שתף קטע נבחר

"בלתי נשכחים 3": סרט אקשן כפרויקט שיקומי

סילבסטר סטאלון צירף לפרנצ'ייז האקשן שלו את הריסון פורד, ווסלי סנייפס, קלסי גרמר, אנטוניו בנדרס ומל גיבסון. זהו בערך החידוש היחיד של "בלתי נשכחים 3" ביחס לקודמיו. העלילה נועדה רק כדי לשבץ את הכוכבים המזדקנים לאורך 130 דקות. מנחם גולן היה עושה את זה אחרת

מנחם גולן כבר לא איתנו, וחלפו כבר למעלה משני עשורים מאז שחברת קאנון פסה מהעולם, אבל אל דאגה: הנציגות הישראלית בהוליווד שומרת על רוח האקשן-טראש של שנות ה-80. "הבלתי נשכחים" הוא מותג הדגל של חברות ההפקה נו-אימג' ומילניום המובלות על ידי אבי לרנר וחבריו הישראלים. אם מנחם גולן קיבל את סילבסטר סטאלון של "קוברה" (1986) ו"מעבר לשיא" (1987), לרנר השיג את האוטובוס המאסף של כוכבי האקשן של שנות ה-80 ותחילת ה-90.

 

ביקורות סרטים אחרונות בערוץ הקולנוע של ynet:

צבי הנינג'ה

 

"הבלתי נשכחים 3" ("Expendables 3") ירוד כמו שני הסרטים הקודמים, בשורה שללא ספק תשמח את אלו שאהבו אותם. אולי רק היבט אחד יכול לאכזב את המעריצים המושבעים: בניסיון להגדיל את הקהל הפוטנציאלי הורד דירוג הסרט מ-R ל-PG13. המשמעות המעשית של שינוי זה היא קיצוץ מאסיבי בכמויות הדם המלאכותי ו/או הדיגיטלי. כדורים עפים, גרונות משוספים, מכוניות מתפוצצות, אבל רק בכמה רגעים אסטרטגים יש דם. מצד שני, אם כבר נוסטלגיה, אז למה לא לחזור לאלימות נטולת הדם של סדרת הטלוויזיה "צוות לעניין"?

 

התקציב שומר על הטווח המקובל (בין 80 ל-100 מיליון דולר) אבל באותו מחיר מצורפים לצוות עוד כמה פיסות נוסטלגיה קולנועיות. הראשון הוא ווסלי סנייפס, מי ששיחק מול סטאלון ב"איש ההרס" (1993), ומאז סיומה של סדרת סרטי "בלייד", הידרדר להפקות שנזרקו הישר לספריות ההשכרה. אם זה לא מספיק, סנייפס בילה מסוף 2010 עד תחילת 2013 מאחורי סורגים בגלל הרשעתו בעבירות מס.

 

סילבסטר סטאלון, ג'ייסון סטאת'ם ורנדי קוטור ב"בלתי נשכחים 3" ()
סילבסטר סטאלון, ג'ייסון סטאת'ם ורנדי קוטור ב"בלתי נשכחים 3"
 

מכיוון ש"הבלתי נשכחים" הוא פרויקט שיקומי באותה מידה שהוא סדרת סרטי אקשן, סטאלון זימן את סנייפס לגאולה. קריצת העין והטפיחה העצמית על השכם ניכרת כבר בסצנת הפתיחה בה הצוות של שכירי החרב משחרר את "ד"ר מוות" (סנייפס) הכלוא על רכבת המובילה אותו לבית כלא בחור נידח. כפי שהמנהיג בארני רוס (סטאלון) אומר לסגנו לי כריסמס (ג'ייסון סטאת'ם): "אם היית כלוא במשך שנים, הייתי בא להציל אותך".

 

הקו העלילתי נראה כהתפתלות שתכליתה העיקרית לשלב כמה שיותר הופעות אורח. מתח, הפתעה, או איכות יוצאת דופן של בניה וביצוע סצנת אקשן אינה מן הנמצא. במרכז הופעתו של הרע המרכזי - סוחר נשק אכזרי בשם קונרד סטונבנקס שיש לו היכרות ארוכת ימים עם רוס. בתפקיד הנחשק - מיודענו מל גיבסון. אם יש אדם שהקריירה שלו זקוקה להצלה, ובאותה מידה הוא לא ראוי להצלה - זה האדם. כנראה שאין לו בעיה לעבוד בחברת הפקה של ישראלים.

 

באחת הסצנות הזכורות סטונבנקס, מתעמת עם רוס וחבורתו לאחר שלכדו אותו. הוא מטיח בהם "הרגתם מישהו היום? לפני שתתפסו לבנים כדי לרגום אותי, תבדקו אם יש לכם דם על הידיים". פראפרזה המזכירה את תוכחתו של ישו לסופרים ולפרושים הרוצים להעניש אישה שחטאה "מי שלא חטא מעולם ישליך בה את האבן הראשונה!". גיבסון, יוצר הסרט האנטישמי "הפסיון של ישו" (2004), שבעקבות הביקורת שנמתחה על סרטו, השווה עצמו לישו הרדוף, מנוסה בגילום דמות של איש שפל המגלגל עיניו. מי ידע שיש כל כך הרבה רבדים ל"בלתי נשכחים 3"?

 

מל גיבסון ב"בלתי נשכחים 3" ()
מל גיבסון ב"בלתי נשכחים 3"
 

סטונבנקס הוא מרושע-ערמומי-מסוכן. סוכן ה-CIA מקס דראמר (הריסון פורד) מופיע כדי להוריד כמה שורות אקספוזיציה על הדמות. למעשה הוא כל כך מסוכן עד שרוס מעדיף להשיג צוות חדש וצעיר לביצוע הסיכול הממוקד. מזל שיש את סוכן שכירי החרב בונפרטה שיציג בפני רוס את המועמדים. בתפקיד בונפרטה קלסי גרמר הזכור מתפקידו רווי האקשן כפסיכולוג פרייזר קריין.

 

הדם הטרי מאפשר לנער את השורות עם שחקנים צעירים יותר (כמה פעמים אפשר להתרגש מהאטרקציה של שוורצנגר וסטאלון באותו סרט?). אל דאגה, הזקנים לא הולכים לשום מקום, אבל זה לא אומר שאי אפשר לנסות ולקרוץ גם לקהל צעיר יותר.

 

רונדה ראוזי ב"בלתי נשכחים 3" ()
רונדה ראוזי ב"בלתי נשכחים 3"

בין השחקנים המגלמים את שכירי החרב הצעירים מצויים קלן לוץ, שמנסה להתאושש מכישלון הסרט

 "הרקולס: האגדה מתחילה" (גם הוא של אולפני מילניום), ואלופת ה-MMA לנשים רונדה ראוזי. בדרך, בשביל צחוקים, יופיע גם גאלגו (אנטוניו בנדרס ששיחק מול סטאלון ב"מתנקשים" משנת 1995). גאלגו ינסה להידחף לחבורה החדשה אותה מגייס רוס, אבל יידחה מכיוון שאינו מספיק צעיר.

 

הרבה פיצוצים, מעט עלילה. הרבה התחכמויות, מעט צחוקים. מי שאהב את הסרטים הקודמים יאהב גם את זה. לכל השאר מומלץ להימנע מכמעט 130 דקות משעממות למדי שמתודלקות באדים האחרונים של בנזין הנוסטלגיה.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הריסון פורד. חבר חדש בחבורת "בלתי נשכחים 3"
לאתר ההטבות
מומלצים