Skip to content

"נברסקה": משחק בלתי נשכח של ברוס דרן

סרטו הקומי-מלנכולי של הבמאי אלכסנדר פיין מציג את החיים באמריקה מזווית אחרת ונוגעת ללב
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

[rating=4]

יש מדינות בארצות הברית, שהוליווד מכנה אותן: "מדינות הפסיחה" ("flyover states"), כיוון שאין הרבה סיפורים או סרטים בכלל, המתרחשים במדינות הללו, המשתרעות בין מיזורי ליוטה. אם נוצרים סרטים על מדינות אלו, האנשים לרוב מצטיירים כחיים בייאוש שקט, תוך כמיהה להיות בכל מקום אחר (כפי שכולנו מכירים את דורותי מ"הקוסם מארץ עוץ", אשר חיפשה להימלט מקנזס).

מסע בעקבות מיליון דולר. דרן ופורטה. באדיבות קולנוע לב

הבמאי אלכסנדר פיין ("דרכים צדדיות", "היורשים") כבר יצר שלושה סרטים על המדינה הנשכחת נברסקה: "החברות של רות" (1996), "בחירות או לא להיות" (1999) ו"אודות שמידט" (2002). כיליד העיר אומהה שבמדינה, המקום שבו מתרחש מרבית סרטו הנוכחי, "נברסקה", פיין מכיר את האנשים: צנועים, ללא כל יומרה, כאלו שאינם מצפים לדבר מחייהם. גיבור הסרט הוא הפנסיונר וודי גרנט (ברוס דרן, "ג'אנגו ללא מעצורים"), שמתחיל לאבד אט אט את האחיזה במציאות, אך עדיין מלא בחרטות על דברים שלא סיים מימיו.

עם פתיחת הסרט אנו רואים כיצד וודי צועד על מחלף יציאה לכביש ראשי במדינת מונטנה, כשבכוונתו לצעוד עד נברסקה – קרוב ל-1,400 קילומטרים. מסתבר שהוא קיבל בדואר מכתב לפיו הוא זכה במיליון דולר, והוא נחוש לאסוף את הכסף. בני משפחתו מנסים להניא אותו מהחלטתו, בייחוד לאחר שמתברר כי איבד את רישיון הנהיגה שלו. אשתו, קייט (ג'ון סקוויב, "אודות שמידט"), מסרבת להסיעו בשביל מכתב הזוי למרחק כה גדול. יחד עם זאת, בנו הצעיר, דייוויד (וויל פורטה, "גשם של פלאפל 2"), מסכים לצאת למסע עם אביו.

לאורך המסע, דייוויד לומד להכיר את אביו באור שונה: הוא שומע על תוכניותיו שלא התממשו, מתעמת עם חבריו של אביו ובני משפחה מרוחקים ואף מבין מה גרם לאביו להתמכר לטיפה המרה. אלכסנדר פיין, יחד עם הצלם פדון פאפאמייקל, מלווים את הסיפור הקומי-מלנכולי בצילומי שחור לבן, ומטילים צל על הדמויות, כאילו ניקזו את חייהם, אך הצליחו לשמור על יופיין.

דרן מעניק ביצוע מצוין, שקט למדי ובלתי נשכח, שבו הצופים נותרים לתהות אם וודי יצא מדעתו או פשוט נעלם בתוך עצמו. למרות שהוא דמות טראגית, הוא מוצא את האצילות, ומעניק לאדם שעבר חיים שלמים בתבוסתנות, להרוויח את הזכות לחיות את שארית ימיו כראות עיניו, גם אם זה דרך עיניים של אדם המקווה לטוב וללא שום סיבה.

"נברסקה" הוא סרט נוגע ללב, ומלווה בלא מעט הומור קר ומריר. הצופים אולי לא ירצו למהר ולבקר במדינה זו שבארצות הברית, אך בוודאי ישכילו להבין כי גם שם יש אנשים מעניינים עם סיפורים שעוברים מצוין למסך הגדול. הסרט מועמד בטקס האוסקר הקרוב לפרס הסרט הטוב ביותר.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן