וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכובען המיותר: "חי פעמיים" מתבזבז בבריכת הבינוניות

19.7.2015 / 11:35

"חי פעמיים", הסרט החדש של טארסם סינג, היה אמור להיות תענוג ויזואלי בכיכוב שני שחקנים איכותיים. בפועל הוא סרט אקשן אפור שמתאים יותר לטיסות מאשר לקולנוע

יח"צ - חד פעמי

בן קינגסלי הוא אריכטקט עשיר מאוד, שלצערו הרב, גוסס. הוא הגיע לשלב שבו הכסף שלו כבר לא יכול לקנות לגוף שלו שנות חיים נוספות, לכן הוא מחליט להשיג לעצמו אחד חדש. הוא פונה לחברה שמבטיחה לעשות דבר חדשני: לקחת את התודעה שלו ולהעביר אותה לגוף צעיר ובריא. הגוף של ראיין ריינולדס. הגוף הזה, מבטיחים לו בחברה, הוא כלי ריק, שגדל במעבדה. התהליך מצליח, ראיין ריינולדס משאיר את גופו של בן קינגסלי להירקב באדמה ומתחיל חיים חדשים ונוחים מאוד, של צעיר חתיך ועשיר בניו אורלינס. אבל אז הוא מגלה תופעת לוואי משונה: הוא מקבל פלאשבקים מחיים שאינם שלו. הגוף החדש שלו, מתברר לו, הוא בעצם לא חדש אלא יד שנייה. יש לו היסטוריה, הוא היה פעם אדם אחר, ואולי יש אפילו אנשים שמתגעגעים אליו. הוא יוצא לחקור את העניין, ובשום שלב של התהליך הוא לא חובש כובע מצחיק.

וזה חבל מאוד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
למי שייך הגוף הזה?/מערכת וואלה!, צילום מסך

"חי פעמים" הוא סרטו של טארסם סינג, במאי שנודע – אם הוא בכלל נודע – כיוצר חזיונות ויזואליים מופרעים. הוא ביים את הסרט המופלא "מעבר לכל חלום" (אם לא ראיתם, חפשו אותו), וגם את "תא קטלני", "בני אלמוות" ו"מראה מראה". גם כשהסרטים שלו לא מוצלחים – ורובם בהחלט לא היו יצירות מופת - הם היו מרהיבים. הסרטים של סינג הם משהו אחר. יש בהם עיצובים גרנדיוזיים, חצופים, סוריאליסטיים, תלבושות שנמצאות בקצה הרחוק של ספקטרום הביזאריות, ואנשים תמיד חובשים בהם את הכובעים הכי מופרכים שתראו אי פעם. כשהולכים לראות סרט של סינג, אפשר לסמוך על זה שגם אם העלילה תהיה סתם, יהיה אפשר לשטוף את העיניים בתצוגה מדהימה של זרם-תודעה ויזואלי. וכובעים.

והנה ב"חי פעמיים" - ההיפך המוחלט. המראה של הסרט הזה רגיל להפליא. הוא מתרחש בעולם המודרני של היום, אנשים לובשים חליפות רגילות עם עניבות רגילות ונוסעים במכוניות רגילות. אפילו ההמצאות המדע-בידיוניות שלו מתרחשות בחללים רופאיים סטריליים, לבנים ולא מעניינים. אף אחד לא חובש אפילו כובע טמבל, שלא להזכיר כובע ענק בצורת ספינת מפרש עם תותחים פעילים. אז מה הטעם? בשביל מה אתה סינג? בשביל סרט כזה היינו יכולים להסתפק במייקל מאן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא משהו שלא ראינו פעם/מערכת וואלה!, צילום מסך
ראיין ריינולדס ובן קינגסלי, שני שחקנים טובים שבאופן קבוע מבזבזים את כשרונותיהם על סרטים גרועים, מצליחים שניהם להתבזבז בגילומה של אותה דמות באותו סרט

מלבד הבמאי, גם רעיון המדע-בידיוני של הסרט מתבזבז. החלפת תודעה היא לא רעיון מאוד חדש, אבל יש הרבה מה לעשות איתו: אנשים יכולים להפוך להיות אנשים אחרים, שחקנים יגלמו כמה דמויות שונות, אפשר לעשות טוויסטים מגניבים או לשאול שאלות מסקרנות על מהות התודעה והאני. אבל זה לא מה שקורה כאן. בן קינגסלי/ראיין ריינולדס מגלה את המזימה של החברה המרושעת, ואז אנשי החברה רודפים אחריו במכוניות ומנסים לירות בו. וברגע שסרט כלשהו מגיע לשלב "ואז הרעים רודפים אחרי הטוב במכוניות ויורים בו באקדחים" – זה כבר לא משנה אם הם רודפים אחריו בגלל שהוא גלגולו החדש של ג'ינגיס חאן שהגיע מהחלל או סתם בגלל שהוא גנב איזה יהלום. המרדפים אותם מרדפים, היריות אותן יריות. הרעיונות הבידיוניים הופכים שוליים לגמרי לאקשן שגרתי. מכוניות. אקדחים. פה ושם להביור.

וכך מסרט עם טונות של פוטנציאל, "חי פעמיים" הפך לסרט אקשן בינוני ושגרתי שמתאים לצפייה במטוסים. ראיין ריינולדס ובן קינגסלי, שני שחקנים טובים שבאופן קבוע מבזבזים את כשרונותיהם על סרטים גרועים, מצליחים שניהם להתבזבז בגילומה של אותה דמות באותו סרט, וגם זה סוג של הישג. שום דבר בסרט לא גרוע באופן מכעיס, אבל באמת, עם כזה רעיון וכזה במאי, אפשר היה בהחלט לעשות סרט שיתבלט באופן כלשהו, ולא ייבלע בערפילי הזיכרון מיד אחרי הצפייה. או לפחות לשים משהו מצחיק על הראש.

ומה אתם חשבתם על "חי פעמיים"? ספרו לנו בתגובות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully