שתף קטע נבחר

"התעלות": אינטליגנציה מלאכותית, מדי

עם תקציב ענק, צוות שחקנים מיומן, וכריסטופר נולאן כמפיק, יצא הצלם וולי פיסטר להרפתקת מדע בדיוני כבמאי. "התעלות" היא יצירה קולנועית ראויה ומעניינת, אך אינה פורצת דרך ואינטליגנטית כפי שהיא מתיימרת להיות

אנו חיים בעידן שבו המדע הבדיוני הופך מיום ליום לפחות בדיוני. "התעלות" ("Transcendence") מציג תרחיש קיצוני אך אם תשאלו את נביא הסינגולריות, ריי קורצוויל, הוא בהחלט יכול להפוך לממשות תוך רבע מאה. "סינגולאריות" משמע הרגע שבו מחשבים יעקפו את האינטליגנציה האנושית, ו"התעלות" הוא המושג החלופי אותו מציע הסרט למצב זה. הגרסה המוצגת להתפתחות זו בסרט מתרחשת כאשר תודעה אנושית מועתקת למרחב הווירטואלי והופכת לסוג חדש של ישות.

 

ביקורות סרטים נוספות בערוץ הקולנוע של ynet :

 

זהו סרטו הראשון כבמאי של הצלם וולי פיסטר, מי שהחל את הקריירה המקצועית שלו כצלם בהפקות הירודות של פורנו רך בבית היוצר של רוג'ר קורמן. בשנת 2000 הוא צילם את "ממנטו", ומאז הפך לצלמו הקבוע של כריסטופר נולאן, ואפילו זכה באוסקר על "התחלה".

 

עם תקציב של 100 מליון דולר, נולאן ברקע כאחד ממפיקי הסרט, וכמות לא מבוטלת של שחקנים שהופיעו בסרט אותם פיסטר צילם עבורו, ברור כי בתור במאי של סרט ראשון תנאי הפתיחה שלו מצוינים. "התעלות" נושא גם את רוח הרצינות הנולאנית בנסותו להיות סרט מעורר מחשבה ולא רק בידור סוחף.

 

ג'וני דפ, רבקה הול, קיליאן מרפי ומורגן פרימן בשירות וולי פיסטר ()
ג'וני דפ, רבקה הול, קיליאן מרפי ומורגן פרימן בשירות וולי פיסטר

נדמה כי השאיפה של פיסטר היתה ליצור את ה"2001: אודיסיאה בחלל" של הטרנספורמציה לסינגולריות, אך המרחק בין הכוונה לממשות הינו רב. בשונה מיצירת המופת ההיא של סטנלי קובריק, פיסטר לא מצליח להפוך את הסיטואציה לנקודת מוצא להרהור פילוסופי. במקום בו קובריק העז ללכת למחוזות מופשטים ואמביוולנטיים מבחינת מבנה עלילתי וסגנון, "2001: אודיסיאה בחלל" לקח את הצופים למסע, ואילו "התעלות" לא מסוגל אלא למקם אותנו בעמדה החיצונית לתהליך הטרנספורמטיבי - ללא ספק מקום פחות מעניין להיות בו.

 

הסצנה הראשונה של "התעלות" מתרחשת בנקודת הזמן מאוחרת מבחינה עלילתית, ומציגה עולם פוסט-אפוקליפטי - לפחות בכל הקשור לשימוש בטכנולוגיה. עולם שבו כל המחשבים ומערכות התקשורת קרסו, הצבא נמצא ברחובות, וחלקי המחשבים יכולים לשמש, לכל היותר, כמעצור לדלת. כדי להסביר כיצד הגענו למצב זה, העלילה חוזרת חמש שנים אחורה.

 

ג'וני דפ כנביא הבינה המלאכותית ב"התעלות" ()
ג'וני דפ כנביא הבינה המלאכותית ב"התעלות"

וויל קאסטר (ג'וני דפ) הוא מדען מבריק שעוסק בניסיון לפתח אינטליגנציה מלאכותית שתתעלה על מגבלות המוח האנושי. לצדו עובדת אשתו אוולין (רבקה הול). פעילותם המדעית, ופעילות הקולגות שלהם שנויה במחלוקת. ברי (קייטי מארה), עומדת בראש ארגון טרור בשם RIFT, המנסה להציל את המין האנושי על ידי חיסול מדעני מחשב. וויל נורה מאקדח שכדורו משוח בחומר רדיואקטיבי. כשסימני ההרעלה יתחילו להתגלות, יוותרו לו עוד שבועות ספורים לחיות.

 

לפני מותו של, אוולין נעזרת במקס (פול בטאני), חבר נאמן של בני הזוג ומדען מצטיין בפני עצמו, להטעין את תודעתו לתוך זיכרון של מחשב על. פעולה זו שומרת על "וויל" בחיים. אך אולי זה לא וויל, אלא ישות וירטואלית המשתמשת במראה דמותו, קולו, זכרונו ומחשבותיו.

 

רגעים אחרונים של חיים אנושיים. ג'וני דפ ורבקה הול ב"התעלות" ()
רגעים אחרונים של חיים אנושיים. ג'וני דפ ורבקה הול ב"התעלות"
 

"וויל" מסוגל כעת להתחבר לרשת מחשבים, לעבד כמויות אדירות של מידע, ולהיות ישות בעלת כוחות כמעט בלתי מוגבלים. אוולין מוציאה לפועל את תוכניותיו הכוללות בניית מתחם תת קרקעי אדיר ממדים המסתתר מתחת לעיירה עלובה שאת אדמותיה הם קנו. פיתוחים מדעיים שעליהם המין האנושי יכול לחלום מושגים במתחם זה בפרק זמן הולך וקצר.

 

פעילות זו אינה חומקת מעיני אנשי ה-FBI בראשות הסוכן ביוקנן (קיליאן מרפי). אליהם חובר פרופסור ג'וזף טאגר (מורגן פרימן), המורה שטיפח את וויל. מקס, החבר הנאמן שככל הנראה מאוהב בסתר באוולין, צריך להחליט היכן מצויה נאמנותו. דמויות אלו צריכות להתמודד עם השאלה האם לעצור את "וויל" ואם כן - כיצד? הסרט נדרש לספק את ליטרת האקשן שמתחייבת מתקציבו, אך ביחס לסדר הגודל המתחייב מהתפתחות העלילה, נדמה כי גם התקציב המרשים אינו מספיק.

 

פול בטאני ב"התעלות" ()
פול בטאני ב"התעלות"

"התעלות" מנסה לתת פתחון פה שווה לאלו המצדדים בהתעלות, לאלו השוללים אותה. הכוונה הבסיסית היא ליצור מדע בדיוני אינטליגנטי. אך קשה לומר שהדמויות מנסחות אמירות מעניינות, או שהסרט מצליח במהלך העלילתי והסגנוני שלו להפתיע.

 

שאלת הטרנספורמציה של האדם והתמזגותו עם המחשב הופכת לשאלה המנוסחת דרך מערכת היחסים בין וויל ואוולין, והספק שעולה לגבי אנושיותו ומניעיו. זו פרספקטיבה מצומצמת מבחינה רעיונית, אך ניתן לעשות בה הרבה יותר ממה שמוצג בסרט. לראיה, השנה כבר ראינו ב"היא" של ספייק ג'ונז טיפול במערכת יחסים ממין זה, שבהשוואה אליו ניכרת מוגבלותו הסרט הנוכחי.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים