Skip to content

"איש מבוקש מאוד": פרידה עצובה מפיליפ סימור הופמן

אחת מהופעות המסך האיכותיות ביותר של פיליפ סימור הופמן, ומצער מאוד שגם אחת ההופעות האחרונות שלו. "איש מבוקש מאוד", על-פי ספרו של ג'ון לה קארה, אינו סרט פעולה, אלא סיפור צנוע ומלנכולי שמעניק הצצה אל עולמם של אנשי הצללים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

[rating=3]

ג'ון לה קארה ראה שינויים רבים באקלים הפוליטי מאז שיצא לאור ספרו הראשון, אך הטבע של סודיות ובגידה בספריו ובסרטיו – נשאר קבוע. באופן דומה, גם "איש מבוקש מאוד", אשר עובד מספרו משנת 2008, קובע באופן ברור את המקום, הזמן וההקשר – כבר בכותרות הפתיחה. הסרט ממוקם כולו בעיר הנמל של המבורג, ששם מוחמד עטא תיכנן את פיגועי 11 בספטמבר, 2001, מתחת לרדאר של כל צוותי המודיעין שנכחו באיזור. עובדה זו, כך נאמר לצופים, עדיין נושאת בהשלכות, כבר למעלה מעשור.

מחוות קטנות עם משמעות גדולה. סימור הופמן ורובין רייט. באדיבות קולנוע לב

במרכז העלילה נמצא גונטר בכמן (פיליפ סימור הופמן, "המאסטר"), קצין מודיעין עייף, המתמקד בקהילה האיסלאמית של העיר. הוא מנהל יחידה קטנה וממוקדת, אך חייו חסרי קצוות. הוא נכווה ממשימה שנכשלה בעבר, והוא בתחושה מתמדת של חוסר הבנה מצד עמיתיו ומצד מדינות המערב.

למרבה הפלא, הצופים יודעים יותר על הרקע של דמויות משניות בסרט מאשר על בכמן, למרות שמצליחים להבין את דרך החשיבה שלו, חולשותיו ומגרעותיו. בין דמויות המשנה אפשר לכלול את רובין רייט ("בית הקלפים"), רייצ'ל מק'אדמס ("חצות בפריז"), ווליאם דפו ("נימפומנית"), דניאל ברוהל ("הרשות החמישית"), נינה הוס ("ברברה") ועוד. העיבוד למסך נעשה על ידי המחזאי והתסריטאי האוסטרלי, אנדרו בוול, ואילו מושכות הבימוי הופקדו בידי ההונגרי, אנטון קורביין ("קונטרול", "האמריקאי").

חשוב להדגיש, כי זהו אינו סרט פעולה: אין רצפי מרדפים וגם לא עימות פיזי. יש הרבה מחוות קטנות עם משמעות גדולה, אך זהו עולמם של דמויות שמחזיקות את הקלפים קרוב לבית החזה, אנשים ששומרים על מחשבותיהם בפנים ועל הרבה ריסון.

"איש מבוקש מאוד" הוא סרט צנוע, מלנכולי, ויותר מחקר אופי מאשר מותחן. זהו סרט על דרכי עבודה בעולם הריגול, על דרכים שונות של איסוף מודיעין וגישות שונות לעולם הצללים. זוהי אחת מהופעות המסך האיכותיות ביותר של פיליפ סימור הופמן (שהלך לעולמו בפברואר השנה בגיל 46) ומצער מאוד שגם אחת ההופעות האחרונות שלו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן