ביקורת: ההחלפה / Changeling

החלטנו להיות נועזים ולצאת בהצהרות, ולפיהן "ההחלפה" סרטו החדש של קלינט איסטווד (כבמאי) ראוי לקבל את פרס האוסקר הקרוב! כן כן, ידוע לנו כי מדובר בהצהרה מאוד מחייבת, אולם אנו משוכנעים שגם החבר'ה שם באקדמיה שמחלקים את הפרס יסכימו איתנו – ללא כל היסוס ובלי שמץ של מבוכה – ויכריזו על "ההחלפה" כסרט הטוב ביותר, בנוסף לעוד כמה פרסים אותם נחלק בהמשך דברינו.

"ההחלפה", דרמה אמיתית וכנה, פוגענית וקשה, מתארת סיפור אמיתי (ולא רק "מבוססת" על פיו) בלתי יאמן! כזה שעוד לא ראיתם או דמיינתם ולמרות זאת, הפשטות שבו פשוט נוגעת בך עמוק בבטן ולא מותירה חלל של ספקות.

להזכירכם, הבמאי קלינט איסטווד, כבר הביא לנו את יצירת המופת "מיליון דולר בייבי" ואף קיבל עליה, כראוי, את פרס האוסקר (לבמאי הטוב ביותר ולסרט הטוב ביותר, כמו גם השחקנים מהסרט הילארי סוואנק ומורגן פרימן שגרפו גם הם פרסים). ובכן, הוא חוזר – ובגדול! אחרי שני סרטי מלחמה פחות מוצלחים, איסטווד שוב שם את הדגש על המאבק הקטן של אישה ממוצעת שהופך להיות גדול וצובר תאוצה מרגע לרגע. איסטווד מסתמך על סיפור אמיתי משנות ה-20 של המאה הקודמת המתרחש בלוס אנג'לס, ובונה את סרטו בצורה אותנטית ומרשימה ללא עוררין על אמיתות או בדיונות.

עלילת הסרט נסובה סביב כריסטין קולינס (אנג'לינה ג'ולי), אם חד-הורית מלוס אנג'לס בשלהי שנות ה-1920. קולינס המאופקת, כשם שנשים באותה תקופה היו כנראה, מגדלת את בנה בצניעות שגרתית, נוסעת עימו על החשמלית עד בית הספר מידי יום ביומו ומשם ממשיכה לעבודתה כמרכזנית. אלא שיום אחד, בשובה הביתה, היא מגלה את הנורא ביותר: בנה הקטן, וולטר, נעלם. מאותו הרגע מתחיל מסע החיפושים אחריו, שלצערה של קולינס מעלה חרס. לאחר 5 חודשים מודיעה לה המשטרה כי בנה נמצא, אולם במהרה מגלה האם המסכנה כי מדובר בילד אחר שמתחזה לבנה, אותו מנסה המשטרה "למכור" לה על מנת לזכות בכותרות חיוביות בעיתונות. אולם בחלוף רגעי הבלבול והרגשות הסוערים, היא אוזרת אומץ ותושיה ומחליטה לצאת למלחמה כנגד מחלקת המשטרה המושחתת ומנסה להחזיר את חקירת היעדרותו של בנה האמיתי – לפעולה.

מאותו הרגע מתאר הסרט את מאבקה הפנומנלי של קולינס במשטרה המושחתת של אותם זמנים באל.איי, כאישה וכאם חד-הורית. המאבק הכה-טבעי מבחינתה עובר למגרש אחר ממה שדמיינה, והחוקים במשחק הזה קשים יותר ממה שניתן לתאר. קולינס מוצאת את עצמה נאבקת בכולם מלבד עצמה בניסיון להוכיח כי בנה האמיתי עודנו נעדר, בעוד המשטרה ואחרים טוענים לחוסר שפיות מצדה. קולינס מוצאת בדרך את עזרתו של הכומר גוסטב בריגלב (מלקוביץ') המאמין בצדקתה ועומד לצידה במאבקה הכמעט בלתי אפשרי.

ג'ולי, בניגוד לסרטי האקשן המאפיינים אותה ("מבוקש", "מר וגברת סמית'", "טומב ריידר"), מקבלת את התפקיד הדרמטי הרציני ביותר בחייה (גם יותר מב"בכוח הלב"). וכאילו בשיא הטבעיות, בלי כל מאמץ ניכר, היא נכנסת לנעליה של האם הנאבקת ומפתיעה בהצלחתה לכבוש את אמונו של הצופה. להפתעתנו, גילינו ג'ולי חדשה, אחרת ממה שהכרנו עד כה, כזו שנרצה לחזור ולראותה בעוד תפקידי דרמה תפורים כגון אלה. מלקוביץ' בהופעה כבירה אך קצרה, מגלם את הכומר האגרסיבי אשר שש להתנגח עם כל סוג של שחיתות ציבורית, ועם המשטרה בפרט. דקות המסך המועטות יחסית שלו משכנעות ו"מלקוביצ'יות" בהתאם (הדיקציה שלו כאשר הוא זועם או נסער מייחסת לו רגעים חסודים של משחק טהור).

הסרט כאמור, מספר סיפור אמיתי הלוכד היטב את האוירה והתחושה של תקופת שנות ה-20 בלוס אנג'לס המנוכרת. התלבושות, התפאורה, השחקנים, האיפור, זויות הצילום, השפה והלאה – כולם מעוררים הערכה ברמת השכנוע וגורמים לצופה לשקוע עמוק בכסאו ולזחול חזרה לתקופה אותה ניתן רק לדמיין. איסטווד במובן הזה שומר על דרכים מאד נקיות בצורה בה הוא מעביר את הסיפור דרך עדשת המצלמה, וגורם לסרט לזרום מולך ללא כל תהיות ופקפוקים.

נתקשה מאוד להאמין שישנו אדם כלשהו אשר לא יהנה הנאה צרופה מהסרט "ההחלפה", ואנחנו בטוחים שגם אתם, אחרי שתצפו בסרט, תתחילו לחלק פרסי אוסקר לכל מי שידו הייתה בהפקה. מכאן יוצא, שהכל צריכים לצאת ולצפות ביצירת המופת החדשה מבית איסטווד הותיק.

דירוג: ★★★★★

ההחלפה
ארה"ב 2008
141 דקות
הפצה: גלובוס גרופ, החל מ-04.12.2008 בקולנוע.
בימוי:
קלינט איסטווד
תסריט:
מייקל סטרצ'ינסקי
שחקנים:
אנג'לינה ג'ולי
ג'ון מלקוביץ'
ג'פרי דונובן
ג'פרי פיירסון

ניר

סרט משובח

אביאור אבו

סרט מדהים! פשוט מעולה!

אריאלה

סרט חזק, כואב, פוגע בבטן.על בחירות ואומץ מדהים.
משחק מרשים.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?