יומני הנסיכה: "פרינסס" הולך על חבל דק ולא נופל

“פרינסס", סרטה הראשון באורך מלא של טלי שלום עזר, הוא יצירה סהרורית, חמקמקה ועוכרת שלווה

מתוך הסרט "פרינסס"
מתוך הסרט "פרינסס"
19 במרץ 2015

שירה האס הייתה בת 17 כשהצטלמה ל"פרינסס" בתפקיד אדר בת ה־12. אני מציינת זאת משום שעקב החוויה המורכבת והקשה שעוברות הדמות בסרט והשחקנית שמגלמת אותה, שאלת גילה של השחקנית הטרידה אותי במהלך הצפייה. הגילוי שהאס כמעט אינה קטינה, אף שבהחלט נראתה כך בסרט, השקיט את נפשי. הוא לא הפחית את התרשמותי מהופעתה המעולה בתפקיד כה מרובד ומאתגר.

טלי שלום עזר, במאית חסרת פחד, עושה סרטים יפים ומעודנים על נושאים קשים ומכוערים. היא שבה ועוסקת בסוגים של דיכוי מיני בתוך המשפחה, ומספרת על גיבורים שבריריים אך נחושים שמוצאים דרכים ייחודיות להוציא עצמם מתוך המלכודת. אחרי "ליבינג רום" ו"סרוגייט" הקצרים, סרטה הראשון באורך מלא הוא יצירה סהרורית, חמקמקה ועוכרת שלווה, שדואליות בלבה.

עלמה (קרן מור), מנסה ליישב את היותה רופאה עסוקה ואם אוהבת לבת מתבגרת עם היותה אישה מינית מאוד (הקולנוע לרוב מפריד בין שתי הישויות) החיה עם גבר צעיר ממנה. זה לא לגמרי מסתדר לה כשיחסיה המיוחדים של אדר עם בן זוגה מיכאל מעוררים בה קנאה. מיכאל (אורי פפר), מורה ואמן שמתבטל רוב שעות היום בדירה הקטנה, הוא אב חורג מקסים המנהל עם אדר דיאלוגים משועשעים שבהם הוא קורא לה נסיך. אבל משהו בנעימות שביניהם נראה לפעמים אינטימי מדי.

אדר הפקחית והמהורהרת, שהסרט נפרש מנקודת מבטה, נהנית ממשחקי התפקידים עם מיכאל, אבל נראה שהאירוטיות המופגנת של יחסיו עם אמה אינה נוחה לה. מערכת היחסים הדיפוזית איתו מבלבלת אותה, והיא משוטטת ברחובות במקום ללכת לבית הספר. הדואליות הכללית מקבלת ביטוי פיזי וסמלי בהופעתו של הנער אלן (אדר זהר הנץ), שבינו לבין אדר נוצרת ידידות מיידית בשל הדמיון העז ביניהם. הם נראים כמו תאומים, ואדר מזמינה אותו להצטרף למרחב הישנוני והאינטימי של המשפחה הקטנה. קיומו האונטולוגי של אלן לא תמיד ברור. הוא מופיע ונעלם בלי לתת סיבות, ולפעמים הוא ממלא את מקומה של אדר, כמו בפעם שמיכאל מצייר אותו חשוף חזה וקורא לו נסיך. אלן עוזר לאדר להבין את מיניותה שלה ולהתמודד עם הנוכחות המבלבלת של המבוגרים, עד שהנינוחות המתוחה מופרת והדברים נעשים ברורים לגמרי בסצנה קשה לצפייה אך חיונית.

בהזמינה את הצופים לחוות את הפיתוי של הדמויות, שלום עזר הולכת על חבל דק, ולא נופלת. היא נעזרת בצילום רך של ראדק לדצ'וק הפולני – שמאז שעבד איתה ב"סרוגייט" הספיק לצלם גם את סרט האימה המהולל "באבאדוק" – ובפסקול סהרורי ומלטף של ישי אדר. אבל הקסם העיקרי הוא הליהוק המושלם של הנסיכה והנסיך, שבלעדיו כל זה לא היה עובד.

השורה התחתונה: וריאציה מקורית על נושא נורא