שתף קטע נבחר

"עמוק למעלה": אין מה לפחד ממנהרות

מה קורה שם במנהרות מתחת לפריז? לא, אין בסרט האימה "עמוק למעלה" טרוריסטים ג'יהאדיסטים אלא קבוצה של ארכיאולוגים הרפתקנים שנקלעים לצרות המתועדות במצלמה. זה אמור להפחיד, אבל זו בעיקר חפירה

הבמאי של "עמוק למעלה", ג'ון אריק דואדל ביים בעברו את הגרסה האמריקאית ל"REC" הספרדי, אחד מסרטי הפאונד-פוטג' היותר טובים בז'אנר. כנראה שהסרט המקורי נתן לו רעיונות, ועכשיו הוא ביים ולקח חלק בכתיבת סרט משלו שמשתמש באפקט הכל כך שחוק הזה, ומנסה ליישם אותו על הקטקומבות של פריז. מדובר בלוקיישן עם פוטנציאל אימה אדיר: מערכת מנהרות תת קרקעיות, מלאה בעצמות וגלגלות אדם שנקברו שם לפני שנים. זה גותי, זה מעורר חלחלה, וזה קלאוסטרופובי מאוד.

 

עוד ביקורות סרטים ב-ynet:

  

על המיקום הזה וכל מה שגלום בו מסתמך הסיפור הבא: סקרלט, ארכאולוגית בריטית צעירה, מבריקה ובכלל מהממת למדי (פרדיטה וויקס) הולכת בדרכו של אביה, ארכיאולוג בעל שם שגמר את הקריירה ואת החיים כשתלה את עצמו. כמוהו, היא רוצה למצוא את אבן החכמים. מדובר באבן שקשורה לאלכימיה, ספק מדע ספק מיסטיקה, שאמורה לאצור בתוכה כוחות מיוחדים, אופציה לחיי נצח וקשורה לכל העניין של הפיכת מתכות רגילות לזהב.

 

כתב חידה שנמצא על מצבה של פילוסוף, שככל הנראה הצליח לייצר ולהחזיק את האבן, מוביל אותה אל הקטקומבות של פריז. היא יורדת למערכת המסועפת והמלחיצה מלכתחילה עם ג'ורג' (בן פלדמן, מייקל מ"מד מן"), חבר טוב שלה, דובר ארמית שהולך אחריה למקומות מסכני חיים - בעיקר כי בין שניהם יש עניין רומנטי לא פתור. אליהם מצטרפים צעירים הרפתקנים מקומיים שמכירים את המנהרות היטב וצלם אחד, שבמקרה מצלם סרט תיעודי על החיפוש של סקרלט אחרי האבן.

 

יש מסתורין, יש רומנטיקה. "עמוק למעלה" ()
יש מסתורין, יש רומנטיקה. "עמוק למעלה"

הצלם מספק את ההצדקה הקלושה לכך שהוא יורד לא רק עם מצלמת וידאו אחת, אלא, כמו ב"REC2", מחבר מצלמות קטנות לפנסי הראש של כל החבורה. ההבדל הוא שבניגוד לסרטים שעושים שימוש חכם בכמות הזו של מצלמות לטובת פערים אירוניים בין מה שהדמויות האחרות רואות ומה שאנחנו רואים, כאן כל מה שהן מאפשרות הוא צילום "רגיל", כשהדמויות מתווכחות בינן לבין עצמן.

 

והתוצאה המאכזבת, בהתאם. אין שום סיבה של ממש ל"עמוק למעלה" להיות סרט מתת הז'אנר של חומרי צילום שנמצאו לאחר מעשה. ריבוי המצלמות לא מספק לנו שום פיצול מעניין של נקודות מבט, הדברים המפחידים נגלים ברובם לכל הדמויות יחד, וכשהעניינים מתחילים להיות מטרידים ממש, הקרקושים הסטטיים של המצלמות המקרטעות לא מוסיפים שום דבר. היו יכולים בקלות לוותר על הקונספט ופשוט לצלם את החבורה שאובדת בנבכי האדמה בצורה תזזיתית וזהו.

 

עוד אלמנט שלא מקבל מספיק התייחסות הן כל העצמות והגלגלות שמצויות שם בשפע. הן נשארות, רוב הזמן, כתפאורה גותית בלבד, וכמעט ולא מנוצלות לטובת הפחדות מתבקשות.

 

מחפשים מנהרות בפריז. "עמוק למעלה" ()
מחפשים מנהרות בפריז. "עמוק למעלה"
  

מה כן יש כאן? המון קלאוסטרופוביה אפקטיבית. מי שמקומות סגורים, אפלים וקטנים מלחיצים אותו ממש, שיידע להיזהר. מעבר לכך,

העלילה מלאה בברבורים היסטוריים וארכיאולוגיים בין סקרלט וג'ורג' שאמורים להיות מעניינים אבל הם כל כך עמוסים באזכורים של שמות, אלים ומקומות מתרבויות שונות שהם בעיקר מייגעים ומעייפים.

 

והעלילה - לא מחדשת, לא מאוד מפחידה ומפוספסת. סקרלט הכריזמטית מתחילה לעלות על העצבים די מהר כשהיא גורמת לכולם להסתבך בגלל התעקשות שלה. ההתרחשויות המסתוריות והעל טבעיות שמתחילות להתרחש ולרדוף את החבורה בתוך הקטקומבות הופכות לצפויות למדי ברגע שמבינים את העקרון.

 

כדי לתבל עניינים, החיפוש אמור להוביל את החבורה דרך מסע רוחני מעורר אימה שנוגע בעקרונות מיתולוגיים ומיסטיים. אלא שההתעקשות להיצמד לסיסמאות שטחיות ואזכור שברי אירועים היסטוריים משאירה אותנו עם תובנות פילוסופיות בשקל, וחוסר אכפתיות תהומי מהדמויות.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פרדיטה וויקס ב"עמוק למעלה"
לאתר ההטבות
מומלצים