שתף קטע נבחר

"סאן אנדראס": הסרט הוא האסון האמיתי

כחודש אחרי רעידת האדמה הנוראית בנפאל, יוצא לאקרנים "סאן אנדראס" המדמה חורבן בסדר גודל דומה בקליפורניה. דוויין ג'ונסון אולי מציל את הדמויות בסרט, אבל אפילו הוא לא מצליח לחלץ את הסרט מהקטסטרופה הקולנועית הזאת

מה יכול להיות גרוע יותר מסרט אסונות בבימויו של רולנד אמריך? התשובה ברורה: סרט אסונות שאפילו אין בו את ההתענגות הפרוורטית של אמריך על חורבן המין אנושי. בלי זה יש רק שעמומון צדקני, עבודה של במאי דרג ז' בשם בראד פייטון. אם שמו לא מוכר, אולי זה בגלל שפספסתם את "חתולים וכלבים: הנקמה של קיטי גאלור"?, או את "מסע לבטן האדמה 2"? חבל לשבור את הרצף, ומומלץ לפספס גם את סרט האסונות (תרתי משמע) "סאן אנדראס".

 

מי היו האידיוטים שנתנו מאה מיליון דולר לעוד דמו באנימציית מחשב לחורבן של ערים אמריקאיות? המפיק בו פלין שעמד גם מאחורי "הרקולס" (2014) הירוד שבו, כמו בסרט הנוכחי, דווין "דה רוק" ג'ונסון כיכב. אולפני ניו ליין, שהפיקו את שני הסרטים בסדרת "מסע אל בטן האדמה" - בכיכובו של ג'ונסון, וחברת ההפקות האוסטרלית וילג' רואדשואו שאחראית על "קיטי גאלור". הרבה כוחות חברו לייצר את הבזבוז המשווע הזה של פיקסלים.

 

שבר סאן אנדראס, המשתרע בדרום-מערב קליפורניה על פני 1,300 קילומטרים, הוא מקור מתמשך לרעידות אדמה באזור. האסון הגדול ביותר שהוא חולל עד היום היה רעידת האדמה הגדולה בסן פרנסיסקו ב-1906. עוצמתה היתה 8.25 בסולם ריכטר, היא קטלה למעלה מ-3,000 בני אדם והרסה כ-80 אחוזים מהעיר. אבל לא העבר הוא המטריד אלא העתיד - רעידת האדמה שהגיאולוגים מנבאים את הופעתה בטווח של עשרות שנים ספורות ושזכתה לכינוי "The Big One".

 

עוד ביקורות סרטים בערוץ הקולנוע:

 

ב-1906 היו 400 אלף איש בסן פרנסיסקו, היום יש באזור המטרופולין 4.5 מיליון בני אדם. כל זה הופך את הנושא לראוי ביותר לתשומת הלב של האמריקאים, אבל, מצד שני, אין זה מצדיק סרט אסונות ממוחזר עם מר "דה רוק".

 

"דה רוק" וצוות ההצלה שלו ()
"דה רוק" וצוות ההצלה שלו

ריי (ג'ונסון) הוא מפקד וטייס מסוק ביחידת החילוץ וההצלה של לוס אנג'לס. סצנת הפתיחה לא מבזבזת זמן ומבהירה את יכולתו לחרף נפשו ולהוביל משימת הצלה בלתי אפשרית של צעירה שמכוניתה תלויה בין ארץ ושמיים. בחייו האישיים הוא פרוד מאשתו אמה (קרלה גוג'ינו). כעת היא שולחת אליו את מסמכי הגירושים ועוברת לבית המפואר של החבר העשיר שלה - הארכיטקט הבריטי דניאל (יואן גרופוד).

 

בלייק (אלכסנדרה דדאריו), הבת המשותפת של ריי ואמה עומדת להתחיל את לימודיה האקדמיים. רעידת אדמה באזור נוואדה - פרלוד לקראת הבאות - מונעת מריי לבלות עם בתו את את סוף השבוע האחרון לפני תחילת הלימודים. במקום זאת היא אמורה לתפוס טרמפ לסן פרנסיסקו במטוסו הפרטי של דניאל.

 

הסיבה לגירושים של ריי ואמה היתה מותו של הבן בתאונת ראפטינג. ריי רדוף רגשות האשם (והרי, למרבה האירוניה, ייעודו הוא הצלת אנשים). הוא הסתגר בשתיקתו, ואמה ניסתה, אך לבסוף וויתרה על התקווה שהקשר ביניהם ישוב לקדמותו.

 

 

מציל את המצב ואת הגירושין. דווין ג'ונסון וקרלה ג'וגינו ()
מציל את המצב ואת הגירושין. דווין ג'ונסון וקרלה ג'וגינו

בהיגיון צפוי ושבלוני הופכת רעידת האדמה, הקטסטרופה האנושית הגדולה, לאמצעי עלילתי שיאפשר לריי לתקן את הפגום בחייו. כמו ב"חטופה", זהו שימוש בקלישאת האב המסורס מול בן הזוג העשיר של אשתו לשעבר, עמדת חולשה שתמוגר כאשר הוא יוכיח את יכולותיו העילאיות בעת הצלת הבת. בן הזוג החדש אולי יודע לבנות, אבל מה הוא יכול לעשות בשעה שהבניינים קורסים? כמו ב"מלחמת העולמות" של סטיבן שפילברג, זה סרט מסע בתוך הטריטוריה המסוכנת וההרוסה שיעדה הפיזי והסמלי הוא איחוד משפחתי.

 

רעידת האדמה תוביל את ריי למשימת הצלה אישית וכפולה (אבל גם לזניחת הצוות שלו וגניבת מסוק למען צרכיו הפרטיים). ראשית הוא מציל את אשתו בלוס אנג'לס, ומשם לעבר סן פרנסיסקו כדי להציל את בלייק. שתי רעידות אדמה ענקיות וצונאמי יעמדו בדרכו של הצוות ריי-אמה.

 

דוויין ג'ונסון. נלחם באיתני הטבע ()
דוויין ג'ונסון. נלחם באיתני הטבע
 

בינתיים אמה מתחברת לבחור בריטי צעיר בשם בן (הוגו ג'ונסון-ברט) ולאחיו הקטן והחכמולוג אולי (ארט פרקינסון, הלא הוא ריקון סטארק מ"משחקי הכס") שממש מתבקש להפוך אותו לקורבן של אסון הטבע. ספוילר מאכזב אבל אולי

פרקינסון ישרוד, אבל קיילי מינוג לעומת זת תעשה הופעת אורח קצרה שבסופה היא נופלת מגג למותה - מיומנות שכוכבת הפופ האוסטרלית רכשה בהופעתה ב"מנועים קדושים" של לאו קראקס.

 

זהו סרט המציג הרג המוני כבידור סטרילי המתאים לערוץ דיסני. מראות סינתטיים של חורבן, ללא תחושת סכנה או כאב אמיתיים. זהו סרט אסונות שאינו מסוגל או רוצה לייצר פרספקטיבה המתעלה על המספר המצומצם של הדמויות והמהלכים הבנאליים והצפויים של מה שקורה להם. עבודה לא אינטליגנטית שעלייתה למסכים - חודש לאחר רעידת האדמה בנפאל - מוסיפה אלמנט נוסף, גם אם לא מתוכנן, של עליבות לתוצאה הסופית.

 

"סאן אנדראס" (ארצות הברית) - במאי: בראד פייטון. שחקנים ראשיים: דוויין ג'ונסון, קרלה ג'וגינו, יואן גרופוד, אלכסנדרה דדאריו. אורך הסרט: 114 דקות.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
דווין ג'ונסון ב"סאן אנדראס"
לאתר ההטבות
מומלצים