"האישה הנעלמת": סרט מאופק ועדין על החיים בצל איקון תרבותי

"האישה הנעלמת" ממחיש בצורה נוגעת ללב את החיים בצלו של צ'רלס דיקנס

מתוך הסרט "האישה הנעלמת"
מתוך הסרט "האישה הנעלמת"
28 באוגוסט 2014

עשרה קבין של יופי וכישרון ירדו על משפחת פיינס. רייף נטל תשעה מהם, והותיר רק אחד לאחיו ואחיותיו העוסקים גם הם בקולנוע (מגנוס מלחין, מרתה וסופי במאיות וג'וזף שחקן גרוע). ב־2011 השחקן הכביר הזה ניסה לראשונה את כוחו בבימוי, וגילה לנו שהוא גם קולנוען חכם. אם "קוריולאנוס" בחן את דמותו של לוחם דגול שהופך למנהיג טיראני, סרטו השני והמרשים לא פחות מאמץ את נקודת מבטה של אישה צעירה שניגפה בתהילתו של גבר דגול.

"האישה הנעלמת" – על פי ספרה של קלייר טומאלין המתמחה בביוגרפיות של סופרים אנגלים – מגולל את סיפורה של אלן טרנן (פליסיטי ג'ונס), פילגשו הסודית של צ'רלס דיקנס (פיינס) ב־13 השנים האחרונות של חייו. זה לא סיפור רומנטי אלא דיוקן של אילוף, והוא נאמן לתקופתו ומודרני גם יחד.

הם נפגשו ב־1857 כשהיא הייתה בת 18 והוא סופר מהולל בן 45, אב להמוני ילדים ונשוי לאשה שחִנה סר בעיניו. אלן, בת למשפחת שחקנים, היא עלמה נבונה וחיונית המעריצה את כתביו של דיקנס, והוא נמשך אליה והופך לידיד המשפחה. אמה האלמנה (קריסטין סקוט תומאס) חוששת שעתידה של אלן על הבמה אינו מובטח כשל אחיותיה המוכשרות ממנה, ומתוך שיקול מחושב מוסרת אותה לידיו של הסופר המכובד שמבטיח לכלכל אותה. אלן נהנית מחברתו של המחזר האנין והמשעשע, אבל רק כשהוא לוקח אותה לבקר בביתם של ידידו הסופר ווילקי קולינס (טום הולנדר) ופילגשו (מישל פיירלי מ"משחקי הכס"), היא מבינה מה בדיוק מצופה ממנה ונחרדת. "שמי נלחש עם שלך, אבל אין לי כלום", היא תטיח בו ברגע של עצב.

"האישה הנעלמת" מתאר באיפוק, בעדינות ובתשומת לב את המורכבות של היחסים המפרים אך מאוד לא סימטריים בין השניים, בלי לשפוט לחומרה את הדמויות המעורבות, כולל אשתו השמנה והזנוחה של דיקנס (הקומיקאית ג'ואנה סקנלן) שמקבלת את הרגע הכי נוגע ללב בסרט. פיינס, נפלא כתמיד, מגלם את דיקנס כאדם גדול שמתקשה להיות אדם טוב, גם משום שהוא מפורסם מדי. הוא רגיש לסבלה של אלן אך אינו מוכן לוותר עליה, או להודות ביחסיהם בציבור (הוא יכתוב את דמותה של אסטלה ב"ציפיות גדולות" בהשראתה), ואילו היא מתבגרת והופכת מנערה נבונה אך נאיבית לאשה שלמה. סיפור המסגרת, המתרחש שנים רבות אחרי כן, מעשיר את התמונה. אלן, שהקימה משפחה עם גבר אוהב שמרבה לנפנף בהיכרותה עם דיקנס, יוצאת להליכות מהירות על החוף. היא מצולמת מאחור ונדמה שהיא מנסה לברוח מהזיכרונות שלוכדים אך באופן מסוים גם משחררים אותה.

השורה התחתונה: דרמה עתירת אבחנה על החיים בצל איקון תרבותי