שתף קטע נבחר

"ההימור": בן אפלק בתפקיד הג'וקר

בין הצלחתו כבמאי עם "ארגו" זוכה האוסקר ותהילתו העתידית כבאטמן החדש, בחר בן אפלק לגלם את דמותו של ברון הימורים מפוקפק במותחן "ההימור". אבל עם תסריט כל כך נדוש וסכמתי, ובימוי חסר מעוף, אפילו ג'סטין טימברלייק המוכשר לא יכול להציל אותו

מהם הדרישות הבסיסיות ביותר ממותחן? שיגרום לנו להתעניין בדמויות ושיפתיע אותנו במה שקורה להן. "ההימור" ("Runner Runner") הוא דרמה בינונית בגלל הדמויות השטוחות, ומותחן עלוב מכיוון שהוא לא באמת מנסה, ובוודאי שלא מצליח, ליצור מתח בנוגע למה שיעלה בגורלן. סרט קצר למדי (90 דקות) שמנסה להתקדם במהירות, אבל מצליח לשעמם בגלל שהמסלול מוכר היטב לצופיו.

 

ביקורות סרטים נוספות בערוץ הקולנוע של ynet:

 

הבמאי בראד פורמן ("סנגור במבחן" עם מת'יו מקונהיי), הוא איש מקצוע בינוני ביכולותיו. הוא מביים תסריט של בריאן קופלמן ודיוויד לוויאן, שני תסריטאים שעבדו בעבר עם סטיבן סודרברג על "אושן 13" בין השאר. ואכן, יש דמיון בין עולם ההימורים הנוצץ של לאס וגאס בסרט ההוא, לבין שפעת הבנות האקזוטיות והמכוניות הנוצצות בקוסטה ריקה של הסרט הנוכחי.

 

סודרברג עושה סרטים לא אחידים ברמתם, אבל תמיד יש בהם אלמנט יוצא דופן מבחינה סגנונית או בנכונות ללכת על קו הגבול בין קולנוע מסחרי והבעה אקסצנטרית. פורמן, לעומת זאת, מראש סימן מטרה שאינה שאפתנית יותר מאשר דגדוג מלמטה של רף הבינוניות.

 

הימור כושל

ריצ'י פורסט (ג'סטין טימברלייק), הוא סטודנט מבריק לתואר שני בפיננסים באוניברסיטת פרינסטון. הוא כבר היה מחוץ לאקדמיה, בדרך לקריירה משגשגת בוול סטריט, אך המפולת של 2008 שיבשה את מסלול ההצלחה המובטח. רקע זה של הדמות אמור לספק ממד נוסף למשל השטחי אותו מנסה להציג הסרט בנוגע לאופק ההצלחה העכשווי של אנשים צעירים.

 

ג'סטין טימברלייק ובן אפלק על היאכטה ב"ההימור" ()
ג'סטין טימברלייק ובן אפלק על היאכטה ב"ההימור"

 

לכאורה זהו סיפורו של אדם שעושה את המסלול מהימורים "לגיטימיים" בשוק ההון, להימורים קצת פחות לגיטימיים באתרי ההימורים המקוונים. למעשה לרקע הזה אין שום משמעות בסרט שלא מנסה, ספק רב אם מסוגל, לנסח אמירה החורגת מעצם המהלכים העלילתיים השטוחים אותם הוא מציג.

 

פורסט מממן את לימודיו מעבודה כסוכן לאתרי הימורים המוצא לקוחות בקרב הסטודנטים והמרצים של פרינסטון. כאשר מעשיו מתגלים, הוא נקרא לשיחה במשרד הדיקן, ובעקבותיה לא נותר לו מוצא, אלא לקחת את הכסף ברשותו ולנסות לשלש אותו תוך כמה ימים, כדי להשיג את 60 אלף הדולר הנדרשים כשכר לימוד במוסד היוקרתי. מדוע זה הפתרון היחידי? ככה. כבר עברו עשר דקות מתחילת הסרט, ולתסריט אין זמן לבזבז על בניית מהלך עלילתי מנומק.

 

בן אפלק, ג'סטין טימברלייק וגם ג'מה ארטרטון. הימור משולש ()
בן אפלק, ג'סטין טימברלייק וגם ג'מה ארטרטון. הימור משולש

 

ההפסד של כספו במשחק פוקר ברשת, הפסד שמגלם אי סבירות סטטיסטית הדומה לארבע זכיות רצופות בלוטו (כך מוסבר לנו), מובילה אותו לקוסטה ריקה, המקום בו נמצא איבן בלאק (בן אפלק) "הקוסם מארץ עוץ" של אתרי ההימורים ברשת. פורסט מתכוון להתעמת עם בלאק, ולהוכיח לו כי כספו נלקח ממנו בדרך לא כשרה. אז האם ברון ההימורים הוא איש עסקים לגיטימי או אדם רקוב עד העצם? רמז: יש לו שם פרטי רוסי + שם המשפחה "שחור".

 

לגמרי במקרה, ביום בו מגיע הגיבור יש כנס של סוכני הימורים בשירותו של באלק. באמצעות פלרטוט עם רבקה (ג'מה ארטרטון עם שיזוף מושפרץ), שותפה בכירה וספק מאהבת של בלאק, פורסט מוזמן למסיבה. תוך יום הוא כבר יזכה להצעה לעבוד בשירותו של בלאק בשכר של שבע ספרות לשנה הראשונה ושמונה ספרות לשלוש שנות עבודה. הוא כמובן מסכים. עוד שתי דקות של עלילה, ופורסט כבר נחטף ע"י סוכן ה-FBI שייברס (אנתוני מקי), שנחוש להפוך את פורסט לשותף בניסיונו לחשוף ולהפיל את האימפריה של בלאק.

 

החיים הטובים והמפתים. "ההימור" ()
החיים הטובים והמפתים. "ההימור"

 

המהלכים שתוארו עד, המייצגים פחות משליש ממשכו של הסרט, מכילים את כל המרכיבים הנדושים: הבוס שמעמדו המוסרי לא ברור (ולמעשה אין ברור ממנו); האישה שלהסתבך איתה יכול להיות מסוכן; איש החוק שגם פעולה בשירותו לא תביא להשגת המטרות של הגיבור במלואן; הצורך למצוא דרך בין הכוחות השונים כדי להשיג הכל. אין צורך לפרט מה יקרה בהמשך, רק לציין שהדבר היחידי שיפתיע הוא הדרך חסרת הדמיון, וחסרת המאמץ התסריטאי המינימלי, שבה הגיבור יפעל בשליש האחרון של הסרט.

 

נדמה כי ג'סטין טימברלייק ברוך הכישרונות עדיין לא מצליח להחזיק סרט כגיבור ראשי. תפקיד הצעיר התחמן ומהיר המחשבה בוצע טוב הרבה יותר כשהיה שון פרקר ב"רשת חברתית", לכן ניתן לומר שהאשמה היא לא רק בו אלא גם, ואולי בעיקר, בתסריט.

 

בן אפלק שהופעותיו הטובות ביותר היו דווקא בתפקידי חלאות ("טריפ נעורים", "חדר הלחץ") עושה כאן דמות נבל לא מעניינת במיוחד. בהתחשב במעמדו הנוכחי כאחד מבכירי הוליווד - במאי מצליח מסחרית וביקורתית, ומי שעומד להיות הגילום הבא של באטמן - הוא יכול וצריך לבחור את תפקידיו בקפידה רבה יותר.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים