וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בסך הכל, "בסתר" הוא די בסדר

15.6.2014 / 0:00

בין שמלות נפוחות ומשחק דרמטי, "בסתר" חושף, לראשונה עבור הקהל הישראלי, את אליזבת אולסן אבל חוץ מזה, הוא לא אפקטיבי כמו שהוא היה אמור להיות

יח"צ - חד פעמי

וואו, אליזבת אולסן מצוינת. צופים ישראליים שיגיעו ל"בסתר" בלי הכנה עשויים להיות מופתעים מהמפגש עם השחקנית הצעירה, גדולת העיניים ועשירת ההבעה הזאת, שעושה כאן עבודה נהדרת, ואז להיות מופתעים עוד יותר לגלות שמדובר באחות הקטנה של התאומות אולסן. מתברר שבכל זאת יש כישרון במשפחה הזאת. אליזבת אולסן התגלתה לעולם כבר ב-2011 עם "מרתה מרסי מיי מרלן", סרט עטור שבחים שבו היא מגלמת ניצולה של כת מבודדת ומוזרה, ןיצאה מקטגוריית ה"אחות של" - אבל הסרט הזה לא הוקרן בארץ. אולסן מופיעה גם ב"אולדבוי" המחודש של ספייק לי, אבל חמשת האנשים שצפו בסרט הזה בארץ מחקו אותו מהזכרון שלהם ובצדק; היא היתה גם ב"גודזילה", אבל שלא במפתיע, לא ממש מקבלת שם הזדמנות לבטא את כשרונותיה, מכיוון שהיא לא לטאה בגובה חצי קילומטר. אז העובדה שיש אולסנית אחת ממש מוכשרת נשארה כשמועה, עד היום. "בסתר" סוף סוף מגלה אותה גם לקהל בארץ, כשהיא עושה את מה ששחקנים עושים הכי טוב – לספר סיפור בלי מילים. בסצנות הטובות ביותר שלה בסרט היא מציגה מונולוגים שלמים במבטי עיניים בלבד.

אוסקר אייזק, שמופיע לצידה כאהובה הסודי, גם הוא כוכב עולה ("בתוך לואין דייויס") ומוכשר. ג'סיקה לאנג, בתפקיד שמזגזג בין תפקידי נבל וקורבן, מרשימה מאוד בפני עצמה. התלבושות יפות, האווירה התקופתית עובדת, הצילום יפה. בעיקרון, כל המרכיבים של דרמה תקופתית קלאסית נמצאים כאן. ובכל זאת, לא תמצאו את "בסתר" ברשימת המדברים-על-מועמדות-לאוסקר השנה, ובכלל, לא תשמעו עליו הרבה. הכל כאילו בסדר, ובכל זאת הסרט הוא לא אפקטיבי כמו שהוא היה אמור להיות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
זאת תמיד אהבה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"בסתר" מבוסס על "תרז ראקן" של אמיל זולא, ספר קלאסי שכבר עובד לבמה, לאופרה, וגם לקולנוע ‏פעמים רבות. ‏וזאת אולי תחילת הבעיה: מתי בפעם האחרונה ראיתם עיבוד ליצירה קלאסית שחרג מעבר לבסדר? בשנה שעברה יצאו גירסה עתירת כוכבים של "תקוות גדולות" של דיקנס – סרט לגמרי בסדר, שעבר ונשכח מבלי שאיש ישים לב; "רומיאו ויוליה" חדש, שהיה חסר השראה ונעלם גם הוא מבתי הקולנוע מיד; ואפילו גירסת ג'ו רייט ל"אנה קרנינה", שלמרות סגנון יוצא דופן עברה גם היא וחלפה די מהר. זה לא שהיצירות הקלאסיות אינן רלוונטיות, זה פשוט שאת כל זה אנחנו יכולים לקבל באינספור סדרות איכות של ה-BBC. צריך משהו חדש באמת כדי להפוך יצירה מהמאה ה-19, עם אותם רחובות מלוכלכים ושמלות רחבות, לאירוע קולנועי בשנת 2014. נדמה שלא משנה כמה טוב הדמויות ישוחקו, כמה מלוטש יהיה התסריט וכמה רחבות יהיו השמלות – כבר ראינו את הסרטים האלה.

אולסן מגלמת ב"בסתר" את תרז, שהגורל מתעלל בה כפי שהוא מתעלל בעלובי החיים של רומנים היסטוריים: הוריה מתו, והיא גרה עם דודה שמכניסה אותה למיטה עם בן הדוד החולני והמעצבן, והופכת אותה למשרתת למעשה. לאחר שהיא מתבגרת, מתברר שהסידור הזה עתיד להפוך לקבוע: היא נישאת לאותו בן דוד (טום פלטון, דראקו מאלפוי מ"הארי פוטר") כדי להמשיך לשרת אותו ללא הפרעה והשלושה עוברים לפריז ומתגוררים בדירה אפלה ומעוררת קלוסטרופוביה. תרז נידונה לחיים משעממים עד פלצות, ללא אהבה וללא עניין. מטבע הדברים, כשאוסקר אייזק נכנס לתמונה, המצב משתנה, והשניים פוצחים ברומן ייצרי מתחת לאפם של הבעל, הדודה והחברים הדואגים. למעשה, הכל היה יכול להיות מושלם אלמלא דראקו מאלפוי המעצבן הזה היה תקוע באמצע, ולכן הם הוגים תכנית להיפטר ממנו – תכנית מושלמת ששום דבר לא יכול להכשיל מלבד מגבלות המוסר והצדק הפואטי.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בגידה!/מערכת וואלה!, צילום מסך

הסרט בנוי באופן מעניין: הטוויסט שבמרכזו גורם למה שהתחיל כרומן רומנטי להתהפך על ראשו, ולהפוך את הטוב לרע, את הגיבורים לנבלים ולהיפך. אולי קל לעשות את זה כשאתה אמיל זולא, אבל בסרט – זאת יומרה לא פשוטה בכלל. זהו סרטו הראשון של צ'רלי סטרטון כבמאי, והשני כתסריטאי – ואולי הוא היה צריך לחכות קצת עם האתגר הזה, עד שיצבור קצת יותר ניסיון. התסריט, למרות ניסיונות אמיצים, לא מתרומם לגבהי היומרה. כל עוד הוא רומן תקופתי סודי, הוא עובד – אנחנו בהחלט בעד תרז – אבל כשהוא הופך צד ונהיה טרגדיה, המלודרמטיות מתחילה להעיק והדיאלוגים טיפה מגוחכים. תהפוכות הגורל הן לא כל כך "טרגיות" כמו "מבאסות".

"בסתר" הוא בסדר. אפשר בהחלט להעריך את הכוונות הכנות גם בלי להיסחף עד כלות. אבל הוא לא הסרט שיצליח להביא לקולנוע אנשים שלא רואים סרטי-שמלות, אלא אם כן יש להם חיבה מיוחדת לאולסניות.

מה אתם חשבתם על "בסתר"? ספרו לנו בפייסבוק

  • עוד באותו נושא:
  • בסתר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully