שתף קטע נבחר

"כימיה טובה": שובר שורות וקלישאות

קצת כמו וולטר ווייט מ"שובר שורות", כך גם גיבור הדרמה הקומית "כימיה טובה", אשר מגלה עולם חדש ונפלא בארון התרופות של בית המרקחת שלו. סם רוקוול בהופעה נהדרת מגלם חנון שפונה לדרך רעה - ולשם שינוי לא נענש. חבל רק שהסרט לא הולך מספיק רחוק למקומות אפלים או מצחיקים

אישה בריטית מכובדת שמתחילה לגדל מריחואנה היתה לנו ב"להציל את גרייס", מורה מרובע לכימיה שהופך ליצרן סמים היה לנו בסדרה "שובר שורות", וידידים ותיקים שמחליטים לצלם סרט פורנו היו ב"זאק ומירי עושים פורנו" - אין ספק שהמוטיב של החנון, שבניגוד לציפיות מתחיל להתעסק עם עניינים מפוקפקים, מצית את הדמיון ומהווה נקודת פתיחה פוריה לשלל עלילות. סיפור שכזה עומד גם במרכז הסרט "כימיה טובה".

 

ביקורות סרטים אחרונות בערוץ הקולנוע של ynet:

 

זהו סרטם הראשון של הבמאים והתסריטאים דיוויד פוסמנטייר וג'ף מור. במרכזו עומד דאג (סם רוקוול), רוקח בעיירה פרברית שהינו אסקופה נדרסת לרגלי הסביבה. אשתו היפה אך המנוכרת מינית (מישל מונהאן) מתעמרת בו, בנו מזלזל בו כפי שרק בני נוער יודעים, אביה של אשתו מסרס אותו מטאפורית, והעובד שלו מתעלם מסמכותו ועושה כרצונו.

 

ערב גורלי אחד, בעת ביצוע משלוח תרופות, מוצא עצמו דאג בביתה של פאם פאטאל יפהפיה (אוליביה וויילד) בשם אליזבת', רעיה בודדה לבעל עשיר הנעדר תכופות מהבית. עם כוס מרטיני ביד, סיגריה בפה, כימיקלים בדם ולא מעט עפעופים ופרצופי דאק-פייס, מפתה אליזבת' את הרוקח הביישן בטענה ש"בחורות אולי לא הולכות על הטיפוס ההגון והמתוק, אבל נשים כן".

 

מישל מונהאן. קצת מעצבנת ()
מישל מונהאן. קצת מעצבנת

תחילה הוא עוד מנסה לעמוד בקסמיה, אך כשהתנהגותה של אשתו הופכת יותר ויותר גועלית, הוא נכנע. השניים פוצחים ברומן במהלכו מלמדת אותו הבלונדינית הלוהטת דבר או שניים על סקס משחרר ועל תענוגות הסמים. למעשה, מוביל אותו הרומן לשתי תובנות חשובות לגבי פוטנציאלים לא ממומשים בחייו עד כה: הגבריות המתפרצת הטמועה בו מחד, והעובדה שהוא למעשה חולש על גן שעשועים של כימיקלים מאידך.

 

וכך הוא מתחיל לנצל את הידע שלו בכימיה, והגישה הנוחה לאספקה להכנת חומרים אסורים, אך שלא כמו וולטר ווייט בשעתו, הוא מתפתה "להתמסטל מהאספקה של עצמו" (באנגלית זה נשמע יותר טוב). בשלב מסויים, מגיעים דאג ואליזבת' למסקנה שהדרך לשחרור שלהם תהיה לרצוח את בעלה העשיר (ריי ליוטה בתפקיד קטן) ולברוח עם כספו.

 

סם רוקוול. הופעה מוצלחת ()
סם רוקוול. הופעה מוצלחת
  

רוקוול ("וידויים של מוח מסוכן", "המדריך לטרמפיסט בגלקסיה") מחזיק את הסרט על כתפיו ונותן הופעה נהדרת בתפקיד דאג הנוירוטי, המשתבחת ככל שמתפתחים השלבים השונים של התמכרותו, מהמאניה ועד הבלבול והפראנויה. מונהאן ("בלש אמיתי", "משימה בלתי אפשרית 3") מגלמת דמות כל כך מעצבנת וחד מימדית שאין כל אפשרות לחוש כלפיה אמפתיה.

 

הכימיה בין רוקוול לוויילד אולי טובה, אך סצנות הסקס ביניהם הן יותר מגוחכות מאשר ארוטיות, עד שמגיע סוף הסרט קשה שלא לתהות האם אין היא מעמידה פנים ולמעשה משתמשת בו להשגת מטרותיה. הופעת אורח משעשעת מעניק השחקן רוברט לאו באטז, כשוטר ממחלק הסמים המגיע לערוך בדיקה בבית המרקחת. ג'יין פונדה מופיעה לרגע בתפקיד תמוה ולא ממש קשור.

 

אפילו ג'יין פונדה פה. "כימיה טובה" ()
אפילו ג'יין פונדה פה. "כימיה טובה"
 

הסרט הוא אמנם "שובב ומתריס" אך לא מעז יותר מדי ולא גולש למחוזות אפלים באמת, ובכל זאת יש בו עניין מפתיע ומרענן. מעשיו המנוגדים לקונצנזוס של הגיבור - הבוגד באישתו, מכין וצורך סמים ומשקר למשטרה - לא מובילים לעונש מובהק המתבקש בסרטים מסוג זה. הם דווקא גורמים ללא מעט תפניות חיוביות בחייו: הוא לומד ליהנות ולהיות אסרטיבי, מנער מעליו את חתנו, מתקרב לבנו וכובש מחדש את לב אשתו.

 

כאשר הוא לוקח ממנה את האליפות במרוץ אופניים כדי להתנקם בה - בעזרתם האדיבה של חומרים אותם רקח - סודו נותר שמור וכך מתאפשר לו, וגם לנו, להתענג על הניצחון. נקודה זו מונעת מהסרט ליפול למחוזות מוסרניים ומצילה אותו ממיינסטימיות מוחלטת.

 

כימיה טובה איננו סרט אמין במיוחד. הוא אפל אך לא הולך עד הסוף, משעשע אבל לא ממש מצחיק, והדמויות בו סטריאוטיפיות כקריקטורה. אם לוקחים את כל זה בחשבון ומתאמים ציפיות, מדובר בבידור מהנה שמעביר בכיף שעה וחצי - בדיוק הזמן שיחלוף מאז סיומו ועד שישתכח מזכרונכם.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
סם רוקוול ואוליביה וויילד ב"כימיה טובה"
לאתר ההטבות
מומלצים