"ת'ור 2: העולם האפל" – ביקורת

מאת רותם יפעת
"תור 2". כריס המסוורת'.

"תור 2". כריס המסוורת'.

ב"שיגעון בחלל", רגע לפני שהם נפרדים תוהה כוכב בודד מתי הוא יפגוש שוב את יוגורט. זה האחרון עונה לו: ב"שיגעון בחלל 2: החיפוש אחר עוד כסף". בדיסני/מארוול לקחו את זה שלב אחד קדימה, והמנטרה היא לא להיפגש בסרט הבא, אלא בשלושה סרטים שונים + סדרת טלוויזיה, קומיקס, משחקי מחשב ועטיפות מסטיק. אחרי ש"הנוקמים" נקמו, איירון מן חזר בשלישית, הגיע תורו של ת'ור בסבב השמירה על כבוד המותג: "תור 2: העולם האפל" . וכמו חייל ממוצע, גם הוא לא נראה שש למשימה. הדבר בא לידי ביטוי בסיפור מיתולוגי-מיסטי, רשע לא מאיים, סיפור אהבה חסר רגש, בדיחות עבשות ואחד לוקי. מזל שיש את לוקי.

בעוד שאת הסרטים האחרים שבנו את המותג ביימו במאים ידועי-שם כמו ג'וס ווידון וקנת' בראנה, את הסרט הזה ביים אלאן טיילור שברזומה שלו בעיקר סדרות טלוויזיה, מהמובילות ביותר ("רצח מאדום לשחור", "משחקי הכס" ו"סופראנוס" אם כי הוא לא השואו ראנר שלהם). למרות שאומרים שטלוויזיה היא הקולנוע החדש – לא צריך לקחת את זה פשוט כמשמעו. הבימוי של טיילור חסר מעוף ונראה שהיד המובילה את הסרט היא בעיקר שם המותג ולא חזון אמנותי משהו. הבחירה בבמאי חסר ניסיון קולנועי היא מעניינת, וזה גם המקרה בסרט הבא בסדרה "קפטן אמריקה: חייל החורף". ייתכן שקברניטי מארוול ראו שאם ג'וס ווידון יכול – כל אחד יכול. אז זהו שלא.

כמו כל סרט טוב, גם "ת'ור: העולם האפל" הוא בסופו של דבר סיפור אהבה. ג'יין פוסטר (נטלי פורטמן) תקועה על כדור הארץ ומחכה לאהובה ת'ור (כריס המסוורת') שעסוק בינתיים להשכין שלום בתשע הממלכות. ובשלום הכוונה לקרוע את הצורה לכוחות המנסים לכבוש – או לפחות כך זה נראה. הסרט לא מתעכב יותר מדי על מה עשה ת'ור בזמן בין הפעם האחרונה בה פגשנו אותו לבין הסרט הזה. ברור לנו שהוא גיבור וחזק אבל מה הוא עבר בדרך? כלום. ובכלל נראה שיש לו זמן פנוי,שכן כל לילה הוא מתצפת על אהובתו ודואג שכלום לא יקרה לה.

אבל למרות האל המשגיח, ג'יין נקלעת לשדה אנרגיה שמעביר אותה למקום מסתורי בו קבור האת'ר כוח מסתורי שיביא ניצחון לאלפים האפלים. ת'ור מוצא אותה ולוקח אותה לאסגרד כדי להוציא ממנה את החומר, אבל זה רק מושך אליו את מאלקית' (כריסטופר אקלסטון), מנהיג האלפים שרוצה את החומר כדי להביא חשכה לעולם. ת'ור לבד לא יכול לו, ונעזר באחיו לוקי (טום הידלסטון) שכלוא בגלל שניסה להשמיד את ניו יורק.

הסרט לוקה בחסר בכל האספקטים שלו כמעט. מבחינת עיצוב הוא נראה כמו שילוב בין "מלחמת הכוכבים", "שר הטבעות" ואפילו "אקס מן". קצת מכל דבר, שלא מתחבר לכלום. ת'ור וג'יין לא מרגשים ולא גורמים לצופים להשתכנע שהם באמת מאוהבים. גם מאלקית' לא מספיק מפותח כדי שיגרום לנו לשנוא או לתמוך בו. הסיבה שהוא רוצה את החומר היא טריוויאלית ובנאלית: להפיל חושך על העולם. כשלוקי רצה לשלוט על העולם ב"הנוקמים" הוא לפחות ניסה לתרץ את זה אידיאולוגית, אבל כנראה שמאלקית' לא טרח לפתוח ספר מבוא בפילוסופיה פוליטית.

"תור 2".

"תור 2".

כאמור את המצב מציל לוקי, שאחרי שתי ניסיונות להשמיד את כדור הארץ מחליט (למזלו של ת'ור) פעם אחת לבוא לעזרתה. נחמד מצידו. למזלנו הוא עושה את זה עם הרבה הומור וחן. ברגע שהוא מופיע הסרט מקבל תפנית לא רק מבחינה עלילתית אלא גם באווירה ובקצב. חבל שבין כל התכנונים של מארוול אין איזשהו ספין אוף של לוקי.

הבעיה עם רוב סרטי הנוקמים היא שלמרות השנינות, האקשן, המיתיות – הם לא מנסים לפרוץ גבולות או לחדש והסרט הנוכחי מדגיש זאת. אין עומק או קונפליקטים רציניים כמו בסדרת סרטי "אקס מן" או "באטמן" של כריסטופר נולאן. הודות לכוחו של המותג (והכסף שמניע אותו) יכלו לגייס אסופה של שחקנים מרשימים, כולל גם שני זוכי אוסקר (ומצד שני, שלושה שחקנים ששיחקו ב"כוח המחץ") ומנסים להעניק נפח ועומק. אבל כשלא הולכים עם זה עד הסוף, נשארים עם תחושה של פספוס. נדמה שהסרט לא בחר האם הוא קומדיה רומנטית על זוג משני עולמות שונים (באופן מילולי) או שהוא סרט על מאבק כוחות האור בכחות החושך.

"תור 2". כריס המסוורת', טום הידלסטון.

"תור 2". כריס המסוורת', טום הידלסטון.

בהיותו חלק ממותג על ההצלחה הקופתית של הסרט (שיעלה בכל העולם השבוע ובארה"ב רק בשמיני לנובמבר) לא אמורה לפגוע בלוח התכנונים הרחב של מארוול. הסרטים הבאים יצאו לדרך, וספק אם כישלון או הפסד בקרב אחד ישנה הכל. אבל אולי כישלון של הסרט הזה, וכישלון הוא דבר יחסי, יפגע בזמן מסך של ת'ור ב"נוקמים 2" או באפשרות של סרט שלישי בסדרה.

דבר מעניין על ת'ור וגם על קפטן אמריקה והנוקמים העתידים לצאת: כפי שרשמית, זהו אינו ת'ור 2 אלא "ת'ור: העולם האפל", וקפטן אמריקה הוא "קפטן אמריקה: חייל החורף" וכו' – העדר המספור עוזר לבנות מותג חזק יותר ולא להיות סדרת סרטים, אלא אסופת סרטים. עצתי לאנשי דיסני/מארוול: תשקיעו פחות בשיווק ויותר בתסריט. בטווח הארוך זה ימכור יותר.

דירוג: ★★★☆☆

תור 2: העולם האפל (ארה"ב, 2013)
בימוי: אלן טיילור | תסריט: כריסטופר יוסט, כריסטופר מרקוס, סטפן מק'פילי, דון פיין | משחק: כריס המסוורת', נטלי פורטמן, כריסטופר אקלסטון, קאט דנינגס
הפצה: פורום פילם, החל מה-31.10.2013 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

[…] (באופן אירוני, הסרט הכי גרוע בו הוא הראשון עליו כתבתי "תו'ר: העולם האפל"). האהבה הזו לסרטים הללו הובילה אותי להקליט עם חבר […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?