"קלף חזק", ארה"ב 2014
2 כוכבים


ויליאם גולדמן אחז פעם בקלפים הוליוודיים חזקים במיוחד, אבל זה היה לפני 45־40 שנה, כשהוא רכב על גב מפלצת ההצלחה עם שני אוסקרים שגרף עבור כתיבת התסריטים ל״קיד וקסידי״ (1969) ו״כל אנשי הנשיא״ (1976). ועדיין לא נאמרה כאן מילה על הלהיטים האחרים שכתב: ״הנסיכה הקסומה״ ו״איש המרתון״.



כיום גולדמן אינו עוד בכושר מלא, והתסריט שהכין עבור ״קלף חזק״ הוא הרכיב החלש ביותר בסרט חלש זה. על פניו מדובר בסרט שכוונותיו רק טובות - מעקב אחר גבר שנאבק להיחלץ ממעגלי חיים השנואים עליו, אף על פי שהוא עצמו בחר להיגרר לתוכם. הגבר הקשוח והאומלל הנו ג׳ייסון סטייתאם, מהבריונים היותר בולטים שהקולנוע המסחרי מסוגל כעת להציע לצרכניו. ״קלף חזק״ תופס אותו בדאון מוחלט, כשהוא מלקט את פרנסתו מעבודה כשומר ראש של כל מיני כולירות המגיעים להתהולל בלאס וגאס.



אחד כזה הוא גנגסטר צעצוע (מילו ונטימיליה), שחוטף, אונס ומתעלל באישה צעירה (דומיניק גרסיה־לורידו), שלעזרתה נחלץ סטייתאם הדיכאוני. מובן שסעד זה עולה לו במאבק על חייו, אבל לא לדאוג - באחת הסצינות המרכזיות בסרט הוא מראה לכולם מה הוא באמת שווה ושוחט שישה חיילי מאפיה.



למראהו של סטייתאם, ניכר שהוא מדוכא לא רק בשל מצוות התסריט, אלא בגלל עצם השתתפותו בנחותון הזה. שניים אחרים - סטנלי טוצ׳י וג׳ייסון אלכסנדר, הנתפסים כאן כשהם מבצעים תפקידים זעירים - מטילים כתם קטן על הרזומה המקצועי שלהם.