"איש מבוקש מאוד" – ביקורת

"איש מבוקש מאד". פיליפ סימור הופמן, ווילם דפו.

"איש מבוקש מאד". פיליפ סימור הופמן, ווילם דפו.

"איש מבוקש מאוד" מגולל את סיפורו של מהגר צ'צ'ני מוסלמי המגיע להמבורג באופן לא חוקי ונקלע למרכזה של פרשה בינלאומית שעיסוקה מלחמה בטרור. המותחן המשובח פורש באופן מדוד וחכם את האופן בו רשת רציונלית וקרה נפרשת סביב המהגר ואת המידה בה נוכחותו מציתה פחדים ואינטריגות פוליטיות ואמוציונליות. "איש מבוקש מאוד", חף כמעט מאקשן פיסי, הוא סרט של מרוץ חכם למרחקים ארוכים, מלא מתח ועניין. הרלוונטיות העצובה שלו למצב האקטואלי כיום רק הופכת אותו לחשוב ומיוחד עוד יותר.

סביב "איש מבוקש מאוד" ישנן הרבה ציפיות, לא רק מאחר וזהו ספר נוסף המבוסס על ספר של הסופר ג'ון לה קארה, סופר מוערך ומצליח שרבים מספריו עובדו לקולנוע בהצלחה ("החפרפרת", "הגנן המסור" ו"החייט מפנמה", הם רק חלק מהדוגמאות), אלא בעיקר כי זהו אחד הסרטים האחרונים של השחקן הנהדר שנפטר השנה- פיליפ סימור הופמן.

הופמן פרץ לתודעת הקהל בשנת 1997 עם "לילות בוגי" והפך עד מהרה לסמן איכותי של קולנוע עצמאי עם סרטים כגון "ביג לבובסקי", "מגנוליה", "מוכה אהבה", "סינקדוכה ניו יורק" ו"המאסטר". "איש מבוקש מאוד" הוא מבין עבודותיו האחרונות של הופמן, כאשר בקרוב עומדים לצאת לקולנוע שני חלקיה האחרונים של סדרת סרטי "משחקי הרעב", בהם מככב הופמן ולאחריהם לא הספיק להשתתף בסרטים נוספים. מותו מוקדם יותר השנה ממנת יתר של סמים, הופכת את האפשרות לצפות בו בתפקיד ראשי פעם אחת נוספת להזדמנות שחשוב לא להחמיץ, במיוחד כאשר מבחינות רבות נוספות מדובר בסרט מצויין.

"איש מבוקש מאד". פיליפ סימור הופמן.

"איש מבוקש מאד".

גונתר בקמן (הופמן), הוא איש שירותי הביטחון הגרמניים העוסק במלחמה בטרור ומעקב אחר אנשי דת קיצוניים. כאשר עיסא קארפוב (גריגורי דובריג'ין), צעיר צ'צ'ני מוסלמי, מופיע ברחובות המבורג, אנאבל רייכר (רייצ'ל מק'אדמס), עורכת דין צעירה ואידיאליסטית, מנסה לסייע לו לקבל הכרה כפליט מלחמה הנמלט מעינויים ברוסיה. עם זאת, ייחוסו המשפחתי של קארפוב מעורר את חשדו של בקמן וכאשר מתברר כי לגופי שירותי ביטחון נוספים עניין בדבר, הפליט הצ'צ'ני הופך בכל כורחו לכלי משחק במאבק המונע מפחד ונשלט על ידי כוח ואגו.

רבים מספריו של ג'ון לה קארה עוסקים במידה בה הגנה על ביטחון מדיני מקדשת את כל האמצעים. את "איש מבוקש מאוד" כתב הסופר בשנת 2008 והעובדה כי 6 שנים לאחר מכן הוא עדיין רלוונטי ביותר מעוררת מחשבה בפני עצמה. כבר שנים רבות, למעשה מאז אסון התאומים והתחלת ההגירה המוסלמית הנרחבת לאירופה, שאנשי דת פונדמנטליסטיים נמצאים על הכוונת ועמם ערבים בכלל, במיוחד בני דת האיסלם. ככל שנקפו השנים וארגוני טרור רבים הרימו את ראשם בגאווה, דאגת העולם המערבי תפסה תאוצה והצורך להתגונן ולמנוע פיגועים החלו תופסים קדימות, קדימות מובנת ומבורכת אך גם כזו שיש בה מורכבות מוסרית משמעותית.

"איש מבוקש מאוד" הממוקם בגרמניה, מאפשר לבחון את הנושא ממרחק וכך לראות כיצד לא רק שפחד הופך למניע הגורר מהלכים שבחלקם מוצדקים ובחלקם עושים עוול גדול וחטא מוסרי, אלא גם כמה קשה להבחין בין השניים. הסרט מדגיש גם את המידה בה הרצון להגן מאתגר את היכולת האנושית החשובה למתן אמון ואת המידה בה תום מתפרש כחולשה. בנוסף, אחד הדברים החשובים שניתן לראות בעזרת הסרט וטוב שכך כי זהו דבר שמאוד קשה לראות בפועל- פועל שהיום הוא אחורי הקלעים של כל אדם מערבי, בוודאי אדם החי בישראל, זה את המידה בה פוליטיקה, כבוד ואגו משחקים תפקיד משמעותי במלחמה בטרור. אינטרסים פרטיים מנצלים פחד אנושי על מנת להסתיר את עצמם וחייהם של אנשים הופכים לאמצעי עבור תהילה או אג'נדות פרטיות המציגות עצמן כמהלכים ביטחוניים מוצדקים.

"איש מבוקש מאד". פיליפ סימור הופמן.

"איש מבוקש מאד". פיליפ סימור הופמן.

"איש מבוקש מאוד" אינו מטיף אלא מצייר תמונת מצב מורכבת המעוררת המון מחשבה. כאשר מעבר לרלוונטיות הכואבת שלו, מדובר בסרט חכם עם משחק טוב ( לצד השחקנים שצוינו, גם ווילם דפו ורובין רייט מככבים בו), והזדמנות להיפרד מאחד מגדולי השחקנים של דורנו, הצפייה הופכת לכדאית ביותר.

דירוג: ★★★★☆

איש מבוקש מאד (אנגליה, ארה"ב, גרמניה, 2013)
בימוי: אנטון קורבין | תסריט: אנדרו בובל, ג'ון לה קארה | משחק: פיליפ סימור הופמן, רובין רייט, רייצ'ל מק'אדמס, ווילם דפו, דניאל ברוהל
הפצה: לב סרטים ובתי קולנוע, החל מה-14.08.2014 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?