שתף קטע נבחר

"6 גיבורים": להיט שנוצר מפסולת קומיקס

הסרט "6 גיבורים" מבוסס על קומיקס זניח יחסית, שמצליח להעביר בעיבודו הקולנועי שנינות והומור - בעיקר בזכות הגיבור הראשי: רובוט שקל להתאהב בו. רק חבל שהעלילה הצפויה משאירה אותו כיצירה בינונית, ולא יותר

לפני כל דבר אחר, "6 גיבורים" ("Big Hero 6") הוא החלום הסינרגטי הרטוב של מנהלי תאגידי בידור. האימפריה של דיסני התרחבה בשנים האחרונות הרבה מעבר למיקי, דונלד וחבריהם. שתיים מהרכישות המשמעותיות של האולפן היו אופן האנימציה המוצלח יותר פיקסאר (לפני 8 שנים), ותאגיד הבידור של מארוול (לפני 5) שהוא, נכון לעכשיו, הדבר הקרוב ביותר למכונה להדפסת כסף.

 

 

יחס סינרגטי בין חטיבות של תאגיד בידור מאפשר לגדיל את רווחיותו של מוצר באמצעות תחומי ההתמחות של כל חברה (סרט של אולפן, מקדם פסקול של חברת מוזיקה, ועיבוד ספרותי של הוצאת ספרים, ועוד) אך אם יש דבר מתוק מזה - הרי זה מה שקרה עם "6 גיבורים". אולפן האנימציה של דיסני (שהפך זה מכבר ליותר פיקסאר מפיקסאר), לקח מוצר נשכח ולא מוצלח במיוחד של חברת מארוול - סדרת קומיקס בשם "Big Hero 6" שעוסקת בחבורה של שישה גיבורי-על, והפך אותה לסרט מצליח. כנראה שבמצב הנוכחי של התעשייה, אפילו הפסולת של מארוול מייצרת להיטים.

רובוט מקסים כגיבור הסרט. מתוך "6 גיבורים" ()
רובוט מקסים כגיבור הסרט. מתוך "6 גיבורים"
 

יש הבדלים ניכרים בין הקומיקס (שיצא כשתי סדרות מוגבלות ב-1998, וב-2008) לבין העיבוד לסרט אנימציה - וכולם לטובת העיבוד. שלושה אלמנטים מתבלטים במיוחד מבחינה זו: ראשית, העיצוב המושקע ורב הדמיון של "סאן-פרנסוקיו" (הלחם של סאן-פרנסיסקו וטוקיו), עיר המציאות החלופית שבה מתרחשת העלילה - ובה משתלבים, באופן שנון, מאפיינים של שתי התרבויות.

 

ההיבט השני הוא הדמות שגונבת את הסרט בקלילות: רובוט "רך", עדין ומגושם בשם ביימקס (בקולו של סקוט אדסיט). וההיבט השלישי הוא אפיון כל דמויות חברי הקבוצה כגיקים של מדע, שהטכנולוגיה שאותה הם מפתחים מקנה להם יכולות של גיבורי על (בקומיקס לחצי מהקבוצה היו יכולות "טבעיות" על-אנושיות).

טכנולוגיות חדישות המבוססות על המציאות ()
טכנולוגיות חדישות המבוססות על המציאות
 

בהקשר זה יש להוסיף כי ההשראה ללא מעט מהטכנולוגיות המוצגות בסרט, נבעה מטכנולוגיות שקיימות כבר היום - בין אם זהו העיצוב של ביימקס (בהשפעת הרובוט "אסימו", ורובוטים יפנים שמטפלים באנשים), השימוש בנחילי נאנו-בוטים הפועלים בתיאום מושלם, או שימוש במדפסת תלת-ממד ביתית. גם זה יכול לתרום לעניין של הצופים הצעירים, במה שמדע וטכנולוגיה יכולים להציע.

 

מעבר למרכיבים מצטיינים אלו, שאר הסרט לוקה בבינוניות. עיצוב הדמויות האנושיות, למעט גיבור הסרט, מוגבל למדי. יש גם שטאנץ עלילתי של אקשן גיבורי-על צפוי למדי בשליש האחרון של הסרט. כל זה לא אמור לפגוע בהנאה הרבה שהסרט יסב לילדים וגם ללא מעט מהוריהם. כמו כן, לשיקולם של הורים עם ילדים מתחת לגילאי 6-7, יש לציין כי בסוף השליש הראשון של הסרט אחת הדמויות המרכזיות מתה.

סרט שמתאים גם לצעירים וגם להוריהם ()
סרט שמתאים גם לצעירים וגם להוריהם
 

הירו האמדה (ראין פוטר) הוא נער גאון בן 14 שסיים את לימודי התיכון, וכעת מבלה את זמנו בעיסוק מפוקפק ולא חוקי של מלחמות רובוטים. אחיו הבכור טדאשי (דניאל הני), סטודנט מבריק לרובוטיקה, מנסה להחזיר אותו לדרך הישר ולעיסוק שיאתגר אותו באופן חיובי.

 

טדאשי לוקח את הירו למעבדה שבה הוא עובד, במכון הטכנולוגי של אוניברסיטת סאן-פרנסוקיו, תחת פרופסור רוברט קלאהן (ג'יימס קרומוול). מתחם פלאות טכנולוגי שבו נמצאים סטודנטים נוספים כמו וואסבי (דיימון ווינס) איש הלייזרים, גו גו טומאגו (ג'יימי צ'אנג) שמפתחת גלגלים אלקטרומגנטיים, האני למון (ג'נסיס רודריגז) גיקית הכימיה, ופרד (ט.ג מילר) שהוא גיק קומיקס שנמצא שם בשביל הצחוקים.

חבל רק שהסוף נשאר בגדר השטאנץ ()
חבל רק שהסוף נשאר בגדר השטאנץ
 

הירו משתכנע להשתתף בתחרות המצאות שהזוכה בה יזכה להיכנס למעבדה, ומפתח נאנו-רובוטים הנשלטים בכוח המחשבה. המצאה מבריקה ומבטיחה את מקומו במעבדה.

אך אז מתרחשת שריפה במעבדה, והאח נהרג בנסותו להציל את פרופסור קלאהן. ואולי לא היתה זו תאונה תמימה?

 

מותו של האח קשה כפליים, מכיוון ששני האחים יתומים וגרים אצל הדודה שלהם. כעת מה שנותר מהאח הוא ביימקס, הרובוט שאותו הוא פיתח. עם הישמע קול של כאב - ביימקס מתנפח לצורת איש עגלגל. חישניו בודקים, והכלים העומדים לרשותו מטפלים בשלל חוליים. ובכל הנוגע למכאובי הלב - הרובוט עושה כמיטב יכולתו המגושמת, ובמידה מפתיעה אף מצליח בכך. בשונה מהקומיקס שסבל מהערצה מופרזת למנגה, ה"פיקסור" של הקומיקס (להבדיל מדיסניפיקציה שלו) מייצר כמה רגעים יפים ואינטליגנטים של יחס בין הנער והטכנולוגיה המנחמת.

 

הגילוי של נאנו-רובוטים בידיה של דמות מסתורית ומסוכנת, מגבש את ההחלטה להפוך את הגיקים לגיבורי-על. אליהם מצטרף ביימקס בחליפה שריון שהופכת אותו מבלון של אמפטיה, לרובוטריק חמוד במיוחד. הביצוע של האקשן מרשים, ובכל זאת הסרט נכנע בחלקו האחרון לשטאנץ, שבלעדיו הוא יכול היה להיות טוב יותר.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"6 גיבורים". תעשיית הקומיקס משגשגת על המסך הגדול
לאתר ההטבות
מומלצים