ביקורת: דוני דארקו / Donnie Darko

דוני דארקו

קל לפטור את הסרט "דוני דארקו" כסרט מוזר ומשונה, בלתי מובן, ושהיה חבל על השעתיים שבזבזנו עליו. קל, אבל לא כדאי. מתחת למעטה המחוספס, ניצבת לה יצירה מעניינת ומעוררת מחשבה מאת התסריטאי/במאי ריצ'ארד קלי.

במבט ראשון, נראה ש"דוני דארקו" כאמור הוא רק עוד סרט מוזר ומשונה. הסרט נחל כישלון חרוץ באקרנים בארה"ב קצת יותר מ-700 אלף דולרים בתוך 3 שנים, כשישית מעלות ההפקה שלו.

אבל הקולנוע לא נתן את המילה האחרונה באשר לסרטו של ריצ'ארד קלי. לאט ובטוח, קנה לו דארקו קהל מעריצים רחב מסביב לעולם, ולכל אחד יש פרשנות משלו לסרט (שלי בסוף הביקורת). רבים עדין משמיצים את הסרט, אך אני ממליץ לצפות בסרט כמה וכמה פעמים כדי לקבל תמונה מירבית על הפרטים בסרט.

דוני דארקו (ג'ייק ג'ילנהול) הוא נער מתבגר, וסכיזופרני ופראנואיד. שתי התכונות הללו לא מקנות לו יותר מדי חברים או כבוד בבית הספר, והוא סובל מאכזריותם של שני הביריונים בכיתה שלו. אבל דוני הוא בן למשפחה אוהבת ותקינה למדי, ונפגש עם פסיכולוגית. זה פחות או יותר שומר עליו יציב במשך זמן מה. דוני פוגש בנערה החדשה בשכונה, גרטשן (ג'נה מאלון), והשניים הופכים לזוג.

לילה אחד מתעורר דוני משנתו, בעקבות קול הקורא לו לצאת החוצה. אותו קול שייך לארנב כחול ומפחיד בגודל אדם, המתריע בפני דוני על סוף העולם. דוני מתעורר למחרת על מגרש הגולף בו משחק אביו, ומגלה שהקימה בלילה בזכות אותו ארנב, המכנה עצמו "פרנק", הצילה את חייו מפני מנוע סילון של מטוס שנפל מהשמיים אל הבית שלו, בדיוק על החדר שלו.

פרנק, חברו החדש של דוני, ממשיך להופיע בפניו וגורם לו לעשות דברים נוראים, בינהם הצפת בית הספר שלו והצתת בית באש. לפי פרנק, כל המעשים הללו אמורים לעזור לדוני להציל את העולם.

דוני לומד שפרנק הגיע מהעתיד, ונעזר במוריו ובזקנה המשוגעת המקומית כדי להבין את הפילוסופיה של המסע בזמן, איתם אולי יצליח להציל את העולם.

ג'ילנהול בן ה-21 אז, מגלם את דוני בצורה משכנעת ומפחידה. הסצינות המפחידות ביותר בסרט קורות כאשר דוני נמצא רגע לפני נטילת התרופות שלו, בעודו מול המראה בחדר האמבטיה שלו, בה הוא רואה במקום את השתקפותו – את פרנק. שיערו הפרוע של ג'ילנהול, מבנה פניו, האיפור מסביב לעיניו, והאוירה מסביב הופכים את הסצינות לפחד מרתק.

—-

הפירוש שלי ל"דוני דארקו"
* זהירות: ספויילרים *

אחרי שצפיתם בסרט, ואני ממליץ לצפות כמה פעמים בסרט, הייתי שמח לספר לכם את התיאוריה שלי על פירושו של הסרט. התיאוריה שלי פתוחה לדיון בפני כל מי שירצה.
לפני שתקראו את התיאוריה שלי, אני ממליץ לקרוא את הפילוסופיה של המסע בזמן (ספרה הבדיוני של רוברטה ספארו, עליו מבסס דוני את כל התיאוריות שהוא דן בהן עם המורה שלו, קנת' מוניטוף) שהועלתה לאינטרנט. מי ששם את ידיו על כותר ה-DVD, ריצ'ארד קלי וג'ייק ג'ילנהול מופיעים בתוספות המיוחדות עם הסברים לסרט. ריצ'ארד קלי גם פרסם ספר הנוגע בפילוסופיה שלו על הסרט, ומרבית כוונותיו. לפי מה שהבנתי, הספר לא מגלה הכל, ולצערי לא היה בחזקתי הספר כשכתבתי את התיאוריה הזו.

דברים שמרבית האנשים מסכימים עליהם ונתמכים בסרט:
1. פרנק הוא החבר של אחותו של דוני, אליזבת'.
2.מנוע הסילון שנופל על חדרו של דוני הוא שבר מהמטוס עליו נמצאות אימו ואחותו הקטנה. מנוע הסילון נופל על חדרו של דוני כתוצאה מבקע ברצף הזמן.

דברים חשובים שריצ'ארד קלי אמר:
1. בסוף הסרט נראה שדוני מת. קלי הפנה את תשומת לבנו לצפירת המכונית של פרנק כאשר אליזבת' נכנסת הביתה, משמע דוני יכול היה לקום ולברוח.
2. דוני צוחק בסוף הסרט או בגלל שהוא מרגיש שכל הסיפור היה חלום או שפניו מועדות לדבר טוב יותר.

פרנק כאמור הוא החבר של אליזבת', אחותו של דוני. לקראת סוף הסרט, אליזבת' מסתובבת בבית ושואלת את האנשים במסיבה אם הם יודעים היכן פרנק. על דלת המקרר תלוי שלט שבו רשום שפרנק יצא להביא בירות. עינו הפצועה של פרנק כאשר הוא מסיר את מסיכת הארנב באולם הקולנוע היא תוצאה של הירי של דוני בעתיד. באולם הקולנוע דוני שואל את פרנק שאלות אך האחרון משיב לו שהוא כבר צריך לדעת.

מכאן הסקתי שדוני חזר דרך חור התולעת בזמן פעמיים. בשתי הפעמים הוא עשה זאת כדי להציל את גרטשן, אך גם הציל את העולם בו בזמן. נראה שמנוע הסילון שנופל על חדרו של דוני הוא שבר מהמטוס עליו נמצאות אימו ואחותו הקטנה. יתכן שבקע הזמן הראשון שקרה וגרם למנוע ליפול על חדרו של דוני נוצר בפעם הראשונה שדוני חזר דרך חור התולעת על מנת להציל את גרטשן. כך, אחרי שראה את פרנק בתחפושת הארנב הכחול ואחרי שירה בו ישירות בעין, ידע מוחו של דוני ליצור את הדמות של פרנק גם "בעבר" (שמוצג לנו כ"הווה" בסרט) ואותה הדמות ניסתה לגרום לו לבצע את אותן טעויות שוב כדי שדוני המפחד מפרנק, יזהר לעשותן שוב.

אולם נראה שדוני לא הצליח להימנע מטעויותיו, וגרטשן נהרגת שוב, ודוני יורה למוות שוב בפרנק. דוני חוזר שוב לעבר דרך חור התולעת, שוב כדי להציל את גרטשן ושוב שבר המטוס עובר בבקע בזמן שיוצר דוני, אך הפעם דוני זוכר לחלוטין את מה שקרה ובגללו הוא צוחק. יתכן שהוא שאנן וחושב שכל מה שקרה היה חלום, או שיתכן שהוא מקבל את מה שבא לפניו כאשר ימות וגרטשן לא תכיר אותו ולא תמות אחרי שתלך איתו לביתה של רוברטה ספארו. אם האחרון קרה, הרי שדוני הציל את העולם ואמנם לא מנע את הבקע בזמן, אך מנע את כל שאר השתלשלות העניינים.

[…] או לא: הסרט פרי מוחו המורכב של ריצ'ארד קלי, "דוני דארקו", יקבל סרט המשך, הפעם לא פרי […]

משתמש אנונימי (לא מזוהה)

יש משו שאפחד לא הבין בבוקר אחרי המסיבה יש חור שחור שמתרחב ובולע את היקום זהו המיקום של חור התולדעת איפה שמנוע הסילון עתיד ליפול וזה נוצר בגלל שנוצרו שתי עולמות שונים ומקבילים כאשר זה שדוני חיי בו עתידו לההרס ורק דוני ופרנק ישארו בו(הפסיכיאטרית מזכירה זאת בסרט) לכן דוני יודע מה עליו לעשות וזה למות כדיי שהוא לא יחשוף את קנינגאם ולא יגרום למשפחותו ליסוע באותו מסוק ולחור התולעת להיפתח וגם לא יכיר את גרטשן שלא תמות וכמובן ברגע שהחור השחור לא יווצר (בגלל שאין שתי עולמות ברגש שהוא מת) כל שאר העולם ניצל ובכך מדגישים עד כמה דוני הוא גיבור, גיבור טרגי גיבור על…

דני דארקו

צפיתי בסרט מספר פעמים, אני מעריץ אותו ממש כמו את שמש נצחית ואמלי. הם שלישייה מבחינתי. מעניין אם יש עוד כמוני… יש בהם דיוק מונומנטלי…. לא משנה. אני לא מתמצא בפרטים הקטנים כפי שהתמצאתי לפני כמה שנים כשחפרתי לתוכו, אבל הפואנטה אליה אני הגעתי בסבב ההוא (ואולי זה ישתנה אם אנסה לחקור שוב) היא: דוני מנסה להציל את כולם באמצעות השברים ברצף הזמן ומבין שהדרך היחידה היא להקריב את עצמו ולא לצאת מהחדר. לכן הוא צוחק. מתוך אהבה שהביאה אותו להשלמה ושמחה על ההקרבה. וכך נסתם החור ברצץ הזמן.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?