"מכאן אני ממשיך", ארה"ב 2014

למרבה האסון (של הצופים בעיקר), בעלה של ג'יין פונדה היה יהודי. רגע לפני מותו הוא ביקש ממנה, כך היא מספרת, שילדיו ישבו עליו שבעה. אם כך, פונדה, נוצרייה עד התפר האחרון של הגרביון שלה, כופה על ארבעת ילדיה האומללים - ג'ייסון בייטמן, טינה פיי, אדם דרייבר וקורי סטול - שהות משותפת לצורכי התאבלות, דווקא בביתה בלונג איילנד. כלומר בבית ילדותם שאותו הם מתעבים.

רביעיית הצאצאים של פונדה אומללה לא משום שאביהם הסתלק אל עולם שכולו טוב, אלא בעיקר משום שהם שונאים האחד את האחר. למעשה, גם על אמא פונדה, פסיכולוגית ומחברת ספרי הדרכה, הם לא ממש משתגעים.

לכן ההסתופפות הכפויה יחד היא במקרה זה בבחינת מתכון בדוק להתנגשויות מלודרמטיות, שהבמאי שון לוי זמם להפוך אותן לסיטואציות קומיות. למרבה הצער, מזימתו של לוי לא עלתה בטוב, וההצחקות הן מסרט זה והלאה.

ג'ייסון בייטמן, טינה פיי, אדם דרייבר וקורי סטול. צילום: גלובוס מקס

במקום הצחקות, יש דאחקות של פעוטון. במקום הצקות על רקע ילדות משותפת ומסוכסכת, יש סצינות קולניות לא נעימות שבהן דנים האחים בווסת הראשונה של אחותם או בשדיים המוגדלים של אמא פונדה. ועוד דיון, הרבה יותר חשוב, שתחילתו כבר במהלך הלוויה של אבא, קשור בשאלה הגורלית מהו מקור הכינוי של הרב המנצח על הטקס. "עומד לי", זה הכינוי של המשמש בקודש.

"מכאן אני ממשיך" מציע תמהיל לא נעים של עיסוק באבל, בבגידה ובאכזבה הדדית, בצוותא עם יציאה גרנדיוזית מהארון של אחת הדמויות המובילות את הסיפור (ולא לגלות בבקשה מי זו הדמות). אילו החומר הלעוס הזה היה מוגש ברצינות חמורית, רבים הסיכויים ש"מכאן אני ממשיך" היה הופך למעין גרסה יהודית של "אוגוסט מחוז אוסייג'" המאוס בכיכובה של מריל סטריפ, שהעכיר כאן את האווירה לפני כשנה. אלא שהבמאי לוי (שברזומה שלו רשומים כל חלקי "לילה מוטרף במוזיאון") ניסה דווקא למצות את רגעי הצחוק מתוך הסיטואציה שנכפתה על משתתפי העלילה.

ג'יין פונדה. "השחקנית בת ה-77 נראית מגוהצת ומשודרגת". צילום: גלובוס מקס

וכך נוסף גם אלמנט הטעם הרע אל תחושת הרתיעה האינסטינקטיבית שסרט זה מעורר כלפיו. ובעניין אחר: הכל עוסקים כעת במראה המשופץ של רנה זלווגר, ואיש איננו מדבר על ג'יין פונדה. ב"מכאן אני ממשיך" נראית השחקנית בת ה-77 מגוהצת ומשודרגת ובמצב הרבה יותר רענן מצורתה החיצונית ב-1990, רגע לפני שפרשה ל-15 שנה מהופעות בסרטים. המדע, באמת כל הכבוד לו.