Skip to content

טום הנקס, פחדן או גיבור?

"קפטן פיליפס", שביים פול גרינגראס, הוא מותחן ימי סוער וגועש לא רק על המסך, אלא גם מאחורי הקלעים: הסרט, המבוסס על סיפור אמיתי, מעורר סערות עוד לפני שעלה על האקרנים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

[rating=4]

הסרט "קפטן פיליפס" מבוסס על אירועים אמיתיים, כביכול, שהתרחשו מול חופי אפריקה בשנת 2009. טום הנקס מגלם את הגיבור/בן הערובה – קפטן פיליפס, בעוד קברניט הסרט הוא הבמאי פול גרינגראס ("זהות אבודה"), המביא פיראטים סומאלים השודדים אוניה מסחרית – במותחן ימי סוער וגועש במיוחד.

"קפטן פיליפס" הוא סיפורם של שני קברניטים: טום הנקס עם זקנקן תיש לבן בתפקיד הראשי, כמפקד הספינה הכריזמטי; ומולו מצטרף השחקן החדש בעולם הקולנוע, בארקהאד עבדי, כמוזה, מפקד הספינה הסומלית, דייג לשעבר שהפך לשודד ים נואש.

מפקד כריזמתי. הנקס

הסרט זורם הלוך ושוב בין שני הגברים, כאילו שניהם מנווטים בתרחיש הימי עד לסיום המביא להתנגשות דרמטית למדי. פיליפס מתחיל את מסעו מביתו הנינוח בווירג'יניה ועד לרגע שהוא תופס את הפיקוד על אוניית המכולות מארסק אלבמה האדירה, המפליגה מעומאן לאזור המים המסוכן ביותר בעולם. בינתיים, בחוף סומליה, קבוצת שודדים בראשותו של מוזה אוספת צוות ונשק לקראת השוד הגדול. אלו הם דייגים/פיראטים ששועבדו לתפקיד בשל עוני, מחסור בדגים וכן בלחץ מצביא מקומי המורה להם לחטוף ספינת סוחרים.

גרינגראס בונה את קטעי הפעולה בהתלהבות רבה, תחת חתימתו האופיינית, בעוד מוזה ועמיתיו הפיראטים מנסים לעלות על הספינה של קפטן פיליפס. אלו סצנות מרגשות במיוחד, כשסירה זעירה ביותר מנסה להקיף את הספינה הענקית, בדיוק כמו שזבוב מנסה לתקוף פיל.

מוזה וצוותו מצליחים להשתלט על האוניה, ואומרים לפיליפס "להירגע", במבטא סומלי ייחודי, "אף אחד לא ייפגע, זה רק עסקים". אבל זו רק תחילתה של הרפתקה ימית מרתקת, כששני הקברניטים עוסקים במשחק קטלני של חתול ועכבר.

הנקס, שכבר זכה בשני אוסקרים ("פילדלפיה", "פורסט גאמפ"), נהדר כקפטן פיליפס, תפקיד אצילי שבוודאי מביא את הסמליות של הגיבור האמריקני האולטימטיבי. בארקהאד עבדי מתגלה גם הוא כארכי-נבל אולטימטיבי, וכאויבו הכריזמטי של פיליפס. העובדה המדהימה היא שלפני סרט זה, לעבדי, יליד סומליה, לא היה ניסיון משחק והוא עבד כנהג מונית במינסוטה.

באותה מידה, כל התשואות ראויות ללכת לבמאי, שיכול לקחת אירועים היסטוריים ייחודיים ואמיתיים, ולהופכם לדרמות מרתקות: "טיסה 93", "בלאדי סאנדיי" וכך גם "קפטן פיליפס". גרינגראס הוא אמן המתח, מחזיק את הצופה על קצה המושב בכל שוט ובכל סצנה.

לא פחות חשוב הוא תיאור התנגשות התרבויות של שני הצדדים. הסרט מראה לנו שהדרך הטובה ביותר לראות את העולם המודרני מול הפרטים הקטנים החיים על חופי אפריקה היא דרך עדשה קולנועית מורכבת. "קפטן פיליפס" הוא לא רק הרפתקה הרואית, אלא גם משל אפל על השפעות הגלובליזציה.

הערה של הרגע האחרון: לקראת יציאת הסרט לאקרנים ברחבי העולם, הוגשה עצומה מצד צוות האוניה, לפיה הקברניט פיליפס לא היה כזה גיבור, כפי שהוא מצטייר בסרט, אלא פחדן גדול. מצד אחר, הבמאי גרינגראס השיב לעצומה, שהוא מגן בחירוף נפש על התסריט וכי העובדות בסרט הן נכונות ומדויקות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן