"קסם לאור ירח" – ביקורת #2

"קסם לאור ירח". אמה סטון.

"קסם לאור ירח". אמה סטון.

"קסם לאור ירח" הוא סרטו החדש של וודי אלן, דרמה קומית רומנטית העוסקת בקשר בין אמונה לבין מראה עיניים והאפשרות לאושר. 3 שנים לאחר "חצות בפריז", אלן חוזר ליצירה שנראית כאילו ממשיכה את אווירת הסרט ההוא וגם בה עיסוק ביכולת למתוח את גבולות התום. כמו ברוב יצירותיו של אלן מהשנים האחרונות, גם הפעם מציעה העלילה נוירוטיות משעשעת הנתמכת כראוי על ידי שלל דמויות ודיאלוגים פיקחים ונוטפי מודעות עצמית. כאומן המודע לכוח הטמון באשליה, אלן עושה שימוש הן במדיום והן במסר ומציע לצופה סרט מלא קסם קליל שלכל אורכו לא מפסיק לשאול האם ההיסחפות המתוקה כדאית.

עבור אלן, "קסם לאור ירח" הוא הסרט ה- 49 שהוא מביים וידו כמובן עוד נטויה. אלן מרבה לעסוק בגבולות המציאות ויותר מכך, בצורך של האדם לדבוק בגבולות אלה והקשר של בחירה זו ביכולת להתנחם באהבה. הפעם, כאשר הוא ממקם את העלילה בשנות ה- 30', אלן דווקא קורץ אל המציאות הווירטואלית חסרת הגבולות הנוכחית, ויוצר עלילה הרומזת כי האינפורמציה האינסופית אליה התרגלנו, אפשר שמחביאה מאיתנו הזדמנות למיסתורין ואמונה. עבור דמויותיו נעדרות האינטרנט, ידיעה הופכת לנושא בפני עצמו שהיכולת לוותר עליו מתגלה כמפתח אפשרי לרגש וקירבה.

בכלל, עיסוקו הבלתי פוסק בסיפורי אהבה מציבים את אלן כיוצר שהוא למעשה פילוסוף קודר מתחום הרומנטיקה. על כל צעד רומנטי ורב דימיון הוא יוצר דמות מוגבלת ומבוהלת החרדה מאפשרות הבדידות, שתמיד מתוארת כתוצאה לוגית ובלתי נמנעת. בנוסף, כפי שהוא בעצמו המגלם הנצחי של האנטי גיבור, גם לדמויותיו אוהב אלן להעניק כפילות כלשהי. לרוב הדמויות המטופפות בקלילות בין הסצינות השונות תוענק או מודעות עצמית חותכת או תמימות אבסולוטית המעוררת אמפתיה מיידית. שני האלמנטים המנוגדים הללו חוצבים את דרכו של אלן אל לב הצופה כאשר המנה ההגונה של המציאות הסרקסטית המוגשת לו מאפשרת לו להסכים להישאב לרוח הרומנטית והנאיבית המוצעת מנגד. כמי שמאז תחילת דרכו נעזר בקולנוע על מנת לבחון את גבולות המציאות, אלן ממשיך ונעזר באשלית הקולנוע על מנת לבחון את אשליית המציאות ואת המשיכה והפחד להיכנע לעולם הרגש, בו אין במה להיאחז מלבד האמונה.

"קסם לאור ירח". קולין פירת'.

"קסם לאור ירח". קולין פירת'.

את הכפילות בה עוסק אלן, הוא מעניק בסרטו החדש לגיבור העלילה, סטנלי (קולין פירת', "נאום המלך"), אמן אשליות נודע, המתפרנס הן מאחיזת עיניים והן משלילת אלה כדבר מלבד הבלים. בימים סטנלי הוא נואם נלהב נגד ספיריטואליזם ובלילות הוא נחבא תחת דמותו הנודעת, ווי לי סו, קוסם סיני מופלא הממלא אולמות. כאשר חברו הוותיק האוורד (סיימון מק'בורני הנפלא, "החפרפרת"), מספר לו אודות נערה אמריקאית המתחזה בהצלחה גוברת למתקשרת עם רוחות, סטנלי אינו עומד בפיתוי לחשוף את האופן בו הצעירה מוליכה שולל את מעריציה. כאשר סטנלי פוגש את סופי המפורסמת (אמה סטון, "ספיידרמן המופלא"), חוסר יכולתו להבין כיצד היא מצליחה להשיג את פיסות המידע המדויקות שלטענתה ניתנות לה בתקשור, אמונתו הנוקשה בקונקרטי והמדעי מתחילה להתערער.

כמו תמיד, היותו של אלן קולנוען מבריק מתבטאת בין היתר ביכולתו לזהות דילמה פשוטה שמקורה בעצם האנושיות ולפתח את זו לסרט באורך מלא. ניכר כי הוא נהנה לבנות את מציאות שנות ה- 30' קלת הדעת ממנה נהנות הדמויות השונות ושבחסותה נבחן האושר הטמון בבחירה להאמין. העלילה נעה בין סצינות קצרות שההעמדה והרקע שלהן מוקפד ונקודתי כך שיש בהן משקל ואסתטיקה עצמאית בד בבד עם ייעוד צנוע של הנעת העלילה קדימה באופן ממוקד וחף מפיזור. בנוסף, זמן המסך הקצר שמקבלות שלל הדמויות התומכות אינו מפחית ממידת הדיוק והיופי בהן, כפי שמוכיחה דודתו של סטנלי, וונסה (איילין אטקינס המצויינת, "יצורים יפיפיים") וכן מארחיה המאמינים של סופי- ברייס המאוהב וזמר הסרנדות האיומות (האמיש לינקלייטר, "האיש הכי כועס בברוקלין") וכן אמו גרייס (ג'קי וויבר, "אופטימיות היא שם המשחק").

"קסם לאור ירח". מרשיה גיי הרדן, אמה סטון.

"קסם לאור ירח". מרשיה גיי הרדן (משמאל) עם אמה סטון.

למעשה מלבד אמה של סופי, המגולמת על ידי מרשיה גיי הרדן ("תחליקי"), ותפקידה בסרט מרגיש גדוע ולא מוצלח במיוחד, הדמויות השונות בסרט מתאחדות באופן מצויין לכדי עלילה אחידה ומשעשעת. לנוכח הצורך בדמות שהנוירוזה שלה נוטה לכיוון הנפוח, הבחירה בקולין פירת' כסטנלי קטן האמונה, מובנת, ודבר דומה ניתן לומר על אמה סטון, שהאמריקאיות הפשוטה והלא מתחסדת שבה משרתת היטב את דמותה של סופי. עם זאת, בעקבות סרטו האחרון של אלן, "יסמין הכחולה", קשה לשכוח את הלקח המאלף שהביאה עמה קייט בלנשט- כאשר בלנשט הצליחה להיות שחקנית של אלן אך כזו שהטון האישי והיכולת המקצועית שלה חצו את הקווים המנחים המוכרים שלו, היא הפכה את "יסמין הכחולה" לאחד הסרטים הטובים והשונים של אלן שנראו בשנים האחרונות. לאור זאת, לא ניתן להתעלם מכך שפירת', סטון ושאר השחקנים המככבים ב"קסם לאור ירח" עושים עבודה נעימה אך כזו שנעה באדיקות בעקבות משנתו של אלן ולא מציעים בה משהו חדש. זו הסיבה ש"קסם לאור ירח" הוא יצירה חדשה של וודי אלן אך גם כזו שהיא בעצם מוכרת.

ובכל זאת, על אף שאין בו אוונגרד או אמירה חדשנית, "קסם לאור ירח" בהחלט מציע זווית ראיה מעניינת וחכמה של יוצר שיש לו לא מעט לומר על המציאות בה אנו חיים. כאשר מוסיפים לכך את המנה ה- "אלנית" המוכרת של רומנטיקה קלילה ומשובצת שנינה, עולה תוצאה קולנועית מחויכת, מלאת קסם ובהחלט שווה צפייה.

דירוג: ★★★★☆

קסם לאור ירח (ארה"ב, 2014)
בימוי: וודי אלן | תסריט: וודי אלן | משחק: אמה סטון, קולין פירת', מרשיה גיי הרדן, האמיש לינקלייטר, ג'קי וויבר
הפצה: לב סרטים ובתי קולנוע, החל מה-31.07.2014 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

 

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?