שתף קטע נבחר

"כסא פנוי": מנג'סת עם מסרים חינוכיים

ג'יי.קיי. רולינג בסדרה "כסא פנוי", מנסה להעביר לנו מסר על כמה אנחנו צריכים להיות נחמדים יותר אחד לשני ושרדיפת בצע זה ממש ממש לא מנומס. הבעיה היא שמדובר בהאבסה לא סמויה של מסרים דידקטיים וצדקניים

יש משהו מאוד מרגיע במתכונים. כמויות, טמפרטורות, הכל מפורט ומדויק, רק תמלאו אחרי ההוראות ובקצה יחכה לכם משהו טעים. אין לי ספק ש"כסא פנוי", המיני סדרה שמבוססת על הספר הראשון של ג'יי.קיי. רולינג למבוגרים, נכתבה על פי מתכון. הוא הלך בערך ככה: חלקי את הגיבורים שלך לשתי קבוצות - הטובים והרעים. לאחר מכן הוסיפי אומללות חסרת תקווה לצד של הטובים, ואנוכיות חסרת מודעות לצד של הרעים. הניחי בעיירת פרברים בדרום אנגליה, חסלי אחת מהדמויות בטמפרטורה גבוהה והניחי את התערובת בצד עד שתצטנן. הגישי בערוץ איכותי. תשואות מובטחות!

 

 (באדיבות yes) (באדיבות yes)

"כסא פנוי" שהפרק הראשון מתוך שלושה שלה עלה אתמול (שבת, 22:00 בyes Oh) מילאה בדייקנות אחר ההוראות. בארי פרבראדר הוא האיש הטוב בעיירה פאגפורד, שנחלקת לשני מחנות: אלה שדואגים לשיקומם של תושבי שכונת המצוקה שסופחה לעיירה, ואלה שכבר משתוקקים להיפטר מהם, להרוס את המועדון השכונתי שמאכלס גם מרפאות גמילה, ולהעמיד במקומו ספא. בארי מחזיק בצד התקין של המפה הפוליטית, אבל מה לעשות שבוקר אחד הוא מתרסק בחנייה ושובק. בעקבות האירוע המצער הזה הכסא של בארי במועצה, שמתפקידה להחליט על גורלו של המועדון, מתפנה. המירוץ על הכסא (הפנוי) יוצא לדרך, ותנו לי לספיילר לכם - זה לא מראה יפה.

 

 (באדיבות yes) (באדיבות yes)

דבר אחד ברור עולה מ"כסא פנוי", לרולינג יש משהו חשוב להגיד לנו. משהו על הטבע האנושי, משהו על כמה אנחנו צריכים להיות נחמדים יותר אחד אל השני ושרדיפת בצע זה ממש ממש לא מנומס. והיא תגיד את זה, ואל תנסו לעצור אותה, כי אם תנסו לעצור אותה רוב הסיכויים שזה פשוט יקח יותר זמן. אמר איש אחד חכם שאמירה היא תמיד תוצר לוואי של יצירה, ושמי שמנסה לכתוב מתוך אמירה ימצא את עצמו עם מניפסט. אם אתם בעניין של לשקוע לאיזה מניפסט טוב, לצחוק, לבכות ולהתרגש, עופו על "כסא פנוי". אם לא, תצטרכו להכין את עצמכם להאבסה לא סמויה של מסרים דידקטיים ומניפולציות צדקניות, שמשתוקקים להוציא אתכם אנשים טובים יותר בצד השני של הסדרה. אם רולינג ניסתה לדכא אותנו היא בהחלט הצליחה, רק מהסיבות הלא נכונות.

 

 (באדיבות yes) (באדיבות yes)

השם רולינג במקרה הזה הוא חרב פיפיות. ספק אם HBO וה-BBC היו הופכים את הרומן "כסא פנוי" למיני סדרה אם השם על הכריכה היה אחר. ריבוי הסדרות והערוצים בארה"ב מכשיר כל אמצעי למשיכת תשומת הלב של הצופה, וזה לגיטימי. אבל רולינג גם נבחנת תחת מבט קפדני יותר. "כסא פנוי" היה צליחת הניסיון שלה לעולם המבוגרים, וכנראה שהיא סבורה שזאת הדרך לשוחח עם מבוגרים. התוצאה היא סדרה קלישאתית ונעדרת מורכבות, שגם השחקנים המצוינים (מייקל גמבון לחובבי "הארי פוטר" וחבורת בני הנוער שמתגוררים בעיירה), הצילום היפהפה והבמאי המוצלח ג'וני קמפבל, לא מצליחים להציל.

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
באדיבות yes
כסא פנוי. צדקנית
באדיבות yes
לאתר ההטבות
מומלצים