שתף קטע נבחר

"אדמה קפואה": ניקולס קייג' אחרי הפשרה

16 שנים אחרי "קון אייר", ניקולס קייג' וג'ון קיוזאק לא מצליחים לשחזר את שיתוף הפעולה המוצלח שלהם. הראשון מאופק במותחן "אדמה קפואה", והשני לא אמין כרוצח סדרתי. דווקא ונסה האדג'נס ראויה להערכה על תעוזתה

במיטבם, סרטים על רוצחים סדרתיים מספקים עשייה קולנועית מסעירה. "שתיקת הכבשים" ו"שבעה חטאים" הפכו את החיפוש אחר רוצח בעל דפוסים ריטואליים לקפיצת ראש לתוך המאפליה שהיא הנפש האנושית. סרטים אלו הצליחו לא רק לעצב דמות רוצח מסקרנת, אלא גם לבחון את השפעת מעשי הפשע על אנשים "נורמליים", קורבנות או אנשי משטרה, המנסים להתחקות אחר דפוסי החשיבה המעוותים.

 

ביקורות סרטים נוספות בערוץ הקולנוע של ynet:

 

"אדמה קפואה" ("The Frozen Ground") הוא מותחן משטרתי המבוסס על הניסיון האמיתי לתפוס רוצח סדרתי נתעב בשם רוברט האנסן. כשהמקרה אמיתי מתחייב טון מאופק. כל ניסיון להשתמש בהומור שחור, או בסגנון בעל טונים אפוקליפטיים, יהיה בגדר טעם רע במיוחד. מבחינה זו הסרט מצליח להישאר מאוד מאופק, הבעיה שבכך הוא לא מעניין יותר מפרק ממוצע בסדרת מתח טלוויזיונית.

 

החל מתחילת שנות ה-70 ועד לכידתו ב-1983, האנסן רצח כ-20 נשים צעירות באנקורג' שבאלסקה. הוא נהג לחטוף את קורבנותיו ולהביא אותן לאזור טבע פראי שבו הוא שיחרר ואז צד אותן. מרביתן המוחלטת של הרציחות מתרחשות לפני תחילת העלילה של הסרט, ולכן הוא מוותר מראש על הניסיון לבחון את אורח החיים ואת הקהילה שבה האנסן הצליח להמשיך במעשיו זמן כה רב.

 

ניקולס קייג' וראדה מיטשל כמר וגברת הולקומב ()
ניקולס קייג' וראדה מיטשל כמר וגברת הולקומב

 

זונה צעירה בשם סינדי פולסון (ונסה הדג'נס) מצליחה להימלט מהאנסן (ג'ון קיוזאק). אך חוקרי המשטרה מפקפקים בעדותה, ומתעלמים מהרקע הפלילי הלא מבוטל שיש לו. האנסן הוא איש משפחה, בעל מאפייה, ויש לו אליבי הנתמך על ידי חבריו (שלא מוצגים בסרט). התיק היה נקבר לחלוטין אלמלא שוטר שהעז להעביר את תיק החקירה לג'ק הולקומב (ניקולס קייג').

 

העלילה מתקדמת בשני ערוצים. הבלש הולקומב (דמות בדיונית שעוצבה לצרכים דרמטיים) מנסה לצבור ראיות שיאששו את החשד שלו כי האנסן עומד מאחורי מספר מעשי רצח, ולהוכיח שהוא אכן ניסה לחטוף ולחסל גם את פולסון. הולקומב מורכב מאוסף הקלישאות של השוטר האכפתי - יחסיו עם אשתו מתוחים בגלל עבודתו התובענית. כמובן שאת תיק החקירה הוא מקבל רגע לפני שהוא יעזוב את משטרת אנקורג'. הרקע המשפחתי שלו לא ממש משחק תפקיד משמעותי בסרט, ולעומת זאת מושם דגש על מערכת היחסים שאותה הוא מפתח עם פולסון כדי לשכנע אותה לשתף פעולה עם המשטרה.

 

ונסה האדג'נס וניקולס קייג'. היחסים מתהדקים ()
ונסה האדג'נס וניקולס קייג'. היחסים מתהדקים

 

במקביל האנסן ממשיך בשגרת היום יום הנורמטיבית שלו, ומנגד, בניסיונותיו לבצע מעשי רצח נוספים. הסרט מתקשה ואולי אף לא מנסה לבחון את הדמות בדרך שהיא יותר מהסתכלות חיצונית באורח חייה, ובמעשייה. אין יכולת או עניין לעצב את מתח בין שני חלקי הדמות, ולכן היא לא מצליחה לעניין.

 

קייג' וקיוזאק שיתפו פעולה ב-1997 בסרט "קון אייר" - מותחן פעולה קומי ומוצלח למדי שבו כל אחד מהם ניצל היטב את סוג הכריזמה שאיתה הוא מזוהה. קייג' היה גיבור שנענש באופן לא הוגן ומקבל הזדמנות לטהר את עצמו, וקיוזאק שיחק את איש החוק הצעיר האינטליגנטי שלומד להכיר בערך הדמות שגילם קייג'.

 

ונסה האדג'נס. נועזת ()
ונסה האדג'נס. נועזת

 

ב"אדמה קפואה" שיתוף הפעולה פחות מוצלח. שניהם מנסים לשחק אחרת - קייג' דמות רגועה יחסית למתקפות הביזאר בהן הוא זיכה אותנו בשנים האחרונות,

 וקיוזאק מתרחק מאוד מתפקידי ה"גוד גאי". ההפרדה בין הדמויות לאורך רוב הסרט מצמצמת את העניין שיכול להיות לו היו משחקים אחד מול השני. בחלקו האחרון של הסרט, כשהם כבר במצב של עימות ישיר, הוא הופך ליותר מעניין.

 

כמו שני השחקנים הוותיקים, גם ונסה האדג'נס מנסה לחרוג ממגבלות התפקידים איתם זוהתה בתחילת הקריירה שלה. מי שהחלה את דרכה בסדרת סרטי "היי סקול מיוזיקל", בוחרת שוב ושוב בתפקידים נועזים - הן בהפגנת המיניות (קנדי השרלילה ב"ספרינג ברייקרס"), והן בתפקידים ברוטליים מבחינה רגשית כמו בסרט הנוכחי. היא בהחלט מתאמצת, ואולי יום אחד היא תהיה שחקנית טובה, אבל יידרש תסריט וסרט קצת יותר טוב להעריך את הפוטנציאל שלה.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ניקולס קייג' ב"אדמה קפואה"
לאתר ההטבות
מומלצים