"התו האחרון" – ביקורת

"התו האחרון". אלייז'ה ווד.

"התו האחרון". אלייז'ה ווד.

חרף נקודת פתיחה לא רעה בכלל, הדיאלוגים והמשחק הירוד של ג'ון קיוזאק הופכים את "התו האחרון" לסתם עוד מותחן שורף זמן על מדף ה-VOD בטלויזיה. גם בין רשימת ההופעות שלהם בז'אנר זה, אפשר למצוא הן לקיוזאק והן לאלייז'ה ווד סרטים מוצלחים יותר למחוק כמה שעות מתות מחייכם.

זהו סרטו העלילתי השלישי של אוחניו מירה, אך את סרטיו הקודמים לא ניתן למיטב ידיעתי למצוא בארץ. הוא יליד ספרד, המדינה בו צולם מרבית הסרט, ובה פועלות עיקר חברות ההפקה של הסרט. עם זאת, הצוות מאחורי הקלעים (בראשם הבמאי), המימון והקרדיטים הם האיזכורים היחידים לספרד בסרט שכולו דובר אנגלית על ידי שחקנים אמריקאים ומתרחש בארה"ב (ארץ מוצאו של התסריטאי, דמיאן צ'זל).

העלילה מספרת על פסנתרן צעיר שפרש לאחר הופעה לא מוצלחת שבה קפא ולא ניגן (אלייז'ה ווד). חלפו להן חמש שנים מאז המקרה הזה, ואישתו (קארי בישה) השחקנית המפורסמת, שיכנעה אותו להופיע שוב כדי לכבד את המנטור שלו שנפטר בעת האחרונה. עם החששות להופיע שוב ולהביך את עצמו, הפסנתרן המחונן נאלץ להתמודד עם פסיכופט (ג'ון קיוזאק) המאיים לרצוח את אישתו שם באולם הקונצרט אם לא יצליח לסיים את ההופעה כמו שצריך.

הרגעים הראשונים של הסרט קצת מטופשים, אבל בהחלט נסבלים. המתח עולה כאשר הפסנתרן מגלה על תוי הנגינה שלו את איומיו של הפסיכופט, גם אם הטקסט מביך במקצת ("אל תפסיק לנגן או שארצח את אישתך!" – עוברים עמוד – "חושב שאני צוחק?" – וואו, איך ידעת?). אלא שהמסלול החביב של הסרט מתקלקל ברגע ששומעים את קולו המרוגז של ג'ון קיוזאק, שמשתמש בטקסט שנכתב לו בצורה מגוחכת לחלוטין. אמנם הוא נאלץ להעביר את תחושותיו מבלי להראות את פניו ובאמצעות קולו בלבד, אבל אין זה תירוץ לתיאטרליות המטופשת בה הוא נוהג.

המשך השתלשלות האירועים גם היא אינה מחמיאה במיוחד. לעוזר של הפסיכופט יש חרטות והוא לא נאמן כפי שאפשר היה לצפות ממישהו שרוצח בשביל האחר; לאוזניה שבה מתקשר הפסיכופט עם הפסנתרן ועם העוזר יש תקלות טכניות מגוחכות; הפסנתרן מצליח לזוז הרבה מכפי שהצופה בו מבחין; וכן הלאה.

"התו האחרון".

"התו האחרון".

מגרעותיו של הסרט אינן פוגעות ביכולתו להישאר מותח לפחות בחלקו הארי. בכל זאת, לא ממש סרט המתעתד להיות פסגת השכלתנות. מכאן שלא מדובר בסרט מיותר לחלוטין, אך אין מספיק מן המתח כדי לבטל את המגרעות ולגרום לי להמליץ על "התו האחרון" בחום. או אפילו קרוב לזה.

דירוג: ★★☆☆☆

התו האחרון (ספרד, 2013)
בימוי: אוחניו מירה | תסריט: דמיאן צ'זל | משחק: אלייז'ה ווד, ג'ון קיוזאק, טמזין איגרטון, אלן ליץ', קארי בישה | מוסיקה מקורית: ויקטור ריאז
הפצה: פורום פילם, החל מה-20.03.2014 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?