שתף קטע נבחר

"ריי דונובן": מסקרנת אבל מעצבנת

סדרה על גיבור שמסייע לכוכבי הוליווד להסתיר את הצד האפל שלהם נשמעת כמו הימור בטוח, אבל העמימות של "ריי דונובן" מותחת יותר מדי את הסבלנות של הצופה, ומונעת ממנה למלא את החלל שהותירה "שובר שורות"

קריאות שבר החלו להדהד לאחרונה בין קירות פייסבוק וטוויטר. מעריצי "שובר שורות" ואפילו מתוסכלי "דקסטר" נתקעו מול מסך ריק. העונה הבאה של "מד מן" עוד רחוקה, הבאה של "דם אמיתי" תהיה האחרונה, "כתום זה השחור החדש" רק התחילה וכבר תמה לה עונה, החורף עוד לא הגיע ובקיצור – אין לנו מה לראות, ואין לנו למי להתמכר.

 

ביקורות טלוויזיה נוספות 

"שובר שורות": שברה לנו את הלב

"הומלנד 3": תתאפסי על עצמך

"האנטומיה של גריי": ממתק לסוף היום

 

לתוך החלל שנפער בליבנו אמורה היתה להגיע "ריי דונובן", ולתת את מנת הגיבור שהוא קצת אנטי גיבור, אבל בחור שקל לחבב אותו בסך הכול והוא גם נראה סבבה. כך לפחות מיתגו אותה בפרומואים, שלפיהם היא נראית כמו סדרה רצינית ומתוחכמת עם גיבור שמכיר את הצד האפל של העשירים והמפורסמים בהוליווד, ודואג להם, ורוב הזמן מתקשה לדאוג לעצמו ולמשפחה שלו.

"ריי דונובן". סוכנות שפותרת בעיות, לא בהכרח חוקיות (צילום: Showtime) (צילום: Showtime)
"ריי דונובן". סוכנות שפותרת בעיות, לא בהכרח חוקיות(צילום: Showtime)
 

אבל האם ריי על חליפות המעצבים שלו (שכולן נראות דומות, האמת) מספק את הסחורה הממכרת, המורכבת והמותחת לה הורגלנו? לא בדיוק. הסדרה של שואוטיים, שעונתה הראשונה נגמרה בספטמבר בארצות הברית והחלה אתמול (ב') את שידורה בישראל ב-yes Oh וב-yesVOD, מעניינת, אבל לא פעם יותר מעצבנת ממסקרנת.

 

ריי יסדר

ריי (ליב שרייבר, מי שגילם את אחיו בעל המבט הנברני של "וולברין" בקולנוע בין היתר) מזכיר קצת את דמותו של הרווי קייטל ב"ספרות זולה" – הוא חלק מסוכנות שפותרת בעיות, לא בהכרח חוקיות. אתה מפורסם והתעוררת עם חמרמורת ובחורה מתה לידך במיטה? אל דאגה. ריי והחברים ידאגו לך, ויטפלו במקרה, במשטרה ובתקשורת.

 

התיק המשפחתי לא קל (צילום: Showtime) (צילום: Showtime)
התיק המשפחתי לא קל(צילום: Showtime)

המקרים עצמם והמקצועיות שבה ריי והצוות שאיתו מטפלים בהם אמורים להותיר אותנו פעורי פה ומלאי התרשמות. והם אכן מרשימים, אבל לא ממש מסעירים. בסדר, כוכבים וסוכנים בהוליווד הם תערובת של מכורים לחומרים ואיברים שונים, צבועים וילדים מפונקים. זה לא חדש.

 

הצוות שפועל עם ריי מוסיף קצת יותר עניין. ביניהם קת'רין מונינג (שיין הצרודה בנשים מ"the L word"), שנראית משועממת רוב הזמן כשהיא מצותתת לשיחות מוקלטות שונות, אבל לפחות מאירה את המסך בחן. גם עזרא (אליוט גולד) שמהווה קריקטורה של יהודי אמריקני שנהנה להשתמש מדי פעם במילים ביידיש כדי לנקות את מצפונו, מהווה אנקדוטה משעשעת של הומור שחור בכל פרק.

 

צפו בטריילר של הסדרה 

 

היות שהמקרים עצמם לא ממש מסעירים, המתח בין חייו האישיים של ריי לעבודתו החשאית אמור לספק לנו את עיקר ציר העלילה והעניין. ולריי יש חתיכת תיק על הגב: במשפחה עם אישה שמאוכזבת ממנו תדיר (פאולה מלקומסון), בת מתבגרת ובן, הוא מנסה להיות המבוגר האחראי המתפקד והבריא היחיד, ולהיות ההורה גם של שני אחיו.

 

יש לו אחות מתה שרודפת את חלומותיו, אח אחד שעבר התעללות מינית, אח נוסף מאמן איגרוף שהוא גם חולה פרקינסון, ואבא (ג'ון הויט) מהגיהינום שיצא לאחרונה מהכלא אחרי ריצוי 20 שנות מאסר. שובו של האב מהכלא לחיק המשפחה אפוף רמזים אפלים ועמומים. ריי המודאג מבקש מאשתו שלא תיתן לאביו להתקרב למשפחה, אבל לא ממש מסביר לה, או לנו – למה.

ריי והאב מהגיהנום (צילום: Showtime) (צילום: Showtime)
ריי והאב מהגיהנום(צילום: Showtime)
 

חזרתו של האב גורמת לתגובת שרשרת לא רק בחייו הפרטיים והמשפחתיים של ריי, אלא גם בעבודה: קשר סבוך בין אביו של ריי לאירועים מחרידים מהעבר מעלה בעיות שאף אחד מהצוות לא מצליח לפתור.

 

העבר נותר מעורפל מדי

הדמויות ברובן מסקרנות, ואין בעיה לחוש אמפתיה כלפי ריי עצמו שנע באופן די קבוע בפרקים מאלימות פיזית מדי פעם, למחוות קטנות שמראות שיש לו חמלה גם כלפי האנשים שאחריהם הוא אמור לעקוב. אבל חסרה לדמות שלו, ולדמויות כולן, עוד פירוט שיקל לרצות להמשיך איתן מפרק לפרק בלי לחוש תסכול.

מתוך הסדרה. לא מספקת רקע (צילום: Showtime) (צילום: Showtime)
מתוך הסדרה. לא מספקת רקע(צילום: Showtime)
 

אי הבהירות לגבי מעשי האב בעבר מייצרת מתח מצד אחד, אבל כשמפרק לפרק הדברים ממשיכים להירמז בלבד, ולא להיאמר חד וחלק, קשה להבין למה ממשיכים היוצרים להסתיר אותם. כך גם לגבי מי הן הדמויות הפועלות ומה הן רוצות. אין לצופים רקע של ממש על המעשים שהובילו את ריי לעבודה שבה הוא עוסק היום, אין סיפור עבר מפורט דיו כדי שנתחבר אליו, או אפילו כמה משפטים מאפיינים ראויים מדמויות אחרות.

 

הסדרה נוצרה על ידי אן בידרמן ("קופיקאט" "southland"), אבל העובדה שדווקא בפרק השלישי, שאותו לא היא כתבה, הדמויות מתחילות להתחבב עליך קצת יותר, אומר דרשני. אי הבהירות אמורה לשחק לטובת הסדרה, אבל רוב הזמן היא פשוט מבלבלת.

 

התרגלנו לטוב, או לפחות לכך שכבר על הפרק הראשון, גם אם הדמות תעבור אינספור שינויים אחר כך – אנחנו יודעים (או לפחות חושבים שאנחנו יודעים) עם מי יש לנו עסק. ריי נותר חידה עלומה לזמן ארוך מדי. הדבר גורם לעונה הראשונה להיות מושכת מצד אחד, אבל מעט שטוחה ומצריכה יותר מדי סבלנות מצד שני. 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: Showtime
"ריי דונובן". חידה עלומה לזמן ארוך מדי
צילום: Showtime
לאתר ההטבות
מומלצים