Skip to content

"הרשות החמישית": הסיפור של ויקיליקס ראוי לסרט טוב יותר

הדרך לכישלון רצופה כוונות טובות: "הרשות החמישית" מתיימר להציג את הסיפור מאחורי הקמת אתר האינטרנט החתרני ויקיליקס. אבל ככל שויקיליקס צובר חשיבות, כך הסרט דועך אל סופו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

[rating=2]

רציתם לדעת איך נוצר אתר האינטרנט ויקיליקס? להמיר מושג טכנולוגי לאמנות קולנועית הוא דבר די מסובך, הדורש מיומנות באמנות הסיפור וכמובן כישרון בימוי רב. במובנים רבים, הסרט "הרשות החמישית" עושה מאמץ עילאי ומקיף להבין את סיפור הקמת האתר, כולל הצד האינטלקטואלי והמוסרי שמאחורי המדיום האינטרנטי, אך בעיקר מתרכז באנשים שהניעו את הקמתו ותו לא. הרעיון המרכזי מאחורי אתר ויקיליקס הוא שאם הופכים מידע מוסתר לזמין, ללא כל עריכה, פעולות הממשלה תיחשפנה לציבור הרחב וללא כל צנזורה או סינון.

ליהוק טוב, סיפור מייגע. "הרשות החמישית". באדיבות סרטי יונייטד קינג

יש הרבה תעוזה וסגנוניות ויזואלית מצד הבמאי ביל קונדון ("אלים ומפלצות", "קינסי"), והסרט יודע לנצל את כל רוחב המסך הקולנועי, תוך שהוא משלב שימושים מרהיבים של צילום ממוחשב מול הפסקול המתנגן ברקע. חלק גדול מן הסרט מועבר בהקרנת ספרות ואותיות מקלדת על המסך או בשיבוץ של דיווחי חדשות אמיתיים. עם זאת, בשל הגודש, הם מקשים על הצופה לעקוב אחר מה שקורה.

מייסד האתר ובעל החזון, ג'וליאן אסאנג' (בנדיקט קומברבאץ', "סטארטרק 2 – האויב בתוכנו"), מגייס את גאון המחשבים, דניאל דומשייט-ברג (דניאל ברוהל, "Rush", "ממזרים חסרי כבוד") להצטרף למיזם החדש שלו. ללא כסף ותוך העמדת פנים שצבא של קלדנים עובד באתר, כמו בודקי עובדות, טכנאים ואנשי גרפיקה, הם מצליחים לדווח על מספר גדול של ידיעות בינלאומיות חשובות, ומגייסים את תשומת הלב של ממשלות העולם, גופי הביון והעיתונאים.

הימים הראשונים הם מרגשים ואף מעשירים את הצופה כיצד עובדים הברגים הקטנים שמאחורי עולם העיתונות. ברם, ככל שהמדיה האינטרנטית משתכללת, מתעוררת שכבת ריגול בסרט על גבול המדע הבדיוני. ככל שויקיליקס גדל והופך לאתר חשוב יותר, נראה שהסרט נהיה קטן יותר – לצופים פשוט נמאס מסגנוניות היתר בצד החזותי.

בסופו של דבר, הסיפור משכיל אותנו במערכת היחסים הייחודית בין המייסדים, תוך שהוא מתעלם מההישגים ומההצלחות של האתר. אישיותו ומעשיו של אסאנג', לפחות על פי סרט זה, משנים את העלילה אשר אמורה לעסוק בנסיקת האתר למעין טרגדיה קלאסית תוך הקרבת הגיבור המרכזי – שאינו יודע מתי לעצור (כיום אסאנג' מתגורר במוסקבה, לאחר שנאלץ להימלט ממספר גדול של ממשלות המנסות לרדוף אותו).

יש הרבה דברים יפים בסרט – בעיקר העברת הסיפור תוך ניצול מקסימאלי של המדיום הקולנועי. יותר מכך, ראוי לציין את הליהוק של שני השחקנים הראשיים, מגדולי השחקנים בדור זה. עבודתו של קאמברבאץ' ב"סטארטרק 2" ובסדרת "שרלוק הולמס" של ה-BBC, מול הופעתו של ברוהל בסרט "Rush" – הם בהחלט נקודות ציון בקריירה מרשימה של שניהם. יחד עם זאת, הסרט מקדם רק את המתנות וההפתעות המגיעות מליהוק שכזה, אבל נופל בשל התחלה מבטיחה מול סוף הדועך לאיטו בגסיסה ארוכה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן