אפצח בוידוי - תכננתי ממש לשנוא את "נימפומנית" של לארס פון טרייר. לספר כאן בלהט על כמה אני לא סובלת את הדני שונא הנשים על סרטיו הארוכים יתר על המידה, יומרנותו הבלתי פוסקת ונסיונותיו החוזרים ונשנים לבאס לכולם את החיים. גם שלל השערוריות סביב הסרט לא הועילו, כמו הדרישה מהשחקנים כי יחסי המין המוצגים בסרט יתרחשו על אמת בצילומים. אין לי מושג אם השערורייה הזאת אכן נכונה (היא נכונה מספיק על מנת להיכתב בויקיפדיה) אבל כך או כך היא מעצבנת.

נימפומנית סרט (צילום: קולנוע לב/Christian Geisnaes)
סרט מבריק | צילום: קולנוע לב/Christian Geisnaes
לצערי, מדובר בסרט די מבריק. הוא עדיין ארוך יתר על המידה. מדובר בשני חלקים שכל אחד מהם באורך שעתיים, והיו יכולים להתכווץ בכיף לכדי סרט אחת של שעתיים וארבעים. והוא עדיין יומרני מדי. מעין מסע לשורשי המיניות הנשית עם כל מיני משפטים מעצבנים כמו: "ההבדל ביני ובין אחרים הוא שתמיד דרשתי יותר משקיעות השמש" ודימויי דיג מנג'סים. ובשביל מה? תעשה סרט על בחורה שעושה מלא סקס, למה לקפוץ מעל הפופיק? היומרנות של פון טרייר היא בעוכריו ומפילה אותו גם בסרטים אחרים כמו "דוגוויל" ו"אנטיכרייסט". דווקא בגלל שהוא מנסה לומר יותר מדי ובהמון צורות מרהיבות ויזואלית, הסרט מרגיש קצת ריק מבחינה רגשית.

אבל רגע, מהתחלה. ג'ו (שרלוט גינזבורג) נמצאת מוכה וחבולה בסמטה חשוכה על ידי יהודי חביב (או שמא?) בשם זליגמן, המגולם על ידי סטלאן סקארסגארד, שחקן שוודי המופיע ברבות מיצירותיו של טרייר וחשוב מכך, אבא של אלכסנדר סקארסגארד ("דם אמיתי") הלוהט עד מאוד. זליגמן לוקח את ג'ו לביתו ושם סועד אותה במסירות, בעוד היא מספרת לו את קורות חייה המיניים מאז שהייתה ילדה ועד למצבה העכשווי והעגום. וכמו שאפשר להבין משם הסרט, יש לה הרבה מה לספר.

נימפומנית סרט (צילום: קולנוע לב/Christian Geisnaes)
לא פורנו, סתם אירופאים | צילום: קולנוע לב/Christian Geisnaes
ועל מנת לשחרר את רובכם: האם מדובר בסרט פורנו? לא. האם יש בו איברי מין וקלוז אפים על חדירות? כן, אבל תצטרכו לצלוח לא מעט זיוני מוח כדי להגיע אליהם. אם זו הסיבה שאתם שוקלים לראות את הסרט, היופורן הקרוב לאזור מגוריכם יהיה יעיל יותר. לאחרונה נתקלנו במספר סרטים עם המון סקס, כמו "כחול הוא הצבע החם ביותר" או זרים על שפת האגם", אז יכול להיות שמדובר בטרנד, או שסתם אלה שוב פעם האירופאים עם הבולבולים שלהם.

ג'ו מספרת לזליגמן שמונה סיפורים המתארים את ההקצנה המינית שהיא עוברת בחייה כנימפומנית. בסרט הראשון, דווקא הסיפור הפחות מיני, על אביה (כריסטיאן סלייטר) הגוסס, הוא עוכר השלווה מביניהם. החלק הראשון הוא גם הרבה פחות קודר ויותר נעים לצפייה מהשני, אבל מדובר בסרט אחד שלם שעדיף לצפות בו בבית ובבת אחת, החלוקה כפויה וקצת מעצבנת. הסרט מרהיב ויזואלית - רגעים בשחור לבן, זוויות צילום משונות ושלל שקופיות ממלאים את המסך בכל רגע נתון. הוויזואליה, הגיבורה הנשית החזקה באופן לא שגרתי אצל טרייר, ההומור הדק ותפקיד קטן אבל מעולה ומצחיק של אומה תורמן, אפילו הזכירו לי קצת את "קיל ביל", רק שבמקום מכות יש זיונים.

נימפומנית סרט (צילום: קולנוע לב/Christian Geisnaes)
מתפלספים ומזדיינים | צילום: קולנוע לב/Christian Geisnaes
מלבד שרלוט גינסבורג, כריסטיאן סלייטר ואומה ת'ורמן, תוכלו לפגוש שם גם את שיה לה בוף, ג'יימי בל ווילם דפו, אבל מי שגונבת את ההצגה היא סטייסי מרטין שמגלמת את גינזבורג הצעירה, ונדרשה לעבור לא מעט עבור התפקיד. אמנם לא מדובר במסע השפלות מפרך כמו שאנחנו רגילים לו מסרטים אחרים של הבמאי, שזה מרענן, אבל סצנות העירום והסקס (כאמור, האמיתי לפי השמועה) נראות די מעייפות.

בניגוד לסרטים קודמים של פון טרייר, שידוע בתובענותו הרגשית ונטייתו לדכא, כמו "רוקדת בחשיכה" ו"לשבור את הגלים", אי אפשר שלא לחוש ש"נימפומנית" הוא דווקא סרט כיפי לגמרי. ג'ו אמנם מדוכאת וחבולה וחוטאת בעיני עצמה, אבל הסיפורים שהיא מספרת לזליגמן מלאי הומור. הסרט, למרות אורכו ונסיונות ההתפלספות הפחות מוצלחים השזורים בו, לא משאיר אחריו את הכבדות הפון טריירית המבאסת, שזה טוב, אבל הוא גם לא משאיר אחריו הרבה בכלל. קצת כמו ג'ו, שלא ממש מסוגלת להרגיש, גם הסרט לא מותיר אחריו צופה מהורהר או טעון. מסופק, כן, אבל לא מאוהב.