Skip to content

דוקטור מנגלה, עכשיו הסרט

"הרופא הגרמני" של הבמאית הארגנטינאית לוסיה פואנזו הוא סיפור מצמרר, שנע בין דרמה לאימה על אחד היצורים הנוראים ביותר בתולדות ההיסטוריה. משחק איכותי של נטליה אוריירו ואלכס ברנדמהול, והרבה סמליות מלודרמטית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

[rating=3]

אין ספק שיוזף מנגלה נחשב לאחד האנשים הנוראים בתולדות ההיסטוריה. הרופא הנאצי זכה לכינוי "מלאך המוות", כיוון שביצע אינספור ניסויים מחרידים בתקופת השואה והיה אחראי באופן אישי למותם של אלפים. הייתה לו משיכה חזקה לחקור ילדים, ובמיוחד תאומים, והיה תת-אדם שמסוגל לתת לילד שוקולד ושניות לאחר מכן לשלוח אותו לתאי הגזים.

קולנוע איטי, מסוגנן, טראגי וחכם. באדיבות סרטי נחשון

הכותרת של הסרט הארגנטינאי מאת הבמאית לוסיה פואנזו, "הרופא הגרמני", מגלה את זהות הדמות המרכזית בסרט (אף כי זה לא נאמר במפורש) ולא קשה להסיק זאת גם מן העלילה. מנגלה בילה את שארית חייו שלאחר מלחמת העולם השנייה במספר נקודות מחבוא בדרום אמריקה, כמעט גלוי לעין, אולם הסרט המבוסס על הרומן "ווקולדה", פרי עטה של פואנזו עצמה, עוסק במפגש דמיוני של מנגלה עם משפחה בפטגוניה בשנת 1960, כשברקע הנוף היפהפה של חלק היבשת המחבר בין ארגנטינה לצ'ילה.

בליהוק של מספר שחקנים לטיניים בולטים, כמו נטליה אוריירו ("ילדות בהסתר"), אלכס ברנדמהול, דייגו פרטי ופלורנסיה באדו, "הרופא הגרמני" חותך בסכין את המתח שבין דרמה לאימה, תוך משחק איכותי והרבה סמליות מלודרמטית.

ברקע הסרט, כדאי לשים לב כיצד מנגלה יודע בדיוק מי הוא ומה עליו לעשות כדי להישאר צעד אחד לפני הרשויות הישראליות שעוקבות אחריו. זהו יצור שמבין שהוא חייב לטפח אמון בסובבים אותו, וכל זאת תוך משחק מצמרר, מחושב ומפחיד מצידו. הסרט זכה בעשרה פרסי האקדמיה הארגנטינאית לקולנוע ובהם הסרט הטוב ביותר, הבמאית הטובה ביותר, שחקן, שחקן משנה, שחקנית משנה ותגלית השנה.

מנגלה האמיתי מעולם לא נתפס או נענש על פשעיו נגד האנושות, ולפי רוב העדויות, מעולם לא כפר על מעשיו עד למותו בשנת 1979. העובדה שהוא מעולם לא נתפס היא טרגדיה, אבל לאוהבים את הקולנוע האיטי, המסוגנן, הטראגי והחכם, שווה לתפוס את "הדוקטור הגרמני".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן