שתף קטע נבחר

"הצורך במהירות": אין אנשים מאחורי ההגה

בעקבות סדרת משחקי המחשב המצליחה "Need for Speed" הגיע העיבוד הקולנועי. היוצרים מתהדרים במרדפים ופעלולים אמיתיים - בניגוד לפרנצ'ייז "מהיר ועצבני". אבל מה בנוגע לצד האנושי? מישהו שכח שרכב צריך נהג, וגם שסרט צריך במאי ותסריטאי

עם עשרים פרקים מאז 1994, 150 מיליון עותקים שנמכרו והכניסו כארבעה מיליארד דולר, אף אחד לא יכול לטעון שסדרת משחקי המחשב "Need for Speed" לא הגיעה ראשונה לקו הגמר. עכשיו הגיע העיבוד הקולנועי הבלתי נמנע שזכה לשם העברי המקרטע "הצורך במהירות". על הדרך נקבל תשובה לשאלה איך נראים החיים של ג'סי פינקמן (כלומר, של השחקן אהרון פול) לאחר סיום קריירת בישול המטא-אמפטמינים עם וולטר וייט.

 

ביקורות סרטים נוספות בערוץ הקולנוע של ynet :

 

התשובה הקצרה, לפחות מבחינת תובענותו של התפקיד, ויכולתו של פול להפגין את כישורי המשחק שלו - ממש לא משהו. יש גבול לעומק ולאינטנסיביות שאליה הוא יכול להגיע ללא הכתיבה המשובחת של וינס גיליגן (יוצר "שובר שורות"), והגבול הזה מגיע בערך במהירות בה נרמסים חוקי התנועה בסרט.

 

השאיפה הברורה היא ליצור פרק ראשון בזיכיון מתחרה לסדרת הסרטים המצליחה להפליא של "מהיר ועצבני". סדרה זו שהחלה כעלילותיהם של חברים בכנופיית מרוצי רחוב, והתפתחה למעין חבורת ג'יימס בונד רב גזעית על גלגלים, הכניסה, בממוצע 400 מליון לכל אחד מששת פרקיה. אך ככל שהסדרה התפתחה, כך הפכו חוקי הפיזיקה ללא יותר מהמלצה מאוד לא מחייבת עבור המכוניות ונהגיהם. נראה שבסדרת "מהיר ועצבני" האולפן, המסכים הירוקים והאפקטים הממוחשבים משחקים כעת תפקיד משמעותי יותר מהריח החרוך של צמיג על אספלט.

 

מכוניות על באמת. דומיניק קופר ואהרון פול ב"הצורך במהירות" ()
מכוניות על באמת. דומיניק קופר ואהרון פול ב"הצורך במהירות"

הבמאי (והפעלולן לשעבר) סקוט וואו, מי שביים לפני שנתיים את "אקט של גבורה" - סרט בכיכובם של חיילי יחידת הקומנדו הימי האמריקאית "אריות הים, מנסה להחזיר את האקשן האותנטי גם לסרטי המכוניות. בתחילת "הצורך במהירות" יש סצנה המתרחשת בדרייב אין - מוסד אמריקאי שכולו שייך לעידן אחר של יחסים בין המכונית האמריקאית וצופי הקולנוע. חדי העין ישימו לב שעל המסך מוקרן "בוליט" (1968), מותחן המשטרה של סטיב מקווין המכיל את אחת מסצנות המרדף המוטורי הגדולות בתולדות הקולנוע. כך מסמל הסרט הנוכחי את שאיפתו למעט ככל האפשר בחרטבונות דיגיטליות ולחזור לשורשים.

 

אין ספק שמגמה זו מורגשת היטב בסרט. מכוניות מואצות, מתהפכות, מתרסקות בדרך שאמינותה לא ניתנת לשחזור במחשב (גם אם הקרנת כל אלו בתלת ממד היא תוצאה של עבודת מחשב בשלב הפוסט-פרודקשן). עבור חובבי המרדפים הסרט אמור להציע 130 דקות של הנאה צרופה: דהירה בכמה מהמכוניות המהירות והיקרות בעולם, מרדפים פרועים ומרוצים מותחים. הבעיה שכסרט בדיוני יש בו גם דמויות בנליות ועלילה צפויה, ואלו פוגעים באופן משמעותי בהנאה מהאקשן המוצג.

 

הכירו את הצוות של אהרון פול - המתחרים של "מהיר ועצבני" ()
הכירו את הצוות של אהרון פול - המתחרים של "מהיר ועצבני"

בעיירה מאונט קיסקו שבמדינת ניו יורק, טובי מארשל (פול) הוא מנהל מוסך המתמחה בשיפוץ מכוניות לצרכי מרוץ. טובי הוא עילוי מאחורי ההגה, אך המוסך שקוע בחובות מהתקופה בה הוא נוהל על ידי אביו המנוח. הצוות שעובד עמו הוא גם הצוות התומך בהופעותיו כנהג מרוצים במסגרות חצי מקצועיות בהן הוא מתחרה.

 

דינו (דומיניק קופר) הוא בן העיירה שהצליח להפוך לנהג מרוצים מקצועי, ובדרך אף קטף את אניטה (דקוטה ג'ונסון, שבקרוב תככב ב"50 גוונים של אפור"), האקסית של טובי. כעת הוא חוזר עם הצעה עסקית: שיפוץ פורד מוסטנג בתמורה לרבע מרווחי המכירה. מכאן לשם, מרוץ בין טובי לדינו מסתיים במותו של המתחרה השלישי, אחיה של אניטה "פיט הקטן" (הריסון גילברטסון), שהוא גם מעין אח קטן עבור טובי. דינו מפליל את טובי באחריות למוות, והוא נידון לשנתיים בכלא.

 

אהרון פול. ג'סי פינקמן כבר מאחורייך ()
אהרון פול. ג'סי פינקמן כבר מאחורייך

 

לאחר שנתיים הדחף לנקמה ממשיך לפעם בעוז. טובי משתחרר ויוצא להתחרות מול דינו במרוץ המיתי "דה ליאון", אירוע הממומן על ידי פטרון המרוצים ושדר הרדיו שכינויו הוא "המונרך" (מייקל קיטון), המלווה ומפרשן את כל המהלך העלילתי עבור הצופים המתקשים. הפרס במרוץ הוא לקיחת כל כלי הרכב השווים מיליונים רבים מידי המתחרים שהפסידו. רק חבל שלרכבים כמעט ואין סיכוי לשרוד את המרוץ בחתיכה אחת.

 

המכונית שאותה משיג טובי עבור המרוץ, ושאיתה הוא צריך להגיע למסלול המרוץ בצד המערבי של ארצות הברית, היא אותה פורד מוסטג משופצת שנמכרה בהון עתק וכוללת מומחית רכב בריטית בשם ג'וליה (אימוג'ן פוטס). אז לפני המרוץ יש גם אלמנט של סרט מסע, ופוטנציאל לקשר שיתפתח בין השניים.

 

אימוג'ן פוטס. הצד הנשי ()
אימוג'ן פוטס. הצד הנשי

 

ג'וליה היא דמות שעיקר תפקידה הוא להגיב בשילוב של בעתה והתפעלות לפעלולי הנהיגה של טובי,

בעוד הוא עצמו מהווה דמות סגורה ושטוחה למדי, כך שהכימיה ביניהם לא מרשימה במיוחד. בעייתית עוד יותר היא תחושת הזלזול המשתקפת מכל מהלך עלילתי הלוקה בסבירותו – וזה כולל בערך את כל מה שקורה.

 

מעצם הנכונות להלוות מכונית ששווה מיליוני דולרים לאסיר משוחרר ועד דמותו של בני (סקוט מסקודי), החבר של טובי, שגונב בקלילות מסוק אפאצ'י צבאי ומלווה את המסע לחוף המערבי. יוצרי הסרט אולי השקיעו מאמץ בפעלולים אמיתיים, אך חבל שלא הושקע ולו מאמץ קל בפיתוח עלילה מעניינת עם סבירות מינימלית.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים