שתף קטע נבחר

"הטעות הגדולה": זרע דליל מדי

הסיפור האמיתי עליו מבוסס הסרט "הטעות הגדולה" - על גבר שמגלה שתרומות הזרע שלו הניבו מאות צאצאים - מעלה תהיות כבדות משקל על זהות גברית ואבהות. כמעט שום דבר מזה לא נשאר בדרמה הקומית הקלילה

קיימת כמיהה לסרטים טובים על אבהות. עובדה, אחרת איך קומדיה צרפתית-קנדית מ-2011 כמו "סטארבק - תורם סדרתי" זכתה לרימייק בוליוודי, צרפתי והוליוודי? יש כאן בהחלט פוטנציאל, עם סיפור שמבוסס על פרטים אמיתיים שנשמע מופרך: תורם זרע אנונימי מגלה יום אחד שתרומות הזרע המרובות שלו הובילו להולדתם של 533 צאצאים, ועכשיו כשרובם בגילאי ה-20 שלהם, 142 מתוכם רוצים לדעת מי אבא שלהם.

 

ביקורות סרטים נוספות בערוץ הקולנוע של ynet:

  

הפוטנציאל לדילמה מוסרית ורגשית שרק מתעצמת כשדיוויד (וינס ווהן בגרסה הנוכחית) מגלה פחות או יותר במקביל שהחברה שלו בהריון הוביל לכך שהבמאי והתסריטאי של הסרט, קן סקוט, יביים לו עיבוד מחדש בהתראה קצרה למדיי, לקהל האמריקאי. כך נולד "הטעות הגדולה" ("Delivery Man" במקור) שמציג בפנינו את דיוויד - לוזר בכל קנה מידה. הוא כל כך עלוב שבהתחלה קשה אפילו לחוש אמפתיה כלפיו.

 

דיוויד גר בדירה מוזנחת בה הוא מנסה לגדל באופן כושל מריחואנה כדי לשלם כמה חובות. את החובות בסך 80 אלף דולר הוא חייב לבריונים מפוקפקים, והוא עובד כנהג משאית שמוביל בשר בשביל העסק המשפחתי, שבו כולם חושבים שהוא כישלון.

 

גם מי שאמורה להיות החברה שלו (קובי סמולדרס הנאווה מ"איך פגשתי את אמא", "הנוקמים" ו"סוכני שילד") מיואשת ממנו לחלוטין, ובצדק: היא טוענת שהוא נעלם לה כל הזמן ואז מופיע סתם ככה באמצע הלילה ולא מצליח לתחזק לא את הזוגיות איתה, ולא את החיים שלו באופן כללי. כשהיא מבשרת לו שהיא בהריון היא ממש לא בטוחה שהיא רוצה אותו בתמונה.

 

וינס ווהן ב"הטעות הגדולה" ()
וינס ווהן ב"הטעות הגדולה"

  

ואיך יקבל דיוויד משמעות לחייו הריקים? פשוט, תביאו 142 ילדים. ברגע שדיוויד מקבל את הבשורה על כך שבנק הזרע הפרטי שאליו תרם, או יותר נכון קיבל כסף על מתן זרע, היה נדיב מאוד בחלוקת כושר ההרבעה שלו, הסרט לוקח את כל הפוטנציאל שגלום בו ומייצר ממנו אכזבה עגומה.

 

למרות ההבנה שמדובר בקומדיה, מעט העומק הנדרש כדי להפוך את "הטעות הגדולה" ליותר מסתם ממלא זמן לא יעיל במיוחד נעדר ממנו, וחסרונו מורגש. ההנחה היא שהאדם הסביר היה מגיב במשבר כלשהו או לפחות בהתלבטות יותר רצינית אחרי כמה בדיחות שחוקות כשהוא מתבשר בשורה כזו מטלטלת.

 

הסרט היה יכול לאפשר שאלות על זהות, על אבהות, על האופן שבו הילדים שלנו מגדירים אותנו, ועל האם יש חשיבות להורה ביולוגי כאשר אתה נולד בסיוע של תרומת זרע. וכמעט ושכחנו את ההורים, איך הם יגיבו לכך שילדם משקיע משאבים עצומים בחיפוש אחרי אותו תורם. דיוויד אמנם מופתע, מספר על הבלגן והתביעה שתנסה לחשוף את זהותו לחברו עורך הדין (כריס פראט), וכמעט מיד מתפתה לבלוש בעצמו אחרי ילדיו, לראות מי הם ולהתערב במידה כזו או אחרת בחייהם.

 

וינס ווהן וכריס פראט ב"הטעות הגדולה" ()
וינס ווהן וכריס פראט ב"הטעות הגדולה"

 

הסקרנות וכוונותיו הטובות מובילות אותו להיות סטוקר של הצעירים והצעירות, כשבכל פעם שהוא יוצר איתם קשר מבלי שידעו את זהותו האמיתית. הפלא הוא שכולם מקבלים אותו בלי להרים יותר מדי גבות, גם כשהוא הלקוח הזר שמציע להחליף ברמן בבית קפה לשעה ומשאיל לו את הרכב שלו, וגם כשהוא מתחזה לשליח פיצה כדי לדבר עם אחת מבנותיו שמתבררת כנרקומנית.

 

למעט מפגש אחד עם בן נכה שמאושפז במוסד, אין ערך מוסף למפגשים הקלילים ברובם, והם מורכבים ממונטאז' ארוך וצפוי של טיפוסים שבלוניים שקשה להתלהב מהם. למשל: הברמן שהוא בעצם שחקן שטרם קיבל הזדמנות; הגיי הנאה בעל הבגדים המוקפדים שכמובן יתנשק עם שלושה בחורים שונים בזמן שאביו עוקב אחריו; והצמחוני שהוא אנטיפט, ממורמר, ומצטט את ניטשה וקירקגור.

 

ילדים זה מה?

עומק הדיון על המצב אליו דיוויד נקלע מסתכם בשתי עמדות: "ילדים זה מזעזע" כפי שהסובבים אותו אומרים לו בחלק מהזמן, ו"ילדים זה הדבר הכי מהמם בעולם", העמדה ההפוכה שגם היא נאמרת כמה פעמים.

  

וינס ווהן וקובי סמולדרס. אז מה בדיוק אתם עושים ביחד? ()
וינס ווהן וקובי סמולדרס. אז מה בדיוק אתם עושים ביחד?

 

ובזמן שהתביעה על חשיפת זהותו מתנהלת, דיוויד משקר ומסתיר מאמה, בת זוגו ההרה, את כל העניין. גם על החובות הוא לא מספר לה שום דבר. בכלל, היא אמורה להיות חשובה לו ואהובה על ידו, אבל כמעט שלא רואים שום דינמיקה של השניים כזוג, קשה מאוד להבין מי היא, וקשה עוד יותר להבין מה גורם לה להישאר איתו.

 

בהתאמה, הבנות של דיוויד שמוצגות בהרחבה הן נרקומנית היסטרית וסואסיידלית (שהדבר הכי טוב בשבילה הוא שהיא תוכל לעבוד בבלומינגדיילס), ובחורה אחת חסרת שם. היא מוצגת בעיקר מאחור, כי כל מהותה היא שהיא לובשת חצאיות קצרות שמעוררות את תשומת לב הגברים ברחוב. המסכנה אפילו לא יודעת שהיא זקוקה ליד המכוונת של אבא גברי ואחראי שיגיד להם לסתום את הפה.

 

החיפוש אחר דמות אב מוצג באופן זהה אצל כל הילדים בסרט, כשאף אחד לא מדבר על האבות הלא ביולוגיים אם יש, או, הס מלהזכיר: על האמהות. כל מה שעשוי להיות מורכב ובעל יותר ממשקל נוצת מיינסטרים שטחית פשוט לא נמצא כאן, וחבל.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים