שתף קטע נבחר

"DIG": ירושלים - גרסת המתח

חפצים קדושים, קנאים דתיים, כתות ורצח בירושלים משמשים רקע לסדרה האמריקנית של גידי רף "דיג". הפרק הראשון מספק עניין, אבל גם מציג חומרים לעוסים שמעוררים חשש מההמשך. בינתיים אפשר לזהות על המסך שחקנים כמו אורי פפר ואסי כהן, ולקוות שמדובר בקונספירציה מופלאה, ולא בחיקוי לצופן דה וינצ'י

עם ציטוטים מספר "במדבר", להיט של R.E.M וסצנה שכולה על טהרת העברית, נפתח אמש (שבת) פרק הבכורה של סדרת האקשן החדשה והמדוברת "דיג" (yes, HOT), שזכתה לכינוי "הדרמה השאפתנית ביותר באמריקה" ומציעה טייק חדש על ז'אנר המסתורין, הפעם בטאץ' יהודי-ישראלי, לפני ומאחורי הקלעים, כמו גם בלב העלילה עצמה.

  

ביקורות טלוויזיה נוספות:

"ברודצ'רץ'": מרתקת גם בעונה השנייה

"באטל קריק": לא לילד הזה פיללנו

איפה אתה חי? עדות זה הכי, אחי

 

הסדרה מבית היוצר של טים קרינג ("גיבורים") ויוצר הטלוויזיה הישראלי גידי רף ("חטופים", "הומלנד") כבר זכתה ללא מעט התעניינות מקומית זמן רב טרם הגעתה למסכינו, בין היתר בשל הליהוקים של אושיות תעשייה ישראליות, כמו גם ביש המזל שהביא לסיום הפקתה הנוצצת בירושלים בטרם עת והעברתה למלטה בעקבות אירועי "צוק איתן".

 

אן הייש וג'ייסון אייזקס בסדרה ()
אן הייש וג'ייסון אייזקס בסדרה
 

למרות העברת הצילומים ובזכות פלאי העריכה בפרק הפתיחה נראה כי "דיג" שקועה היטב באווירה ירושלמית, העיר שעל רקע נופיה מגוללת הסדרה את סיפורם של סוכן ה-FBI פיטר קונלי (ג'ייסון אייזקס מסרטי "הארי פוטר", "הפטריוט", "בלאק הון דאון" ועוד) והבוסית שלו, לין מונהן (אן הייש, "6 ימים 7 לילות", "דוני בראסקו", "Save Me"), המוצאים עצמם בליבה של קונספירציה בת 2,000 שנה בעקבות חקירת רצח, אליה מתמסר קונלי כאמצעי מילוט מהתמודדות עם התפרקות חייו האישיים.

 

עוד מככבים לורן אמברוז (היא קלייר הג'ינג'ית האהובה מ-"עמוק באדמה", התגעגענו), אליסון סודול ("טרנספרנט"), דיוויד קוסטבייל ("שובר שורות"), ריצ'רד אי. גרנט ("אחוזת דאונטון") וזוכת "גלובוס הזהב" רג'ינה טיילור ("היחידה"). בין הפנים הישראליות שתוכלו לראות לאורך העונה נמנה אורי פפר בתפקיד מרכזי למדי, וכן אסי כהן ונועה תשבי לצד שמיל בן-ארי שזכה לפתוח את הסדרה, יהודה לוי, צחי הלוי ומשה איבגי בתפקידי אורח.

 

חיפושיו של קונלי אחר חשוד בירושלים מובילים אותו לצעירה העוסקת בחפירות ארכיאולוגיות בהר הבית, מכאן והלאה יתגלו, יש להניח, הקשרים העמומים בין הגילויים בחפירות ("דיג" כמובן הוא שם שרומז הן לחפירה והן לחקירה) וחקירת הרצח שבלב העלילה, לבין פתילי סיפור אחרים שמתחילים להציג לנו בפרק הפתיחה. כיצד למשל קשורות החפירות לגידולה של עגלה אדומה, המוזכרת באותו ציטוט תנכ"י עמו נפתחת הסדרה, בידי צעיר יהודי אורתודוקסי מרחק אלפי מילין מעיר דוד, בנורווגיה? כיצד מתקשר הרצח לילד מסתורי הגדל בבידוד, בצד אחר של העולם - ניו מקסיקו, ספק בהכנה לשמש מעין משיח, ספק בהכנה להיות קורבן בטקס כלשהו?

 

"דיג". נופים ירושלמיים ושחקנים ישראלים ()
"דיג". נופים ירושלמיים ושחקנים ישראלים
 

מפרק הפתיחה ניכר כי "דיג" על ערכי ההפקה המשובחים שלה (בין היתר במימון ישראלי, אגב) מצליחה לייצר עניין וסקרנות להמשך, אבל בו זמנית נראה שלרגעים היא

לוקחת את עצמה, כולל בחלקיה היותר טראשיים, מופרכים או פשוט צפויים עד דמעות, ברצינות יתרה. חפצים קדושים, קנאים דתיים, כתות ורצח – כל אלו הם חומרים לעוסים למדי לצופה בעידן פוסט "צופן דה וינצ'י", ונכון לפרק הראשון בסדרה, לא נעשה עם החומרים הללו שום דבר חדש מדי תחת השמש.

 

אכן, פרק הבכורה שותל היטב את זרעי הפורענות העלילתיים ומייצר עניין מספיק להמשך, אך כדי שלא להפוך לקלישאה של הז'אנר יהיה עליו לפרוע את ההבטחה הזו לא רק בהעמקת סימני השאלה, אלא בהפיכת גיבוריו לקצת יותר מעניינים משבלונות הקרטון שראינו עד כה, ובעיקר בטווייה משכנעת של הקורים לכדי קונספירציה מושלמת של ממש, כזו שבה כל החלקים נופלים למקומם, כמו גם לסת הצופה. בכל תרחיש אחר, או שלא נופתע מפתרון התעלומה, או שגרוע מכך – פשוט לא יהיה לנו אכפת.

 

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים