שתף קטע נבחר

"חלום אמריקאי": עוקץ שיכול להיגמר באוסקר

דיוויד או. ראסל ("אופטימיות היא שם המשחק") אסף כמה מהשחקנים הטובים בהוליווד לטובת "חלום אמריקאי", שבו הוא בוחן את הדינמיקה בין זוג נוכלים והמפעיל שלהם. האם באזז האוסקרים מוצדק? בהחלט. אבל איך ג'ניפר לורנס שוב מצליחה לגנוב את ההצגה?

"חלום אמריקאי" ("American Hustle") נפתח בסצנה בה מוצג השחקן כריסטיאן בייל בדמותו של נוכל בשם אירווין רוזנפלד. בייל, שכבר צבר לעצמו מוניטין כ"אקורדיון אנושי" שמעלה ומוריד משקל באופן דרסטי עבור תפקידיו, עבר משריריו של באטמן לגופו הרופס של גבר המשיק לגיל העמידה. על ראשו קרחת שעליה הוא מנסה, בסבלנות אין קץ, להדביק פאה מגוחכת.

 

ביקורות סרטים נוספות בערוץ הקולנוע של ynet:

מנדלה - ארוכה הדרך אל החופש

 

הסצנה הפותחת מגדירה את רוחו של הסרט. במרכזו דמויות של נוכלים ופעולת תחמון בהיקף הולך וגדל, אבל הנושא המרכזי אינו המכניקה של מעשה הנוכלות אלא האנשים מאחוריה - הם מרמים אחד את השני, ואולי אף את עצמם, בנוגע למניעיהם, תחושותיהם ומשמעות מעשיהם. את כל זה אורז הסרט בתצוגת תכלית של הסגנון, המוזיקה, התלבושות והתסרוקות של סוף שנות ה-70.

 

גישה זו ממשיכה את רוחם של שני סרטיו האחרונים של הבמאי דיוויד או. ראסל  - "פייטר" מ-2010 ו"אופטימיות היא שם המשחק" מ-2012. ניכרת כאן התענגותו על עיצוב הדמויות ועל האינטראקציה ביניהן, והיכולת ליצור דמויות שיש בהן אקסצנטריות אנושית ופוטנציאל להתנהגות לא צפויה.

 

  • המירוץ לאוסקר: "חלום אמריקאי" חזק בתמונת המועמדים
  •  

    בשני סרטיו הקודמים של ראסל המשפחה של הגיבורים הפכה מרקע ללב העניין - למקום הכאוטי שבו וכנגדו הגיבורים מוגדרים. כאן המשפחה אינה עומדת במרכז, אבל במקומה יש בסרט דינמיקה דומה בין שלוש הדמויות המרכזיות - סוכן FBI ושני הנוכלים שאותם הוא מנסה להפעיל.

     

    ראסל היה הבטחה גדולה שכמעט וקרסה בשש השנים שחלפו בין הכישלון של "אני אוהב האקביז" (2004) ועד שחזר שש שנים מאוחר יותר עם "פייטר". מאז הוא נמצא על דרך המלך וזוכה להערכה ביקורתית ולשלל מועמדויות לאוסקר. נדמה כי בגלגולו השני מצא מצא את ייעודו: סרטיו מגובשים יותר, מעניינים יותר, וכבמאי ותסריטאי (כאן בשיתוף פעולה עם אריק וורן) הוא מצליח להוציא את המיטב משחקניו.

     

    כריסטיאן בייל וברדלי קופר ב"חלום אמריקאי" ()
    כריסטיאן בייל וברדלי קופר ב"חלום אמריקאי"

    כמעט כל צוות השחקנים ב"חלום אמריקאי" לקוח משני הסרטים האחרונים - כריסטיאן בייל ואיימי אדמס מ"פייטר", בראדלי קופר, ג'ניפר לורנס ורוברט דה נירו מ"אופטימיות היא שם המשחק". התחושה המלווה צפייה בסרט היא כי אנו צופים בבמאי בשיא כוחו, באלמנט שלו, עם מה שמתגבש כאנסמבל הכולל כמה מהטובים שבשחקני הוליווד. כל זה מבטיח ומקיים לא פחות מהנאה צרופה.

     

    כמעט מבוסס על משהו שקרה באמת. בערך

    הסרט נפתח בהצהרה לפיה חלק מהאירועים המוצגים בו "אפילו קרו באמת" - הגדרה כנה ומדויקת יותר מה"מבוסס על סיפור אמיתי", כמו במקרה של "ארגו" מהשנה שעברה, עבור בדיה עם כמה פירורי מציאות. הבסיס לעלילה הוא מבצע Abscam שבו השתמש ה-FBI בנוכל כדי להפליל שורה של פוליטיקאים. עבור ראסל, בסיס זה הוא תירוץ לבדיקת הדינמיקה בין זוג נוכלים והמפעיל שלהם, כאשר המשימה שלקחו על עצמם יוצאת משליטה: כאשר הקרס עם התולעת שזרקו למים לא תפס דגי רקק, אלא כרישים.

     

    אירווינג רוזנפלד הוא בעל רשת קטנה של מכבסות, שמחלטר כנוכל. הוא מתאהב בסדני פרוסר (איימי אדמס), אשה אינטליגנטית שלא נבהלת כאשר היא מגלה את עיסוקיו הצדדיים. היא מאמצת זהות ומבטא בריטי כ"ליידי אדית גרינסלי" ויחד הם מריצים אופרציה משגשגת של נוכלות בקנה מידה קטן. החגיגה מסתיימת כאשר סוכן פדרלי, שמוק שאפתן וחסר אחריות בשם "ריצ'י" דמאסו (ברדלי קופר), עוצר את סידני. ריצ'י נותן לשניים ברירה: שיתוף פעולה בהפללת ארבעה נוכלים אחרים יוביל לשחרורה של סידני.

     

    איימי אדמס, ג'ניפר לורנס והמחשופים ב"חלום אמריקאי" ()
    איימי אדמס, ג'ניפר לורנס והמחשופים ב"חלום אמריקאי"

    העניינים מתחילים להסתבך גם במישור האישי. רוזנפלד נשוי לאישה צעירה ולא יציבה בשם רוזלין (ג'ניפר לורנס). הוא מאוהב בסידני אבל לא לגמרי מסוגל להתנתק מרוזלין ובעיקר לא מהילד שלה, שאותו הוא אימץ באופן חוקי. במקביל מתפתח משולש רומנטי (או מראית עין של משולש) בין אירווינג, סידני וריצ'י - וזה מאיים לחבל בסיטואציה העדינה של מעשה ההפללה המתוכנן.

     

    הפעולה מתמקדת בכרמן פוליטו (ג'רמי רנר), ראש עיריית קמדן בניו ג'רזי. הפיתוי מושג באמצעות דמות פיקטיבית של שי'ח שמעוניין להשקיע בשיקום בתי ההימורים של ניו ג'רזי.

    פוליטו הוא "בחור טוב" שדואג למשפחתו ולאנשי עירו, ואירווינג שמתיידד איתו מתחיל להרגיש אשמה על הפללתו, כמו גם חשש מפני ההתרחבות המהירה של מעשה ההפללה לבכירים בפוליטיקה ובמאפיה.

     

    אז פוליטיקאי מושחת הוא סוג של אידיאליסט. וסוכן ה-FBI בעצמו מגיע ממקום של חסך ובלבול ותסכול, ובאשתו הלא יציבה והלא מאוד חכמה של אירווינג יש גם לא מעט פגיעות (לורנס משעשעת וסקסית וגונבת את ההצגה - מעשה לא פשוט בהתחשב באיכות עבודת האנסמבל), ובמרכז כל מערכת הדמויות הזו נמצא סיפור האהבה הלא פשוט בין זוג הנוכלים, שאותו מבצעים בייל ואדמס באופן מוצלח במיוחד.  

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ברדלי קופר והסטיילינג בשיער. "חלום אמריקאי"
    לאתר ההטבות
    מומלצים