שתף קטע נבחר

"מטוסים 2: לוחמי האש": סופר-טאנקר זה לא

אחרי ההצלחה המפתיעה של הסרט הראשון, היה ברור שמחלקת האנימציה של דיסני תשחרר גם את "מטוסים 2: לוחמי האש". אלא שבין עלילות שני הסרטים אין הרבה הבדל, וגם האנימציה המרהיבה שתלהיב קטנטנים, לא תהפוך את החוויה ליותר משכנעת עבור הוריהם. לפחות אין כאן מטוסי קרב

בעוד "מטוסים 2: לוחמי האש" מפורסם כסרט לכל המשפחה, המחשבה על שעה וחצי של צפיה במטוסים ומסוקים מדברים עשויה להיתפס כסיוט למלווים הבוגרים שבינינו. החדשות הטובות הן שגם אם קריאת העלילה גורמת לעפעפיכם להתחיל לצנוח, הסרט עצמו חביב ומעביר את הזמן בנעימים. יחד עם זאת, אם השם "דיסני" טיפח בכם תקוות לסרט אנימציה סוחף ובלתי נשכח, כדאי להשאיר את התקוות האלה בבית.

 

ביקורות סרטים אחרונות בערוץ הקולנוע של ynet:

 

"מטוסים 2" בבימויו של רוברטס גאנאוויי הוא סרט ההמשך של "מטוסים" מ-2013, שהוא עצמו ספין אוף של "מכוניות" ו"מכוניות 2" מבית פיקסאר. אך בעוד סדרת המכוניות הופקה בשיתוף פעולה של פיקסאר ודיסני, על מטוסים אחראים אולפני דיסני-טון, מחלקה של דיסני שמפיקה בדרך כלל סרטים המיועדים לווידאו. ואכן, למרות אנימציה מרשימה של נופים וטבע וחוויית התלת ממד, התחושה היא לפעמים כאילו מדובר בסרט טלוויזיה משודרג.

 

דאסטי הוא מעין ג'ונתן ליווינגסטון של המטוסים - מטוס ריסוס שלא מוכן לקבל את מגבלותיו ולהסתפק בתפקיד שיועד לו בעולם. בסרט הראשון הוא הופך לכוכב תחרויות טיסה מהליגה של הגדולים, לאחר שלמד כיצד להתגבר על פחד הגבהים שלו. בסרט ההמשך, תקלה בתיבת ההילוכים שלו משביתה את יכולתו להגיע למהירויות הגבוהות ומונעת ממנו לשוב למסלולי התחרויות.

 

הכירו את דאסטי. "מטוסים 2" ()
הכירו את דאסטי. "מטוסים 2"

דאסטי, שניצב בפני חזרה מדכאת לעבודת הריסוס, מחליט להסב את ייעודו למטוס כיבוי אש ובכך לעזור לכבאי העיר הזקן לתפעל את שדה התעופה המקומי העומד בפני סכנת סגירה עקב ליקויי ביטחון. הוא נשלח להתלמדות בשמורה מרוחקת בה שוכן צוות מכבי שריפות מיומן, בהנהגתו של המסוק בלייד ריינג'ר.

 

מטוס הריסוס מצטרף לצוות הכולל בין השאר את ווינדליפטר, מסוק ענק שעוצב בדמות חכם אינדיאני שמדבר בשפת רמזים סתומה, ואת דיפר, "מטוסית" המקבלת את פני הסלבריטי החדש בהתרגשות ובפלרטטנות עיקשת. הגעתו של אלוף התחרויות הגיעה גם לאוזני בעל המלון של השמורה - מכונית מלוקקת ורודפת בצע - המתעקש לחנוך את המקום במסיבה רבת משתתפים למרות הסכנה מהשריפות הרבות הפוקדות את השמורה.

 

הצוות המובחר של "מטוסים 2" ()
הצוות המובחר של "מטוסים 2"
 

מי שדווקא לא מתרשם במיוחד הוא בלייד ריינג'ר, המנטור הקשוח המסתיר סוד מעברו. גם דאסטי, מנגד, מסתיר את מגבלותו מהצוות. בסוף תקופת ההסמכה ילמד המטוס על נחישות ואומץ, על הקרבה, ועל המשמעות של להיות גיבור אמתי ולאו דווקא כוכב מפורסם.

 

כאמור, גורמי הטבע בסרט מצויירים באנימציה מרהיבה עד כי לעתים קשה להאמין שלא מדובר בדבר האמיתי. בייחוד האמור לגבי סצנות השרפה, שהן כל כך משכנעות עד כדי דאגה לתגובת הקהל הצעיר. ולא רק הם - תמונת שיירת כלי הרכב התקועה בלב יער עולה בלהבות עשויה להעלות אסוציאציות קשות גם בקרב הקהל הבוגר. דווקא בגזרת הדמויות האנימציה היא נקודת התורפה של הסרט. אמנם נעשה ניסיון להיות כמה שיותר נאמנים למקור בעיצוב המטוסים, אך מטבע הדברים יש גבול ליכולת להאניש הבעות פנים של מטוסים ומכוניות.

 

מחייכים וכואבים בפרונט ()
מחייכים וכואבים בפרונט

עניין זה גורם לכך שבניגוד לדמויות אחרות של דיסני, ההזדהות והחיבה שאנו חשים כלפי הדמויות היא שטחית והמעורבות הרגשית אינה גדולה מלכתחילה. גם כאשר כלי הטיס נכווים, הם אינם מביעים אף גילוי של כאב וניתנים לתיקון ולהחלפת חלקים. עם זאת, עדיין ישנם כמה רגעים נוגעים ללב, כמו דמותו של מיידיי הכבאי הזקן והמפוזר שימיו הגדולים מאחוריו, או מאמציו של דאסטי להסתיר את מגבלותו במהלך האימונים.

 

"מטוסים 2" הוא סרט לילדים, אך שוב לא נפקד מקומן של הבדיחות שקורצות להורים, גם אם לא ברמה ובקצב שהורגלנו אליהם באולפני האם. משפטיו הלא קוהרנטים של ווינדליפטר, הסטוקריות של דיפר, קרחצניותו של מיידיי - כל אלה ועוד בהחלט מעלים חיוכים. מרעננת גם סצנת האימון הראשונה של דאסטי לצלילי "Thunder Struck" של להקת הרוק הכבד AC/DC. אבל אל תתלהבו יותר מדי - יתר הפסקול הוא שמאלצי כמיטב המסורת.

 

יוצאים להציל את השמורה ()
יוצאים להציל את השמורה
 

הילדים יאהבו את "מטוסים 2", וההורים יאלצו לבלוע את הגלולה המרה בדמות המרצ'נדייז הנלווים. נקודה זו היתה הביקורת העיקרית שהופנתה כלפי הסרט בחו"ל, בנוסף לחוסר המעוף (תרתי משמע) של הסיפור והדימיון הרב לעלילת הסרט שקדם לו. עם זאת, הגלולה משומנת במסרים חשובים על מסירות ואומץ, כך שתחליק בקלות יותר בגרון, ובייחוד לאור העובדה שהסרט מוקדש לכוחות כיבוי האש האמיצים בארצות הברית. אך גם במסרים אלו ישנו עניין בעייתי: במקום להשלים עם מוגבלותו וללמוד לחיות איתה, דאסטי פשוט מקבל תיבת הילוכים חדשה.

 

הרבה רכבים דהרו באוטוסטרדה מאז התרגשנו לראשונה מבינבה המכונית הצהובה. הסרט "מטוסים 2: לוחמי האש" כנראה לא ייזכר בדברי הימים של סרטי הילדים, אך בהחלט יעניק כמה רגעי הנאה לצופים הצעירים ולמלווים הצעירים בנפשם.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים