"סרט לגו" – ביקורת

"סרט לגו".

"סרט לגו".

אמט בריקובסקי הוא פועל בנין פשוט המתגלה יום אחד כגיבור העתיד להציל את העולם. עד פה תסריט לא מקורי במיוחד. רק שאמט הוא פועל בנין המוכר לכולנו מהילדות: זה שחיכה לנו בתוך קופסת הלגו. "סרט לגו" כשמו כן הוא, עולם שכל הנופים והדמויות בו עשויים לגו – ומכאן כבר ניתן להבין שאין דבר בסרט הזה שהוא צפוי או חוזר על עלילה קודמת כלשהי. מלא צבעים, דמויות מוטרפות והומור מהיר ומושחז, "סרט לגו" מוכיח שמשחקים אינם לילדים בלבד ואף סביר שיתאים יותר למבוגרים.

מאחורי הסרט המפתיע עומדת חברת לגו החכמה ואולפן האחים וורנר. בעמדת הבימוי נמצאים הצמד פיל לורד וכריסטופר מילר ("רחוב ג'אמפ 21"), שהתנסותם הקודמת עם סרט אנימציה ("גשם של פלאפל") הוכיחה כי לקיחת חומרים סטנדרטים והפיכתם למשהו בלתי צפוי הוא חלק מתחום ההתמחות שלהם. "סרט לגו", שבארצות הברית יצא לאקרנים בתחילת פברואר, גרף בשבוע הראשון להקרנתו 70 מיליון דולר, הכנסות שכמעט ושילשו את עצמן עד כה. בהתחשב בעובדה שעלות הפקת הסרט הסתכמה בכ- 60 מיליון, ניתן לומר בקלות שמדובר בהצלחה מסחררת.

אמט בריקובסקי (כריס פראט, "היא", "מחלקת גנים ונוף"), הוא פועל בניין פשוט שמתאים באופן מושלם למערכת בה הוא חי. הוא ממלא אחר הוראות ההרכבה של חייו בקפדנות ומקבל בברכה את סגנון החיים המוכתב לו. כאשר הוא פוגש בבחורה מיסתורית בשם ווילדסטייל (אליזבת' בנקס, "משחקי הרעב"), הוא מגלה כי העולם בו הוא חי שונה לחלוטין ממה שהכיר וכי הנשיא ביזנס (וויל פרל), השולט בו, הוא למעשה לורד ביזנס הרשע. בחברתם של ווילדסטייל, בטמן (וויל ארנט) ובעל הנבואה, ויטרוויוס (מורגן פרימן), על אמט לגלות האם בכוחו להפוך מפועל פשוט ממוצע ל"בונה על" יצירתי וגיבור.

הצלחת הסרט נובעת כנראה מכמה סיבות: ראשית, בעידן בו כמעט כל מדיום ורפרנס מוצו לעייפה, החזרה למשחק המוכר לכל מבוגר מילדותו, יוצרת רענון וסקרנות חיוביים. שנית, מסריו של הסרט משווים בין התנהגות המונעת מחשיבה יצירתית ועצמאות לבין התנהגות קונפורמיסטית ומבקשים לטעון כי האחת טובה יותר מהשניה. בהתחשב בעובדה שגיבורי הסרט הם קוביות סטנדרטיות וקשיחות, המוסר העלילתי מקבל הדהוד מצויין מחומרי הסרט עצמו ונוצר דיסוננס משעשע בין המדיום למסר. לסיום, תסריט הסרט שוחט עשרות פרות קדושות בכל פריים וההומור השולט בעלילה הוא תזזיתי ומושחז. בהתחשב בכך שלצד כוכב הסרט הסטנדרטי מככבות דמויות לגו של גיבורי על ותרבות, העובדה שהמילים היוצאות מפיהן המצויר חתרניות ועוקצות, מעצימה את ההנאה ותחושת השובבות הכללית.

בהתחשב בכך שהסרט מבקש לקדם את חופש המחשבה והספונטניות, מעניין כי חברת הענק לגו עומדת מאחוריו. מחד, מחשבה יצירתית היא זו שהביאה לכך שהחברה שרדה את השינוי החד בהרגלי המשחק העולמיים: לאחר שכמעט ופשטה את הרגל לאור ירידה חדה בפופולריות של משחקי שולחן והרכבה, הייתה זו ההחלטה המבריקה לרכוש זכויות על מותגים קולנועיים פופולריים וגיבורי־על, שהציל את החברה ואף חיזק את מעמדה. לגו כיום היא בין חברות הצעצועים הגדולות בעולם המגיבה באופן שוטף ורלוונטי לטרנדים מתחלפים. מאידך, התוצאה של מהלכים חכמים אלה גרמו לכך שכיום לגו היא חברה השלובה נפלא בעולם הקפיטליסטי-צרכני, עולם נעדר מקוריות במהותו. הסרט עצמו שווק בצורה מאוד אגרסיבית בפרסומות ומוצרים רבים, בכך מספק הוכחה נוספת לכך שעל אף שחבריו של אמט מפצירים בו לגלות את הייחודיות שבו, בעולם הנוכחי, המיינסטרים בלע כל פיסת טירוף אפשרית.

"סרט לגו".

"סרט לגו".

עם זאת, ייתכן שליוצרי הסרט יש מודעות לפער הזה וזו הסיבה לכך שדמויות גיבורי העל וגיבורי התרבות בעלילה, כגון אברהם לינקולן, קליאופטרה, סופרמן או וונדרוומן, מתגלים כאימפוטנטיים או אנוכיים. בנוסף, עוזרו של לורד ביזנס (ונשאלת השאלה האם בשמו של הלורד המרושע לא נגלית פיסה נוספת של הומור עצמי), הוא בד קופ (ליאם ניסן), שוטר דו קוטבי היודע להציג חזות חביבה או סדיסטית- הכל בהתאם למשימה העומדת לפניו. האם דו-פרצופיות תועלתנית זו היא קריצה לחברת הלגו עצמו?

בכל מקרה, עבור הילדים מעביר הסרט מסרים נוגדי שבלוניות וקונפורמיזם לטובת מחשבה חופשית ואמונה עצמית. בנוסף, ניתן לציין לטובת העלילה שהיא מצליחה שלא ליפול קורבן גם לטרנד האינדיבידואליזם הלעוס וכך אמנם אמט נקרא להפריד את עצמו מההמון אך גם כדמות מקורית הוא זקוק לחבריו על מנת להצליח.

עבור המבוגרים, קהל היעד האמיתי של הסרט, מציעה העלילה עושר צבעים וקריצות סרקסטיות, שאמנם מעידות על הבנה מופלאה של תזמון קומי והומור שחור אך הן גם נורות בקצב שמתקרב מאוד לגבול ההעמסה. כפי שכל טירת לגו בנויה מעושר חלקים מורכב, גם כאן כל סצינה מציפה את העיניים והאוזניים בעשרות פרטים וקריצות תרבותיות. בעוד סביר שעבור הגיל הרך יותר אלה כנראה הופכים לרעש לבן, עבור הצופה המבוגר, שמאוד רוצה לעקוב אחר שלל ההפתעות המילוליות, כל אלה עשויים ליצור עומס מעייף. מזל שלקראת תום הסרט מגיעה מערכה מסכמת בלתי צפויה הממתנת מעט את התזזיתיות ומותירה טעם קליל יותר.

"סרט לגו".

"סרט לגו".

לסיכום ניתן לומר ש"לגו" הוא סרט העשוי באופן מוקפד ומלא מחשבה, והוא בהחלט אחד הסרטים המקוריים שנראו על המסך לאחרונה. צמד הבמאים לורד ומילר בהחלט יודעים לעשות את העבודה ובעזרת תסריטאי הסרט, הם גם מוכיחים הבנה אודות הומור משובח המודע לעצמו. בסופו של דבר, גם מי שמנת היתר של המראות וההלצות תכביד עליו, המפגש הנוסטלגי עם חלקי המשחק המוכרים והאנימציה המרשימה, יעשו את העבודה.

דירוג: ★★★½☆

סרט לגו (אוסטרליה, ארה"ב, 2014)
בימוי: פיל לורד, כריס מילר, כריס מק'קיי | תסריט: פיל לורד, כריס מילר, דן הגמן, קווין הגמן, פיל לורד,כריס מילר | משחק: כריס פראט, וויל ארנט, וויל פרל, אליזבת' בנקסמורגן פרימן, ליאם ניסן | מוסיקה מקורית: מארק מות'רסבו | צילום: בארי פיטרסון
הפצה: גלובוס גרופ, החל מה-03.04.2014 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?