"פאודה" – ביקורת

"פאודה". ליאור רז.

"פאודה". צילום: אוהד רומנו

פרק הפיילוט של סדרת המתח הישראלית "פאודה" עמד אמש (א') בציפיות הגדולות שהכינו לו קמפיין השיווק המאסיבי והשיבוץ בערוץ yes Oh על פני yes Action בו שובצו ההצלחות "נויורק" ו"תא גורדין". זה מפתיע שהצלחנו להגיע לשנת 2015 עם סדרות וסרטים על השב"כ, המוסד, המשטרה, חטיבות הנח"ל והצנחנים, אבל עוד לא על יחידת המסתערבים – ביחוד בתעשית בידור כמו שלנו, שהעיסוק שלה בסכסוך הישראלי-פלשתיני הוא עצום (אפילו יותר מהעיסוק בחרדים).

ליאור רז הוא שחקן טוב, ושמתי לב אליו כבר ב"מתי נתנשק" החביבה. הוא כנראה לא מצא מספיק תפקידים שישימו אותו במרכז, וחבל על כך, אבל לפחות כך קיבלנו את "פאודה" שיצר עם הפרשן לענייני ערבים אבי יששכרוף. מידות הגוף של רז שירתו אותו היטב בתפקיד מפקד בימ"מ ב"השוטר" והוא גם הופיע בתפקידים מיליטנטים ב"תא גורדין" וב"המיוחדת", אבל כאן הוא סוף סוף הכוכב. מככב על כל שלט רחוב, אי אפשר היה להתחמק מפניו של רז בתקופה האחרונה. מענין לשים לב כמה כסף שפכה yes על הסדרה הזו (בהפקה ובקידום), שצריכה לתת פייט לסדרות כמו "בתולות" אצל המתחרה HOT. עם זאת, בפן ההפקה בולט הקו המקצועי-אליטסטי-משהו עליו שומרת yes בסדרות שלה (אפילו "נויורק"), לעומת הוט שלא שומרת על קו כזה, וניכרים הבדלים בין היצירות שהיא משדרת ותומכת בהן, כגון "זגורי אימפריה" ו"עספור" מחד, מול "בתולות" ו"נבלות" מאידך.

הפרק הראשון נפתח באקשן מהיר: יחידה ישראלית מיוחדת חוטפת בתחבולות ערבי כלשהו ממסגד, והלה מספר כי רב-המחבלים אבו אחמד (הישאם סלימאן, "בית לחם") שנחשב מת – בעצם חי. המפקד הבכיר (יובל סגל) מספר לגיבורנו דורון (רז, מה שמסביר את הטאגליין של הסדרה "במלחמה הזאת הכל אישי"), שהיה מפקד מסתערבים, חשב שהרג את אבו אחמד, ופרש – ומפתה אותו לשוב לשירות הבטחוני. דורון כמובן, לא ישב בצד ויפקח על מבצע ניסיון חיסול שני – הוא רוצה להיות בחוד החנית, על אף שלמעלה משנה הוא לא היה פעיל מבצעית. ניסיון החיסול החוזר מתחיל רגוע, מעלה את הטורים ומורט עצבים בהצלחה.

אני לא מכיר מסתערבים, אבל נראה לי בעייתי שרק ליאור רז נראה כמו לוחם. אני לא מצפה מכל השחקנים לגדל שרירים כמו כריס אוואנס עבור "קפטן אמריקה", אבל הצנימות של יעקב זאדה-דניאל ("את לי לילה") בתור מפקד הכוח בפועל – לא פחות ולא יותר – היא מאד לא אמינה. יתכן שניתן לתרץ זאת ברצון להשתלב בסביבה הערבית מבלי לעורר חשד – אבל בסופו של דבר אנחנו מדברים על לוחם שצריך לגבור פיזית על אויבים. האם לא דרושה לו טיפת שריר לכך?

כמה מפרצופי הסרט הישראלי הפופולרי "בית לחם" מופיעים גם ב"פאודה", ובהם מלבד הישאם סלימאן, גם שני כוכבי הסרט: צחי הלוי (בתור חלק מצוות המסתערבים שמקבל זמן המסך המשמעותי מכולם בפיילוט) ושאדי מרעי (שמופיע בפיילוט לרגע, וודאי נראה אותו יותר בהמשך העונה). עוד מופיעים בסדרה: איציק כהן במידותיו הרזות מופיע כחוקר ישראלי, רונה-לי שמעון בתור מפעילה מרחוק ונטע גרטי בתור אישתו של הגיבור.

בפרק הפיילוט שלה, "פאודה" לא הוכיחה מקוריות אבל כן הצליחה להיות על קצב וטונים נכונים, ואם התסריט של משה זונדר ("המיוחדת") והיוצרים, יחד עם הבימוי המוצלח של אסף ברנשטיין ("אלנבי"), יצליחו לשמור עליהם – יכולה בהחלט להיות לנו כאן סדרת להיט, במיוחד בהתחשב בהצלחה של הסרט "בית לחם".

פאודה (ישראל, 2015)
יצירה: ליאור רז, אבי יששכרוף | בימוי: אסף ברנשטיין | תסריט: משה זונדר, ליאור רז, אבי יששכרוף | משחק: ליאור רז, צחי הלוי, תומר קפון, יובל סגל, רונה-לי שמעון
הפצה: ימי ראשון ב-22:15 בערוץ yes Oh, החל מה-15.2.2015. קדימון:

מבקר ותיק

הסדרה היא לא יותר מבסדר. מותחת מעצם הסיטואציה ולא מתוך תסאיט מרתק או מקורי.
נק' התורפה הגדולה ביותר שלה היא השחקן הראשי – שחקן לא אמין ומביך במשחקו. בכל פעם שנראה על המסך , זה מייד בועט אותי החוצה מהסיטואציה אל הסצנה בה יש במאי, מצלמות והפקה ו"בום" מעליהם. לא פלא שמאז "מתי נתנשק" (7 שנים בערך!) הוא לא קיבל עבודות עד אשר יצר סדרה כדי לדחוף את עצמו לתפקיד הראשי. ומעבר ליכולת המשחק המאד מוגבלת, לשחקן מימדי גוף (לא שרירי אלא סתם שמן!) שניכר היה שמאד הקשה עליו במרדף ונראה מגוחך לחלוטין.
לסיכומו של עניין, רק אם משחק גרוע וחוסר מקוריות לא מפריעים לכם.

מבקר ותיק

הסדרה היא לא יותר מבסדר. מותחת מעצם הסיטואציה ולא מתוך תסריט מרתק או מקורי.
נק' התורפה הגדולה ביותר שלה היא השחקן הראשי – שחקן לא אמין ומביך במשחקו. בכל פעם שנראה על המסך , זה מייד בועט אותי החוצה מהסיטואציה אל הסצנה בה יש במאי, מצלמות והפקה ו"בום" מעליהם. לא פלא שמאז "מתי נתנשק" (7 שנים בערך!) הוא לא קיבל עבודות עד אשר יצר סדרה כדי לדחוף את עצמו לתפקיד הראשי. ומעבר ליכולת המשחק המאד מוגבלת, לשחקן מימדי גוף (לא שרירי אלא סתם שמן!) שניכר היה שמאד הקשה עליו במרדף ונראה מגוחך לחלוטין.
לסיכומו של עניין, רק אם משחק גרוע וחוסר מקוריות לא מפריעים לכם.

מבקר בסביבה

הסדרה מביא לידי ביטוי את יכולת המשחק של כל אחד מהשחקנים בצורה בה לא היה רגיל לשחק בערב , כמו איציק כהן ורונה לי שמעון וגם יעקב זאדה וליאור רז ,
הם נכנסים לנעליים גדולות מקומות באים ישבו חטופים ,בני ערובה ,ובתולות , עכשיו חובת ההוכחה אליהם ,
איך שזה נראה בפרק הראשון יש אקשן ויש גם סיפור טוב . השאלה היא איך מספרים לנו אותו ..
לפי איך שזה נראה יש טעם של עוד ..
נחכה ונראה .

מבקר לא קנאי

מבקר ותיק וקנאי ,אתה בן אדם קטן !! מה קרה אתה שחקן מתוסכל ?? כותב ??? כתבת משהו בחיך ?? שיחקת מתישהו בחייך ? פירגנת למישהו בחייך ? אה .. לא אהבו אותך כשהית קטן ? בטח שמנמן ומתוסכל לך לפסיכולוג ודבר איתו על כל הבעיות שלך !
סדרה מדהימה ! כתיבה חדה ומשחק משובח !!

תגובה למבקר ותיק

שחקן מתוסכל ?? תן כבוד לאנשים שכותבים סדרה כזאת , תסתכל על כל הביקורות שאומרות שזו הסדרה הטובה שנעשתה כאן בארץ … הקנאה העבירה אותך על דעתך ? בטח אתה בעצמך שמנמן ולבנבן , שמתחבא מאחורי מקלדת ..שממש רוצה לעשות רבע מכמות התפקידים שליאור רז עשה בחייו , פתח ויקיפדיה ובדוק ! עכשיו שב בסלון וגרד את הקדמה ברגליך וכתוב עוד ביקורת על משהו שתמיד רצית לעשות ומישהו אחר עושה ומצליח בו (-;

גיא לב

יעקב זדה דניאל צנום ? תעשה סיבוב ביחידות הכי סודיות והקרביות שלנו תתפלא לראות שיש יותר רזים ממנו, אגב זדה שירת בדובדבן ! אני בטוח שאתה הית ג'ובניק בקריה ישכנזי מניאק

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?