ספק ביקורת סרט

Doubt Movie Review

תמונת כתביאיר הוכנר על "ספק":
"מוטל בספק"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Doubt
משחק איימי אדמס, מריל סטריפ, פיליפ סימור הופמן, ויולה דייוויס במאי/ת ג'ון פטריק שאנלי  
דרמה
ביקורת סרט לספק מאת יאיר הוכנר | מבקר ראשי
ציון המבקר
"מוטל בספק"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
8.2/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע44.4%
בבית
אחכה לדי.וי.די22.2%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות33.3%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
ביוני 2005 , בזמן שהותי בניו-יורק, קיבלתי את העצה הבאה מחבר יקר: " 'ספק' זו ההצגה הכי טובה בעיר והיא הולכת לזכות בטוני בסוף השבוע, אז תשיג כרטיסים במהירות האפשרית לפני שלא יהיו כאלה". בבוקר שלמחרת התייצבתי בתיאטרון וקניתי כרטיס בשורה השנייה במרכז. למחרת בערב ראיתי בשידור ישיר את הטקס ואכן "ספק" זכתה בפרס ההצגה, הבמאי (דוג יוז), השחקנית (צ'רי ג'ונס) ושחקנית המשנה (אדריאן לנוקס). בצהריים התייצבתי בתיאטרון ונכבשתי מהדקה הראשונה."ספק" נכתב על ידי המחזאי ג'ון פטריק שנלי ומלבד פרס הטוני למחזאי הטוב ביותר, הוא גם זכה בפרס הפוליצר ובמספר רב של פרסים נוספים. אם יש דבר מה שהוא בטוח ונטול כול ספק הוא שמדובר בהצגה מצמררת, חזקה ובלתי נשכחת, לא רק בגלל הטקסט התובעני אלא גם בזכות ההופעות המרשימות שזיכו את צוות השחקנים המקורי בשלל פרסים. נראה שהקוטב הצפוני נחת על הבמה של ברודווי: כולם היו קרים, נוקשים והחלטיים. צינה עברה בגופי והמונולוגים גרמו לקהל למחוא כפיים בסוף כול מערכה.
כאשר התחילו להתפרסם ידיעות שההצגה עומדת להפוך לסרט בהשתתפות מריל סטריפ, פיליפ סימור הופמן ואמי אדאמס, שמחתי. אולי עכשיו אחד התיאטראות המקומיים יואיל בטובו לייצר לה גרסה ישראלית ויהיה לנו מה לראות על במת התיאטרון בארץ. עכשיו כשהסרט יוצא לאקרנים כמעט במקביל ליציאתו בארה"ב, אני חושש שהשחקנית שתבחר לגלם את הדמות הנשית הראשית בארץ עלולה לחקות את מריל סטריפ ולשחזר את ההופעה הרעה שלה.

הסרט "ספק" קיבל ביקורות סבירות מהמבקרים בארה"ב וזוכה לשפע מועמדויות לפרסים שונים ומשונים. גם הקהל מגיע לצפות בסרט על אף הנושא הלא קל שלו. אני מאמין שגם בארץ הקהל הרחב או זה שמחשיב את עצמו איכותי יגיע לצפות בסרט בזכות הכוכבים הנוצצים שלו והביקורות הטובות שהוא עתיד לקבל. לצערי, התוצאה הקולנועית שבוימה על ידי המחזאי עצמו לא מתקרבת לחוויה המקורית שהבמה סיפקה שלא נדבר על מספר בחירות קולנועיות קיטשיות תמוהות, ליהוק שגוי ומריל סטריפ שמצליחה להביך את עצמה. מי שחשב שהיא הגיעה לשפל בMama Mia , טעה.באיזשהו שלב במהלך הסרט רציתי לצעוק אל המסך: "את לא בלמוני סניקט". לא ברור מה הסתובב במוחו הקודח של ג'ון פטריק שנלי, אותו מחזאי שהתפרסם בזכות חוזים תיאטרליים דרקונים המכריחים את הבמאי והשחקנים לא לשנות את הטקסטים פרי עטו. אני די בטוח שהוא צפה במחזה והיה צמוד אל השחקנים צ'רי ג'ונס ובריאן פ. אובריאן כאשר הם גלמו את צמד הדמויות שמתנגשות חזיתית בקרב מוחות מצמרר. לעומת זאת מריל סטריפ כנראה רצתה להתרחק מהדמות התיאטרלית שג'ונס יצרה ובדרך היא עושה כול טעות אפשרית כאשר היא מייצרת קריקטורה בעזרת משחק מוגזם ופרצופים מעוררי גיחוך.
במקום לא להזיז שריר בפניה היא ממחזרת את פרצופיה המגוחכים בקומדיות "למוני סניקט" או "השטן לובש פראדה". למזלה, יש סביבה צוות שחקנים ראוי שמנסה להציל את המצב. פיליפ סימור הופמן בעוד הופעה כובשת אך יש לומר מינורית לעומת ההישגים הקולנועים האחרונים שלו ביצירות מופת כמו "סינקדוכה ניו יורק" או "לפני שהשטן ידע". איימי אדאמס חביבה כהרגלה והשחקנית ויולה דייוויס מבצעת את אחד הטקסטים הקשים של התקופה האחרונה ומצליחה לעורר קצת רגש.נראה שהמחזאי שגם כתב את האדפטציה הקולנועית וביים אותה ניסה ליצור סרט הוליוודי קונבנציונאלי לחלוטין כאשר הוא החליט להוסיף עוד דמויות כמו תלמידים צעירים ופוחזים, אבל הליהוק הוא שגוי על גבול המחריד: כול השחקנים הצעירים הם ילדים נודניקים תוצרת הוליווד. כמו, לדוגמה, הילד השמנמן מ"ספיד רייסר". כולם מוגזמים ומלוקקים. יש גם הומור עממי על נזירה שאיננה רואה דבר וצילומים גדולים מהחיים שבמקום ליצור אווירה חנוקה כמו שהמחזה סיפק דווקא יוצרים תחושה הפוכה.הסרט "ספק" הוא בעצם מחזה שמאוד רוצה להיות סרט קולנוע הוליוודי במקום קולנוע צנוע ואפילו נזירי כפי שהוא צריך להיות. התוצאה היא מחזה מוצלח ומורכב שהולך לאיבוד בתוך בינוניות קולנועית מאכזבת. היצירה התיאטרלית המרתקת "ספק" עוסקת באמונה ובספק המחלחל לתוכה, מעלה שאלות על ניצול מיני של ילדים בחסות הדת, קידמה לעומת שמרנות וכמובן שאלות מורכבות בנוגע לסוגיית הגזע בארה"ב בשנות השישים. יצירה זו הופכת דווקא בעזרתו של מי שכתב אותה למוצר הוליוודי בינוני שאולי עוסק בנושאים חשובים אבל כסרט הוא ממש לא חשוב.
ספק - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: יוליהגיל: 2424/03/2009 16:04:09
5/10אייקון ציון
סרט מוזר שמשאיר את הצופה עם מחשבות פילוסופיות שונות. משחק מעולה של השחקנים, אך זה כמובן לא מספיק. לא מצאתי עניין רב מדי בסרט, והוא לא הותיר רושם שישאר זמן רב. ציון : 5
שם: אפרת בקגיל: 2515/03/2009 07:58:46
4/10אייקון ציון
לא אהבתי. ב- שורה אחת: נזירה שחושדת בכומר שאנס ילד. לא שווה כרטיס קולנוע וגם לא שעה בבית. מתח זה לא.
שם: ניצנה ברגיל: 5022/02/2009 07:15:39
9/10אייקון ציון
משחק מצויין של השחקנים, סרט שכדאי לראות . לא הייתי מחמיצה אותו...והכי שווה- הכומר- משחק מעולה!!!!
קישורים
חץ ספק (עמוד סרט)
ביקורות נוספות של סרטי דרמה
ג'ויקה Joika חדש 2024
רדיקלי Radical חדש 2024
נפש אחת One Life חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
Home 20233ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story4ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט