"משחק החיקוי" – ביקורת

מאת רותם יפעת
"משחק החיקוי". קירה נייטלי, בנדיקט קומברבץ'.

"משחק החיקוי". בנדיקט קומברבץ'.

חרף כל הבעיות שבו, ל"משחק החיקוי" שמורה פינה חמה בלב. הסיבה אולי נדמית איזוטרית, אבל בעיני היא משמעותית שכן היא חותרת במעט תחת אחת הבעיות הגדולות של ז'אנר הביוגרפיה. בנדיקט קומברבץ' (סדרת הטלויזיה "שרלוק", "אוגוסט: מחוז אוסייג'") המגלם את גיבור הסרט, המתמטיקאי אלן טיורינג, אינו בעל דמיון חזותי לדמות ההיסטורית. זה אולי שולי, ואף קטנוני, אך הוא מעיד גם משהו על כוונת הסרט: הוא לא חלק מהבגרות בהיסטוריה. אין לו שאיפה לאובייקטיביות. הסיפור ההיסטורי הוא קרקע לדיון ערכי ודרך להעברת מסר אידיאולוגי. אבל גם להעביר מסר צריך לדעת איך.

טיורינג, גאון מתמטי הצטרף לצבא הבריטי ב-1939 כדי לעזור במאמץ המלחמתי בפיצוח מכונת הצופן הגרמנית "אניגמה". כחלק מהמאפיינים (לפחות הקולנועיים) של גאונותו, טיורינג סובל ממגבלות חברתיות (היום בוודאי היו שולחים אותו לאבחון וטוענים שהוא על הספקטרום האוטיסטי) ולא מסתדר עם מפקדו (צ'ארלס דאנס, הוא טיווין לאניסטר מ"משחקי הכס") או חבריו ליחידה. למזלו הגאוניות שלו משכנעת את ראש ה-MI6 (מארק סטרונג, "גרין לנטרן") שמקדם את טיורינג להוביל את מאמץ הפענוח.

טיורינג שמבין שפענוח ידני של צפנים לא יקדם אותם, מתחיל לבנות מכונת פענוח ונעזר בג'ואן קלארק (קירה נייטלי), מתמטיקאית מחוננת שנאלצת להסתיר מהוריה את תרומתה האמיתית למלחמה – שכן ליידי לא יכולה להיות בחברת גברים כל היום. ג'ואן עוזרת לטיורינג בסתר ויחד עם השאר הצוות הם מתקדמים אל הפענוח המיוחל. אבל הפענוח הוא רק הצעד הראשון, שכן טיורינג חושש שאם הגרמנים יבינו שהצופן פוצח, הם מיד ישנו את כל שיטת הקידוד שלהם. כדי לטשטש את הגילויים שלהם, טיורניג וצוותו מעבירים הלאה רק את הידיעות שניתן לעשות בהן שימוש בלי לחשוף בפני הגרמנים את העובדה שהם פיצחו את אניגמה.

את כל זה חושף טיורניג בפני בלש משטרה שחוקר פריצה לביתו של טיורינג. הבלש חושד שטיורניג מרגל, אבל למעשה מגלה שהוא פשוט נפגש עם גברים בסתר, שכן הדבר מהווה עבירה פלילית באנגליה של אותה התקופה.

למרות שהיסטורית (וחלקית בסרט), זהו סיפור על מאמץ קבוצתי לנצח את הנאצים, ברור באותה הנשימה שטיורינג ודמותו המיוסרת היא המרכז. הלבטים שלו אודות הכוח הרב שיש בידו: להחליט את מי להציל הודות למידע שגילה, וכן ההתמודדות שלו עם החריגות שלו לצד התמימות שלו הופכים אותו לדמות מעניינת. אבל הסרט לא מפתח אותה מספיק. הבעיה העיקרית שבחרו בדרך פשטנית יחסית, המציגה את טיורינג בתור אוטיסט נרקיסיסט שלא ברור מה מניע אותו וזאת במקום להתמקד בהתמודדות שלו עם הקונפליקטים והקשיים שהוא נתקבל בהם. מפתיע שלא שאלו את הטאג-ליין מ"ספיידרמן": "עם גאונות גדולה באה מוגבלות חברתית".

הפשטות באה לידי ביטוי גם באופן בו טיורינג מבין איך ניתן לפצח את האנגימה. בסצנה המזכירה את "נפלאות התבונה", חברו של טיורניג מנסה להתחיל עם בחורה, ודרך השיחה איתה נופלת לטיורינג החתיכה החסרה. אך אופן הגילוי וגם התוכן שלו (אם יורשה לי, בכל הצניעות, הפתרון שעולה שם נשמע כמו הא"ב של הצפנה) מזלזל בצופים והופך את הסרט לסרט ילדים ולא סרט רציני. ישנם אילוצים של קומניקטיביות, אבל נדמה שבמקרה הזה לא נעשה מאמץ לתחכום.

"משחק החיקוי". קירה נייטלי, בנדיקט קומברבץ'.

"משחק החיקוי". קירה נייטלי, בנדיקט קומברבץ'.

נדמה שקומברבץ' הוא הבחירה הנכונה לסרט, שכן הוא מצליח להכיל בתוכו את הגאונות עם המוזרות, אבל מבחינה אישית ההופעה הזו הורידה מקרנו בעיני, שכן היא מעידה בעיקר על המוגבלות שלו בתור שחקן (אם כי אינו פוגע בקוליות שלו): טיורינג הוא איפושהו באמצע בין שרלוק לבין הדמות שלו ב"אוגוסט: מחוז אוסייג'". ובדיעבד נראה שזה המנעד שעליו הכשרון שלו נע. דבר דומה ניתן לומר על קירה נייטלי שממשיכה את הקו של דמות נשית ביישנית ופגיעה אך עם רגעים של חוזק ואסרטיביות. לידם בולט מארק סטרונג שמייצר דמות הפכפכה וחידתית שלכל אורך הסרט לא ניתן לעמוד על טיבה.

למרות מה שנאמר בהתחלה, יש מלכוד כלשהו בניסיון להתבסס על מקרה היסטורי כדי לומר משהו, שכן אנחנו עדיין תמיד נשווה למה שאנחנו יודעים מהמציאות, ונהיה עסוקים בהשוואה ופחות בסרט עצמו. לכן סרטיו ה'היסטורים' של גאס ואן סנט, "אלפנט" ו"ימים אחרונים" כל כך אפקטיביים: הם מופשטים לחלוטין, לא רק מבחינת ההקשר ההיסטורי אלא גם מבחינה עלילתית: אוסף התרחשויות ולא עלילה קוהרנטית. אך כשהווינשטנים עומדים מאחורי הסרט, המטרה שלהם היא להמשיך את הקו של "נאום המלך" ולא לומר משהו על יחס הממלכה להומוסקסואלים.

דירוג: ★★☆☆☆

משחק החיקוי (ארה"ב, 2014)
בימוי: מורטן טילדום | תסריט: גרהם מור | משחק: בנדיקט קומברבץ', קירה נייטלי, מתיו גוד, מארק סטרונג, רורי קיניר | מוסיקה מקורית: קלינט מנסל
הפצה: לב סרטים ובתי קולנוע, החל מה-08.01.2015 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?