תפקיד חיי: הביקורת

(שם הסרט במקור: Je Fais le Mort)

איזה פספוס הסרט הזה.

יש ל"תפקיד חיי" תקציר מדליק: שחקן מובטל שמצליח לעלות על העצבים של כל מי שעובד איתו (ולכן אף אחד לא רוצה להעסיק אותו) לוקח על עצמו, ביאושו, לעבוד בשביל המשטרה. הם צריכים אנשים שישחקו את הקורבנות בשחזורי הפשע שהם מצלמים. אז הוא נוסע לצפון, כדי להשתתף בשחזור אחד שכזה. אלא שגם שם הוא מתווכח עם ה'במאית' של השחזור, ויותר מכך, עם כישוריו הבלשיים הנסמכים בעיקר על הבנה של מכניקה תסריטאית של סרטי פעולה הוא מנסה לפתור את התעלומה, ולהוכיח שאותו אחד שמואשם ברצח ומשחזר אותו אינו האשם האמיתי.

אחלה תקציר. פוטנציאל עצום לבדיחות ואפילו לסרט חכם שיהיה הערה מעניינת על הקשר בין סרטים, ובעיקר בין האסקפיסטים ביניהם, למציאות. אבל כמעט דבר מהפוטנציאל לא ממומש בסרט הזה.

והסיבה העיקרית היא שאין לסרט הזה תסריט.

je fais le mortלכל אורך הצפיה ב"תפקיד חיי" היה נדמה לי שהבמאי יצא לצלם את הסרט עם רעיון, עם תקציר לסרט, עם סינופסיס שלא עבר פיתוח. את הרעיון הזה היה צריך למלא בתוכן, בסצינות, בדמויות, בסט-אפים קומיים, ובהרבה פיי-אופים מצחיקים. אין. פשוט אין דבר מזה בסרט הזה. וכך יוצא ש"תפקיד חיי" הוא קומדיה לא מצחיקה. הוא טיוטה של סרט. לא ממש סרט בפני עצמו.

השופטת-חוקרת באה אל חדרו של הגיבור הפצוע. הוא מבקש ממנה להישאר עד שירדם. בבוקר שאחרי היא מתעוררת במיטתו ללא בגדים.

או קיי, ו…

כלום.

היא נבוכה? היא מנסה להתגנב החוצה מבלי שירגיש? אולי הוא עושה סימנים של התעוררות אבל הוא בעצם רק מתהפך לצד השני? ואולי, ואולי, ואולי…ושום דבר. היא מתעוררת ו…עוברים לסצינה הבאה. וזאת רק דוגמא אחת מרבות שיש (אין) בסרט הזה.

אין ב"תפקיד חיי" אפילו נסיון לבנות בדיחות. הרי יש מכניקה שלמה לקומדיה. כתיבת סיטואציה, ואז ביצועה ע"י בניית קצב נכון, הדרכת שחקנים, תזמון מדויק של התגובות, צילום נכון, ועוד כהנה וכהנה. אין דבר מזה ב"תפקיד חיי". כלום. גם אם יש כבר סיטואציות קומיות בסרט הזה, הן בעצם לא קיימות. גם אם יש כבר סט-אפ לבדיחה, זה נשאר באויר.

ויש הרבה פעמים שגם את זה אין. למשל, השחקן הולך ללשכת עבודה מיוחדת לשחקנים מובטלים. יש כאן חומר לבדיחה מעולה. לעג ברור למקצוע המשחק שנדרש ללשכת עבודה מיוחדת משלו. אולי היה צריך להראות בחטף כמה שחקנים אחרים ומשונים שיושבים אצל פקידות, כל אחד עם דרישות מופרכות משלו. אבל לא. הסרט הזה אפילו לא מנסה לסחוט צחוקים. אין פיתוח סיטואציות. אין כמעט סיטואציות. הוא רק עובר מנקודה אחת לשניה בצורה מכנית. סרט יבש שנשאר ברמת הרעיון.

כך שאין טעם לדבר על משחק (כי אין לשחקנים עם מה לעבוד), וצילום, ומוסיקה, ועוד שאר ירקות. "תפקיד חיי" זה סרט בלי תסריט. בלי בשר. סרט בלי סרט. פספוס של רעיון מדליק.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

כתיבת תגובה