"השקר הטוב" – ביקורת

"השקר הטוב". ריס ווית'רספון.

"השקר הטוב". ריס ווית'רספון.

"השקר הטוב" הוא סרט טוב ומרגש, עם רגעים קשים, בעיקר בחלקו הראשון; מסוג הסרטים האלה שכמעט לא עושים יותר: סרט דרמה על נושא רציני עצוב ומורכב, ובתפקיד הראשי שחקנים לא מוכרים ממוצא סודאני. יש לשער שבזכות תפקיד המשנה של ריס וית'רספון הסרט מוקרן בבתי הקולנוע בארץ, ואולי השתתפותה אף עזרה להשיג מימון לסרט. הסרט נעשה בהשראת סיפורם האמיתי של אלפי פליטים סודאניים צעירים שהובאו לארצות הברית בתחילת המאה ה-21, בעקבות מלחמת האזרחים בסודאן.

"השקר הטוב" הוא סיפורם של קבוצת ילדים סודאניים שהיו הניצולים היחידים במתקפה על הכפר שלהם. הם מתחילים בצעידה ארוכה ומסוכנת לכיוון אתיופיה, שם הם מאמינים שימצאו שקט, מחסה ומזון. הקטעים הללו, בהשתתפות שחקנים צעירים, נוגעים ללב, עשויים היטב והיו יכולים להחזיק סרט שלם בפני עצמו (לרגעים נזכרתי ב"הדרך חזרה" המומלץ של פיטר ויר). כפי שמגלים על ההתחלה של הסרט, 13 שנים לאחר מכן חלק מהקבוצה הזאת זוכה לעלות על מטוס לחיים חדשים בארצות הברית. ושם, כמובן, הם מתחילים מאבק חדש ואחר לגמרי.

בחלק הזה של הסרט נכנסת דמותה של ריס וית'רספון. היא מקסימה להפליא, וכל הכבוד לה על כך שלקחה על עצמה תפקיד משנה כדי לקדם פרויקט בעל חשיבות בימים שבהם תעשיית הקולנוע בהוליווד פונה בעיקר לצעירים, לשוברי קופות, ואת הסרטים על הנושאים החשובים נוטים להפיק עצמאית ולא באולפנים הגדולים. אחרי סוג של האטה בשנים הראשונות של העשור הזה, וית'רספון בסוג של תנופה מחדש, והשנה מופיעה בשני סרטים נוספים מסקרנים: "הולכת רחוק" של ז'אן-מארק ואלה (במאי "מועדון הלקוחות של דאלאס") ו-Inherent Vice של פול תומאס אנדרסון ("זה ייגמר בדם"). בסרט גם מופיע בתפקיד קטן קורי סטול ("הנגיף", "בית הקלפים"), שמצליח לגלם דמות אמינה ביעילות.

לכל אורך הסרט יש קטעים מרגשים רבים, ועל אף שהיו את כל הגורמים לעשות זאת, התסריט והבימוי מצליחים שלא להפוך את הסרט למסחטת דמעות. כשהפליטים הופכים למבקשי מקלט בארצות הברית הם "דגים מחוץ למים", מה שמספק מספר רגעים קומיים המבוססים על ההבדלים התרבותיים בין שתי המדינות. לקראת הסוף יש עוד חלק (תפנית בעלילה, אם תרצו) שכמעט הופך את הסרט לאפוס גדול. הסרט עשוי בתבונה, מסופר היטב ומתקדם יפה.

דירוג: ★★★★☆

השקר הטוב (ארה"ב, 2014)
בימוי: פיליפ פלרד | תסריט: מרגרט נגל | משחק: ריס ווית'רספון, קורי סטול, גר דונאי, ארנולד אוסנג, עמנואל ג'אל, רות' ווייל | מוסיקה מקורית: מרטין לאון
הפצה: יונייטד קינג, החל מה-02.10.2014 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?