שנה קשוחה מאוד ביקורת סרט

A Most Violent Year Movie Review

תמונת כתביאיר הוכנר על "שנה קשוחה מאוד":
"בימוי מאופק ומשחק טוב לא מחפים על תסריט חלש"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר A Most Violent Year
משחק אוסקר אייזק, ג'סיקה צ'סטיין במאי/ת ג'יי.סי צ'אנדור  
דרמה
ביקורת סרט לשנה קשוחה מאוד מאת יאיר הוכנר | מבקר ראשי
ציון המבקר
"שבלוני ומקצועי"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
7.5/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע47.4%
בבית
אחכה לדי.וי.די42.1%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות10.5%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
הבמאי ג'יי.סי צ'אנדור שסרטיו העצמאיים "התמוטטות" ו"הכל אבוד" זיכו אותו בתשבוחות, פרסים ובאהבת מבקרי הקולנוע ברחבי העולם, כולל שלי, ממשיך את פועלו הקולנועי עם "שנה קשוחה מאוד". הפעם מדובר בדרמת מאפיה עשויה היטב ומשוחקת נפלא על ידי צוות שחקנים איכותי כגון אוסקר אייזק ("בתוך לואין דיוויס"), דיוויד אוילואו ("סלמה") והמועמדת לאוסקר ג'סיקה צ'סטיין ("כוננות עם שחר"). למרות הפרסים שאיגוד מבקרי הקולנוע האמריקאי העניק לסרט ולשחקנים וגם המועמדות לגלובוס הזהב של צ'סטיין, העובדה המצערת היא שהסרט הזה פשוט לא עובד.נכון שיש בו מספר סצנות חזקות ואפקטיביות כגון סצנת מרדף המגיעה באיחור מה, או סצנת יריות בכביש הראשי, אבל התסריט של ג'יי.סי צ'אנדור נשען כולו על מערכות יחסים ודרמה משפטית ומשפחתית. למרות הבימוי האפקטיבי הסצנות עצמן לא מצליחות לחדש דבר ואף ישנה תחושה שצ'אנדור מצטט משפטים שלמים שנאמרו בעשרות סרטי משפחות מאפיה. אולי ההפתעה היחידה בסרט המדובר היא שהוא לא באמת מצליח להפתיע ושהסוף שלו עם המטאפורה הכל כך צפויה מאכזב במיוחד.
"שנה קשוחה מאוד" עוקב אחרי משפחתו של אבל מוראלס, בעבר נהג משאית שהיום נשוי לבתו של מאפיונר וביחד הם מנהלים את העסק המשפחתי של חברה להובלות דלק ברחבי העיר. העלילה מבוססת על אירועים אמיתיים שהתרחשו בראשית שנות השמונים, אחת התקופות המסוכנות והאלימות ביותר שידעה העיר ניו יורק. היא מתארת כיצד מוראלס מתמודד עם ההתקפות החוזרות ונשנות על נהגי המשאית שלו וגניבת הדלק. מוראלס, בעצמו מהגר מדרום אמריקה, רוצה להוכיח לכולם שהוא מסוגל לעמוד מול הלחצים ולא לעבור על החוק ולהיגרר למאבק אלים מול אויביו השונים.מוראלס, שהצליח להגשים את החלום האמריקאי כנגד כל הסיכויים, עומד לגלות שלא משנה כמה אלימות מופנית כלפיו על ידי מתחריו, ולא משנה אם רשויות החוק והבנקים יחליטו לרדת לחייו במטרה למנוע ממנו את חלומותיו הקפיטליסטיים, אם האנשים הקרובים אליך ביותר לא מאמינים בך הסיכויים שלך להצליח קלושים והמחיר כדי להגשים אותם יהיה כבד מאוד.
צ'אנדור מציג פסיפס של דמויות מרקעים חברתיים ועדתיים שונים: יהודים חרדים שאיתם נפתח וננעל הסרט, הגיבור המהגר ורעייתו הלבנה, אנשי מאפיה מרקעים שונים וכמובן אנשי החוק האפרו-אמריקאים. הפסיפס של ניו-יורק בפרט ואמריקה בכלל. את המתח האתני הוא מטעין באווירה קשוחה וחמורת סבר המזכירה את סרטי הפשע של סוף שנות ה-70 ותחילת ה-80."שנה קשוחה מאוד", מציע לצופים סרט גנגסטרים שמאוד לא רוצה להיות סרט גנגסטרים טיפוסי, ומנסה לשבור את השבלונות המוסכמות של הז'אנר אבל לא מצליח לעמוד במשימה שהציב לעצמו. הוא מבוים במקצוענות עניינית, אבל יש גם משהו מאוד מחושב, קר רוח ואף טכני במידה. נראה שאין שום תשוקה אמיתית מאחורי הסרט הזה, הכל קפוא בדיוק כמו המזג האוויר החורפי והמושלג ששורה על הסרט. הניסיונות להציג את דמותו של מוראלס כסוג של קדוש מעונה המסרב להיכנע לחוסר המוסר ומתעקש שלא להפר את החוק נראה כמו סוג של אקט התאבדותי תלוש כמעט לחלוטין מהמציאות שהסרט מתקיים בו.משימה נוספת קשה לא פחות היא כיצד אפשר להפוך דמויות כל כך לא סימפטיות לאהודות. אוסקר אייזק וג'סיקה צ'סטיין מספקים לצופים הופעות מרשימות, אך אנחנו נשארים אדישים לחלוטין למועקות שלהן. אפילו אלברט ברוקס המגלם את עורך דינו היהודי, כמובן, של הגיבור לא מצליח לעורר סימפטיה. ליבו של כל סרט ולא משנה כמה הוא איכותי, אומנותי או מסחרי הוא בגיבורים שלו. ב"שנה קשוחה מאוד" הם לא מצליחים לעורר אהדה אפילו מועטה. נראה שכולם חוזרים על אותן טעויות שראינו במאות סרטים וסדרות והניסיון להפוך את העלילה השגרתית לסרט יותר מורכב אידיאולוגית קורס לחלוטין לתוך עולם קולנועי מחושב יתר על המידה.
שנה קשוחה מאוד - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: anipoגיל: 4406/02/2016 11:06:48
8/10אייקון ציון
דרמת פשע לא אופיינית , בה הגיבור מגלם דמות של איש שומר חוק והגון. איש עסקים ששואף להרחיב את עסקיו ולהגדיל את החברה שהוא בעליה, מתמודד מול מתחריו בענף , שמפעילים אלימות על מנת למנוע את הקיטון ברווחיהם בעקבות הצלחתו. מהצד השני הוא נתון למעקב צמוד של רשויות החוק שמחפשות להרשיע אותו ולהכניסו לכלא. למרות הנסיבות הקשות והצרות אליהן הוא נכנס הוא עושה כל מה שיכול כדי לא להישאב לעולם האפל של הפשע. משחק טוב של אוסקר אייזק, אהבתי את הפאסון ושלוות הנפש שלו. הסרו הוא הוכחה לכך שאפשר לעשות דרמת פשע טובה ללא הרוגים בקצב של כל שתי דקות.
שם: בןגיל: 3015/10/2015 20:06:02
6/10אייקון ציון
אל תחכו שמשהו יקרה בסרט הזה, כי פשוט לא קורה כלום. זה אומנם חלק מהרעיון, כי הדמות הראשית נשארת הוגנת וטובה, אבל כדי ליישם רעיון כזה צריך לדעת ליצור סרט ממש טוב, שהדיאלוגים והקושי המוסרי יחזיקו את הצופה - והסרט הזה פשוט לא עושה את זה.
שם: איתיגיל: 4514/06/2015 23:04:21
6/10אייקון ציון
דרמת פשע מוצלחת - לא תעניין, לדעתי, צופים מתחת לגיל 25.
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי דרמה
ג'ויקה Joika חדש 2024
רדיקלי Radical חדש 2024
נפש אחת One Life חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט