"רוץ ילד רוץ" – ביקורת

"רוץ ילד רוץ". אנדריי טקץ'.

"רוץ ילד רוץ". אנדריי טקץ'.

בכל שנה מופקים סרטים על יהודים בזמן מלחמת העולם השנייה, ובארץ יש -כמובן- קהל יעד גדול מאוד לסרטים הללו. השנה יכולנו לראות את "גנבת הספרים" הנוראי ועכשיו מגיע "רוץ ילד רוץ", סרט מרגש דובר גרמנית ופולנית, עם משחק נהדר של אנדריי טקץ' בתפקיד הראשי. הסרט, תוספת נאה ל"סרטי השואה", לא מתרחש בגטו או במחנה ריכוז אלא בשטחים שביניהם, בין רחובות ערים ואזורי כפר של פולין בחצי הראשון של שנות ה-40. 

זהו סיפורו של שרוליק, ילד יהודי צעיר שמוצא עצמו נלחם בכוחות עצמו על הישרדותו בפולין הכבושה במלחמת העולם השנייה. בדרך הוא נאלץ להיעזר בטוב לבם של זרים, לחטוף הרבה מכות (פיזיות ומטפוריות) ולחיות תחת זהות בדויה של נוצרי. בנחישות שלא תיאמן הוא לא מוותר ומתגבר על הקשיים והאסונות שרודפים אותו, חלקם ממש "לא אמינים", אך כזאת היא המציאות, בוודאי בשעת מלחמה.

הסרט עשוי היטב אך משום מה בחרו לספר אותו בסדר לא כרונולוגי. הבזקים ורגעים מן העבר שעולים יכולים להיות מתאימים בְּסרט לשם הדגשה של משהו או להגברת הדרמה, אך במקרה הזה הסרט היה מרוויח מסיפור כרונולוגי שיש בו פלאשבקים מעטים. הדבר אפילו היה תורם ומגביר את המשמעות של קטע עם אביו של שרוליק, למשל. הכתוביות שמורות לנו על התאריך מיותרות, במיוחד כשמראים שאפשר להציג את חילופי העונות בדרך יפה בלעדיהן. והמוסיקה של סטפאן מוצ'ה (שעשה עבודה טובה ב"חיים של אחרים") לא תמיד מתאימה לסגנון של הסרט.

"רוץ ילד רוץ". איתי טיראן, אנדריי טקץ'.

"רוץ ילד רוץ". אנדריי טקץ', איתי טיראן

בתפקיד קטן ומשמעותי מופיע איתי טיראן ברבע השעה האחרונה של הסרט. מעבר לנושא הסרט, העובדה שטיראן משחק בו ושהסרט מבוסס על ספר שכתב אורי אורלב הישראלי הם המניעים העיקריים להקרנתו של הסרט בבתי הקולנוע בארץ. העובדה שהוא גם טוב היא ברכה. לעומתו, הסרט ההונגרי "המחברת הגדולה" -שמבוסס על הספר המוכר ועוסק באחים תאומים במלחמת העולם השנייה, והיה נציג הונגריה לקטגוריית הסרט הזר באוסקר האחרון- שמוקרן גם הוא בימים אלה, הוא סרט הרבה-הרבה פחות טוב.

דירוג: ★★★½☆

רוץ ילד רוץ (גרמניה, צרפת, פולין, 2013)
בימוי: פפה דנקארט | תסריט: היינריך הדינג, פפה דנקארט, אורי אורלב, היינריך הדינג | משחק: ריינר בוק, אנדריי טקץ', איתי טיראן
הפצה: פורום פילם, החל מה-01.05.2014 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?