Skip to content

"בתוך לואין דיוויס" משקף את הפחדים של כולנו

סרטם של האחים אית'ן וג'ואל כהן הוא קומדיה אפלה על זמר כושל וחסר מזל, שיוצא למסע הישרדות בסצנה המוזיקלית של הגריניץ' וילאג' בניו יורק. אוסקר אייזק מושלם בתפקיד - עד כדי כך שהוא גורם לנו להזדהות עם דמותו המורכבת
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

[rating=4]

יתכן ששמעתם את שירי הפסקול נטחנים בתדרי גלגל"צ במהלך השבוע האחרון, אך "בתוך לואין דיוויס" אינו סרט מוזיקלי, אלא סיפור הישרדות של צעיר החי את הסצנה המוזיקלית של הגריניץ' וילאג' בניו יורק במהלך שנות ה-60 של המאה הקודמת.

זהו דיוקן של זמר צעיר, אומלל ומדוכא המנסה לשרוד ולמצוא הצלחה. לאחר שאיבד את שותפו ללהקה, לואין דיוויס (אוסקר אייזק, "גוף השקרים") יוצא למסע שבו הוא נלחם בכעס, בטינה ובעצב, ומנסה להפוך תכונות אלו לחומר גלם להופעות בברים מעושנים, שבהם הקהל מצפה להאזין לשירים יותר אופטימיים. דיוויס חי מהיד לפה ונאלץ לבלות את הלילות הקרים בדירות של חברים ותומכים.

גיבור טראגי המתעלה על חסרונותיו. אייזק. באדיבות סרטי לב

נראה שדיוויס הוא אדם ללא מזל: הוא גורם לחתול של מכרים לברוח לרחוב; מקבל מכות מבעל זועם; מעדיף מזומן ומוותר בשל כך על תמלוגים של שיר שהופך למצליח; כמעט נאסר; ומחזיק באמרגן הגרוע בעולם. שורה של החלטות גרועות ונסיבות בלתי אפשריות מביאות אותו לדיכאון עמוק עוד יותר ומונעות ממנו להתקדם עם חייו. האם ישרוד ויתגבר על המצב, או שלנצח יושפע מהשירים המדכאים אותם הוא שר?

השחקן אוסקר אייזק הגיח לראשונה בסרט "דרייב", שם גילם אסיר לשעבר והחבר לחיים של קארי מאליגן ("לחנך את ג'ני"), המופיעה בסרט זה כמאהבת לשעבר שלו. קשה להזדהות או להעריץ דמות עם ערך עצמי כל כך נמוך, ולהפוך אותו לאדם אמין המתעלה על סך חסרונותיו, אך אייזק עושה זאת בצורה מושלמת. לואין דיוויס הוא בחור מסכן, שעצם מהותו נמצאת בצורה זו או אחרת בכל אחד מהצופים: הוא משקף את הפחדים שלנו, את חוסר הוודאות ואת הדיכאון המסתתר בכל אחד מאיתנו, ואופן הפורקן שלו גורם לקהל להזדהות עם דמותו. לצידו בסרט גם משחקים ג'ון גודמן ("ביג לובובסקי"), הזמר ג'סטין טימברלייק ("הרשת החברתית"), אדם דרייבר ("בנות") ועוד הרבה שחקנים טובים ומוכרים.

האחים, אית'ן וג'ואל כהן, שכתבו, ביימו וערכו את כל סרטיהם, השקיעו שנים בשכלול אופיים של ה"לוזרים" שהם בדרך כלל מציבים בתפקידים הראשיים של סרטיהם. ככל ש"בתוך לואין דיוויס" מספק פיסת מציאות של סצנת המוזיקה מאותה תקופה, האנושיות האיכותית של לואין דיוויס מוכיחה כי האחים כהן התבגרו יחד עם דמויותיהם.

לאחר שסרטם "ארץ קשוחה" קטף את פרס התסריט בטקס האוסקר בשנת 2010, האחים חזרו לשורשים שמהם התחילו – סרט קומי אפל, שנועד רק לבדר ולא להאפיל לפסגת הטקסים של הוליווד. הוא אינו קומדיה נטו, אלא מזכיר סרטים ציניים אחרים שלהם – "יהודי טוב", "אומץ אמיתי" ו"האיש שלא היה שם".

אמנם בסרט יש יותר קטעים מוזיקליים או מחממי לב מאשר בשאר סרטיהם, אך היופי ש"בתוך לואין דיוויס" נובע מהצילומים האפלוליים והקודרים, אל מול מוזיקת שירי העם המקסימים המתנגנים ברקע. גם אם אינכם מעריצי האחים כהן, הגיעו ולו בשביל הפסקול. שווה כל תו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן