"חבלה" – ביקורת

מאת רותם יפעת
"חבלה". ארנולד שוורצנגר.

"חבלה". ארנולד שוורצנגר.

לפעמים כדי להבין את תפקידו של במאי קולנוע לא צריך ללכת ליצירות מופת קלאסיות, אפשר גם ללכת לסרטי פעולה. דוגמה על דרך השלילה ניתן למצוא ב"חבלה". בעוד הסיפור שעומד בבסיס הסרט בנוי היטב ולא מופרך (בניגוד לסרטי אקשן רבים. סליחה, רוב הסרטים שיוצאים מהוליווד) הבימוי של דייויד אייר ("מלכי הרחוב", "סוף המשמרת") צעקני וחסר חן. לא חסרים סרטי אקשן עם סטייל, אבל אייר הוא כנראה לא האדם בשביל זה. למזלו, הכוכב של הסרט הוא האיש עם הכי הרבה סטייל בקליפורניה – ארנולד שוורצנגר – שמספק איזושהי סיבה לצפות בסרט.

נדמה שארני – שחוזר לאיטו למקום אליו הוא שייך – לא לוקח את הסרט ברצינות מדי, ולמה לו? אחרי קריירה ארוכה בתור כוכב אקשן הכי גדול, וקריירה פוליטית מכובדת, מה נותר לו לעשות רגע לפני גיל הפנסיה? לדוג?

ארני מגלם מפקד של יחידת עילית של היחידה למלחמה בסמים. נאמר את זה כך: את האנק שרדר כנראה לא היו מקבלים אליה. היחידה אחראית על למבצעים מיוחדים וחשאים ומורכבת מאאוטסיידרים שאין להם אלוהים – חוץ מארני כמובן. ארני משמש כאבא והאמא שלהם, הוא הדבק של החבורה, שבלעדיו הם לא מתפקדים. כמו כל אבא טוב, הוא מחליט לצ'פר את הילדים, והם מגלחים קצת מכספיו של אחד הקרטלים בזמן פשיטה.

מאחר והם לא טייקונים שעושים תספורות, הדברים לא מסתדרים כל כך טוב להם: לא רק שיודעים שהם גנבו את הכסף, גם מישהו גנב להם אותו מהמחבוא. ואם זה לא מספיק, מסתבר שאנשי הקרטל לא אוהבים שגונבים מהם, ואלה יוצאים למסע נקמה. אבל כמו שאומרים: "ברוסיה סובייטית ארני נוקם בך".

במובן מסוים נראה שהסרט היה יכול להיות משווק תחת המותג "הבלתי נשכחים", כשלצידו של ארני מופיעים שלל שחקנים צעירים שהקריירה שלהם הייתה אמורה להתרומם, אבל נתקעה באיזור סרטי בי נחותים. במקום שכירי חרב זקנים, הם חבורת צעירים שהחברה פלטה מתוכה. בין חבריו לצוות ניתן למצוא את סם וורת'ינגטון שמאז "שליחות קטלנית" האחרון ו"אווטאר" בהם סומן ככוכב עולה הוא לא התקדם; טרנס האוורד שלפי הופעתו בסרט יש סיבה למה הוא לא המשיך ב"איירון מן"; וג'וש הולוואי שלא ממש יצא מהאי של "אבודים". כאמור על כל אלה מנצח דייויד אייר שעונה על השאלה שכולנו שואלים: איך מייקל ביי היה מביים אם היה מצלם עם גו-פרו.

"חבלה". ארנולד שוורצנגר, ג'ו מנגנילו, מיריי אנוס.

"חבלה". ארנולד שוורצנגר, ג'ו מנגנילו, מיריי אנוס.

לאור זאת אין זה מפתיע שהסרט לא הצליח בקופות בארה"ב, והביא סכום של 5 מליון דולר בסופ"ש הראשון שלו. קל לנחש שאם ארני לא היה מככב בו, הוא היה הולך ישר לדי.וי.די או סטרימינג. אבל כנראה שהמותג של ארני לא מספיק מושך את הקהל של היום. בעולם של סרטי גיבורי על עם כוחות לא מהעולם הזה, אוסטרי בן 63 עם עודף זמן לא עושה להם את זה. אם לא ירצה לחזור לפוליטיקה (והרי נשיא הוא לא יכול להיות) אולי שיגיש תוכנית באופן קבוע בערוץ הקניות?

דירוג: ★★½☆☆

חבלה (ארה"ב, 2014)
בימוי: דייויד אייר | תסריט: סקיפ וודס, דייויד אייר | משחק: ארנולד שוורצנגר, מיריי אנוס, טרנס האוורד, ג'ו מנגנילו, ג'וש הולוואי, סאם וורת'ינגטון | מוסיקה מקורית: דיויד סרדי
הפצה: יונייטד קינג, החל מה-03.04.2014 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?