"הנסיך הירוק" – ביקורת

"הנסיך הירוק".

"הנסיך הירוק".

נדב שירמן שם את ידיו על הסיפור האמיתי והמרתק של "הנסיך הירוק", בנו של בכיר חמאס בגדה שהפך להיות משת"פ ישראלי חשוב. הוא גם יצר סרט שאינו מסתפק בתיאורם של שני הצירים החשובים בסיפור המרתק, אלא משודרג בפסקול מותח שבהחלט מעצים את החוויה. אבל שירמן לא חתך מספיק בבשר ואורך הסרט מקלקל אותו.

שירמן ביים בעבר את "מרגל השמפניה", שקטף את פרס אופיר והיה גם מועמד לפרסי הקולנוע האירופאים. "הנסיך הירוק" מגיע לאקרנים בארץ רק שלושה חודשים אחרי שקטף את פרס חביב הקהל של פסטיבל סאנדנס היוקרתי. ההפצה הסמוכה-יחסית של קולנוע לב בארץ לרעש התקשורתי מסאנדנס בהחלט חכמה ונכונה, אך עם זאת, הוא מוקרן כמעט בבלעדיות בבתי הקולנוע של לב – וזו טעות. מעבר למקום הטבעי שהיה צריך הסרט לתפוס בסינמטקים (באינטנסיביות, ולא במנין המועט שבו הוקרן), המתח שביים שירמן סביב הסיפור בסרטו בהחלט מנגישים לקהל הרחב את סרט התעודה הזה, שגם ככה הנושא שלו מענין במיוחד במדינה הזו. גם לקוחות הסינמה סיטי ויס פלנט היו צריכים להיחשף לסרט הזה.

הסרט מתעד שתי שיחות עם שתי נפשות שהיו מעורבות בשיתוף הפעולה הבכיר ביותר שעבר את הצנזורה בישראל. מחד, מוסעב חסן יוסף, בנו של מפקד בכיר של החמאס בגדה – שנלכד, נאסר בישראל, והפך להיות משתף פעולה של השב"כ הישראלי. מנגד, גונן בן יצחק, סוכן השב"כ בדימוס, שהיה אמון על הפעלתו של משתף הפעולה הסמוי מוסעב עד שהודח. לא הרבה אחרי שגונן סיים את תפקידו, מוסעב גם כן מאס בפעילותו הסמויה, והחליט לפרוש גם כן. הוא ביקש מקלט מפני חיסול בארה"ב, אך סורב, והיחיד שעמד לצידו ולבסוף זיכה אותו בזכות הנכספת היה גונן.

"הנסיך הירוק".

"הנסיך הירוק".

סיפור מערכת היחסים בין משתף פעולה לבין סוכן שב"כ תואר נהדר בסרטו של יובל אדלר "בית לחם". שני הסרטים מותחים, והקצב של "בית לחם" העלילתי מצוין ברמה של סרט פופולרי אמריקאי. גם לאורך חלק נכבד מתוך "הנסיך הירוק" נשמר קצב מכובד, אך לא מספיק ואורך הסרט רב מדי וגובר עליו. משעשע אם כך להשוות אליו, על אף ההבדל הרב, את הכתבה של ציון נאנוס בחדשות ערוץ 2 לקידום הסרט שהתפרשה על כרבע שעה בלבד, והיתה ממצה יותר מסרטו של שירמן. מובן שהסרט המלא של שירמן מפורט ומכיל ידע רב יותר על המקרה, אך לא בהכרח הרבה מהעיקר. יפה בעיקר לראות ב"נסיך הירוק" את הסיבה שבגינה הפך מוסעב באמת ובתמים למשתף פעולה.

דירוג: ★★½☆☆

הנסיך הירוק (ישראל, 2013)
בימוי: נדב שירמן | מוסיקה מקורית: מקס ריכטר | צילום: גיורא ביח, רז דגן
הפצה: לב סרטים ובתי קולנוע, החל מה-15.05.2014 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:
 

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?