"עולם היורה" – ביקורת

"עולם היורה".

"עולם היורה".

"עולם היורה" הוא סרט גודזילה בפארק שעשועים. הוא לא משעמם לרגע, אבל גם לא כל כך מעניין. בין קטעי המתח והפעולה, שלא מתעכבים עליהם ארוכות, יש קטעים בין-אישיים בין דמויות לא מספיק מפותחות או מעניינות. זה היה פחות בולט ואפילו נסלח לולא החלק האחרון היה כל כך גרוע. כל קטעי הסוף לא ממש מתרכבים והדמויות מתנהגות באופן לא הגיוני (בין השאר: בורחים יותר רחוק כשיש הזדמנות!).

בין "פולטרגייסט" המחודש לסרט חדש בסדרת "שליחות קטלנית" (שכמו בקודמיו מככבים בו שחקנים חדשים -יחד עם ארנולד שוורצנגר– בתקווה שהפעם הם "יתפסו" והסרט יוליד סרט המשך ישיר), אנחנו מקבלים את "עולם היורה" 22 שנה אחרי "פארק היורה" המוצלח והמצליח (היה בזמנו מספר אחת בכל הזמנים). הסרט מ-1993 הוליד שני סרטי המשך (הסרט השני איום ונורא, השלישי בינוני), ובסרט החדש שבים לאי מהסרט ההוא. במקום קם לו פארק שעשועים חדש שנקרא "עולם היורה" (על משקל דיסני וורלד). מלבד הטי-רקס, השחקן בי-די וונג הוא היחיד שחוזר לתפקידו מהסרט הראשון. ג'ון האמונד, דמותו של ריצ'רד אטנבורו (מנוחתו עדן), מונצחת בפסל במרכז המבקרים של הפארק.

האחים זאק וגריי נשלחים לחופשה על האי, לדאבונו של האח הבכור ולמרבה התלהבותו של הצעיר. במקום יש תצוגות מרהיבות ורבות, שנעות בין פינת ליטוף ורכיבה על דינוזאורים למופע האכלה של דינוזאור ימי אימתני. דודתם קלייר מנהלת את המקום; היא לא ממש מכירה אותם ושולחת מישהי שתלווה אותם כי היא עסוקה מדי סביב האטרקציה החדשה של הפארק שפתיחתה מתעכבת. האטרקציה הזאת היא אינדומינוס רקס, דינוזאור מהונדס גנטית שלא מבוסס על יצור שחי במציאות. בניגוד לרצונה, קלייר נאלצת לשתף פעולה עם אוון, מאלף ולוצירפטורים, שאתו יצאה פעם אחת (כמובן). בקו עלילה מיותר ומעייף אדם בשם הוסקינס רוצה להשתמש בדינוזאורים ככלי נשק בשירות הצבא במלחמה עתידית.

לכריס פראט כאוון יש איכויות של כוכב (הוא אפילו זוכה ל"כניסה" מאוחרת של שחקן מוביל). הוא מוכיח שזאת לא היתה הבלחה מקרית ב"שומרי הגלקסיה"; ברייס דאלאס האוורד מעצבנת כקלייר, שרצה -כמובן- לכל מקום על עקבים; וג'ייק ג'ונסון (הסדרה "הבחורה החדשה" עם זואי דשנל) חביב כעובד במרכז הבקרה. עוד בפנים המוכרים ובתפקידים שדופים: אירפאן חאן ("נער החידות ממומביי") כבעלים של הפארק, ג'ודי גריר כאמם של הבנים ועומר סיי ("מחוברים לחיים") כחבר לעבודה של אוון.

בסרט מ-93' היו רגעים בלתי נשכחים ואחד מחוקה ומזוהה מאוד מתוכו: האדוות שנוצרות בכוסות המים מצעדי הדינוזאורים. קולין טרבורו, בסרטו השני כבמאי אחרי "על אחריותכם בלבד", לא מביא משהו חדש או מקורי לעולם. אין בסרט כמעט ניסיונות להצחיק, וכשיש זה לרוב די מוצלח. מאז 93' התרגלנו לראות יצורים שלא קיימים במציאות קמים לחיים בעזרת המחשב. במקרה הזה יש קטעים שהדינוזאורים דווקא לא נראים אמיתיים ואני לא אוהב שיש טיפות מים על המצלמה בשום סרט, במיוחד לא כשמדובר בטיפות מים ממוחשבות! וכמו בסרטים אמריקאים רבים מדי, הלילה יורד מהר מאוד, בבת אחת עוברים מקטע מלא אור לחושך מוחלט של לילה.

בתחילת הסרט משתמשים באופן כמעט פושע במוסיקה האדירה והמרגשת של ג'ון ויליאמס מהסרט הראשון, כמו חייבים להיפטר ממנה ולא יכולים לחכות עד שבאמת תהיה עילה טובה להשתמש בנעימה המוכרת (שמופיעה לרגע שוב במקום מתאים מאוחר יותר), ובהמשך המוסיקה של מייקל ג'יאקינו ("אבודים", "למעלה") לא מצליחה לרומם או להדהים וג'יצ'ינו לא מצליח להותיר את רושמו במקרה הזה.

"עולם היורה". מימין: טיי סימפקינס, ניק רובינסון, כריס פראט וברייס דאלאס האוורד.

"עולם היורה". מימין: טיי סימפקינס, ניק רובינסון, כריס פראט וברייס דאלאס האוורד.

הסרט בטוח יצליח, אולי לא כמו הסרט הראשון, והוא בעיקר ייקבע את מעמדו של פראט ככוכב. שני לקחים נוספים מתוך הסרט: כידוע, יוהרה מובילה למוות וכצפוי, אל תושיטו יד לדינוזאור אוכל-בשר. בסרט יש לא מעט קטעים מפחידים וזלילות נוטפות דם, אז לא הייתי ממליץ עליו לילדים מתחת לגיל 10. ומילה על התלת מימד? הוא בסדר, משתמשים בו לפעמים והוא לא מוסיף הרבה (מלבד שקלים לכרטיס).

דירוג: ★★★☆☆

עולם היורה (ארה"ב, 2015)
בימוי: קולין טרברו | תסריט: ריק ג'פה, אמנדה סילבר, קולין טרברו | משחק: כריס פראט, ברייס דאלאס האוורד, אירפאן חאן, וינסנט ד'אונופריו | מוסיקה מקורית: מייקל ג'יאקינו  | צילום: ג'ון שוורצמן
הפצה: החל מה-11.06.2015 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?