Skip to content

"יש ילדים זיגזג": כיף של סרט

העיבוד האירופאי לספר הילדים המצליח של דויד גרוסמן, עשיר בצבעים ובדמויות, אם כי לקראת הסוף הולך קצת לאיבוד. לילדים מגיל 8 ומעלה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

[rating=3]

לפני כעשור, הבמאי ההולנדי וינסנט באל יצר סרט ילדים הולנדי מוצלח למדי: "Undercover Kitty", שהוצג בארץ רק בפסטיבל לסרטי ילדים בסינמטק. כעת הוא יצר את הגרסה האירופאית ל"יש ילדים זיגזג", עיבוד לספר המצליח של הסופר הישראלי, דויד גרוסמן.

התפוח לא נופל רחוק מהגרסה המקורית – נונו (תומאס סימון, בסרט בכורה) הוא בנו של המפקח ג'ייקוב פיירברג (פדייה ואן הוט, האיבגי של ההולנדים). אין דבר שהוא רוצה יותר, מאשר להידמות לאביו. אמו נפטרה כשהיה צעיר, ומלבד תמונה ליד מיטתו, הוא לא יודע עליה דבר. לאחר תקרית בבר מצווה של קרוב משפחה, הוא נשלח לדוד שמואל (אריק דה חויפר), הפסיכיאטר. זה קורה בדיוק בזמן בר המצווה של נונו עצמו. עם זאת, הטיול לדוד שמואל נדחה בשל תוכנית מפתיעה שיזם אביו: נונו זוכה למתנה ויוצא להרפתקה, שמגלה לו, שהחיים לא פשוטים כמו שהוא דימה אותם.

התפוח לא נופל רחוק מהגרסה המקורית. באדיבות טרנספקס

הסרט הופק מתוך מטרה להתאים עצמו לכמה שיותר קהלים בעולם, ועל כן הופק בסגנון הבינלאומי: צוות השחקנים כולל מספר שחקנים זרים, כמו למשל הארכי-גנב, פליקס גליק (בורגהארט קלאוזנר, "להתראות לנין") אמו של נונו, זוהרה (קאמיל דה פאציס, סדרת הטלוויזיה "The Following"), או הזמרת הנודעת, לולה ציפרולה (איזבלה רוסליני, "קטיפה כחולה"). לא רק זאת, הוא מספק גם מספר רחב של דיאלוגים באנגלית, הולנדית, יידיש וצרפתית.

הסרט לא מאכזב את קהל הילדים הבוגרים (אלו שכבר קוראים תרגום): לעיתים לא ברור מה קורה באופן מיידי, אבל בדיוק כמו בעולם האמיתי – ככל שמתקדמת העלילה, הסרט לועס ומסביר הכל עד הפרטים הקטנים. גישה זו מבטיחה שהסרט ימשוך וישעשע גם את המבוגרים.

אינספור אתרי צילומים, דמויות ואירועים עוקבים זה אחר זה ברצף מהיר. למרות שהסרט עושה זאת טוב בהתחלה, לקראת הסוף הוא מעט הולך לאיבוד. החידה לכל ההרפתקה הופכת ליותר ויותר מורכבת. מערכות היחסים בין הגיבורים השונים נרקמות באופן הדוק למדי, אולם חמש עשרה הדקות האחרונות של הסרט נותרות עם מספר שאלות, אם כי זה לא משנה את אווירת הכיף שבסרט.

"יש ילדים זיגזג" עשיר בצבעים, דמויות מפותחות ומשחק מצוין, והופך סיפור חיים לעשיר ומעשיר את הצופה. הילדים הצעירים מדי שיצפו בסרט בוודאי יפרשו בהתחלה כיוון שהוא מעט מסובך, אבל העולם ההרפתקני של נונו בהחלט פונה לעולם הדמיון של הצעירים (בגילאי 8 ומעלה) וכמובן של המבוגרים.

הסרט זכה בפרס האקדמיה האירופאית כסרט הילדים והנוער הטוב ביותר לשנת 2013. כדאי לשים לב בסצנת הסיום של הסרט: דויד גרוסמן עושה הופעת אורח קצרצרה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן