שתף קטע נבחר

"סינדרלה והעיר הגדולה": קל דעת, בלי דלעת

אין ב"סינדרלה והעיר הגדולה" פנטזיה מהזן של דיסני, אבל כן יש גיבורה שממציאה את עצמה מחדש בסצנת אופנה חסרת רחמים, ועושה זאת בחינניות. לא כמו ההחלטה להעניק לסרט את שמו העברי - רק בגלל שבין השחקנים מופיע גם כריס נות', שכיכב פעם בסדרה כלשהי כמיסטר ביג

מרכיביו השונים של סיפור סינדרלה, מהשגורים והשחוקים בז'אנר הקומדיה הרומנטית, זכו השנה בזמן מסך לא מבוטל. החל מאנה קנדריק כסינדרלה המזמרת במיוזיקל "אל תוך היער", דרך "סינדרלה" של דיסני בגרסת השחקנים החיים הכמו-נאמנה למקור המצויר (להוציא כמובן את הספקטקל הממוחשב) וכלה בסינדרלה בשלשלאותיו של פרינס צ'ארמינג מ"50 גוונים של אפור".

 

כעת, ב"סינדרלה והעיר הגדולה" ("After the Ball") של הבמאי שון גריטי, מחליפה הלכלוכית המודרנית את שמלת הנשף בבגדי מעצבים וגם בבגדי גברים. בניסיונה לפלס דרכה בתעשיית האופנה הקנדית, ובין שברי האגדה המוכרת לעלילות המוכרות גם כן של "השטן לובשת פראדה" ו"יש לה ביצים", המעוף ויכולתו של הסרט לחדש מוגבלים מראש. ובכל זאת, בדרכו הצפויה לקראת הנשף הגדול, צופן "סינדרלה והעיר הגדולה" לצופיו כמה אבני דרך משעשעות וחינניות.

 

בבסיסו של הסיפור ניצבת קייטי קאסל (פורשיה דאבלדיי), צעירה בלונדינית מאוד שזה עתה סיימה לימודי אופנה בניו-יורק. לצערה הרב, שמה, או יותר נכון שם משפחתה, הולך לפניה וגורר אותה אחורה, שכן בתי האופנה הנחשבים מסרבים להעסיק את בתו של לי קאסל (כריס נות', לנצח מיסטר ביג מ"סקס והעיר הגדולה"), מי שבנה את הונו מעיצוב פרטי לבוש שווים לכל כיס "בהשראת" הוט קוטור.

 

בלית ברירה היא שבה למונטריאול הקרה ומתחילה לעבוד בעסק של אבא שכבר ידע ימים טובים יותר, לצד אמה החורגת והמרשעת (לורן הולי) ושתי אחיותיה החורגות טניס (נטלי קריל) וסימון (אנה הופקינס) שמאיישות תפקידי מעצבות בחברה, אף כי הסטייל מהן והלאה. השלוש רודות בקייטי, שולחות אותה לעבודות רס"ר במחסן הכפתורים (הגרסה האופנתית למטלות ניקיון הבית באגדה המקורית), גונבות את רעיונות העיצוב שלה ובסופו של דבר - גורמות לפיטוריה על לא עוול בכפה.

 

אמא חורגת, אחיות מרשעות. "סינדרלה והעיר הגדולה" ()
אמא חורגת, אחיות מרשעות. "סינדרלה והעיר הגדולה"

היא מצדה מבינה כי הן אלו שמדרדרות את העסק המשפחתי בזדון. בעזרת אמה הסנדקית בלה (מימי קוזיק) והיצע בגדי הווינטג' שבחנותה, היא מתחפשת לנייט, מעצב אופנה גיי מלא ביטחון ומעוּט טסטוסטרון ("את יודעת, כמו ב'הלילה השנים עשר' של שייקספיר", עאלק). בנעליו המצוחצחות של נייט, שבה קייטי לשורות החברה על מנת להצילה מידן, כשבין לבין היא גם מתאהבת בדניאל (מארק-אנדרה גרונדין), מעצב נעלי העקב בעל פריזורת הפרא שנדמית בלתי ניתנת לעיצוב. כך נבנים התעלולים - עד לנשף הגדול ולנעל הסוררת שטורפים את הכל.

 

נקודת הפתיחה של "סינדרלה בעיר הגדולה" היא כאמור לזכותו ובו בעת בעוכריו. כל נערה, לימדו אותנו דיסני ושלל הטקסטים התרבותיים והא-פמיניסטיים שנוצרו בדברו, הרי חולמת על נסיך על סוס לבן, שיסחף אותה משגרת חייה המשעממים אל עתיד עמוס כתרים משובצים ושמלות נשף יקרות.

 

פורשיה דבאלדיי ב"סינדרלה והעיר הגדולה" ()
פורשיה דבאלדיי ב"סינדרלה והעיר הגדולה"

אז הסינדרלה שלנו לובשת חיקויים של פראדה, ועוד כאלו דהויים במקצת, שהושאלו מעונות וממדפים עלילתיים קודמים שספק אם עוד ניתן להביא באמצעותם אמירה חדשה ומעניינת. החקיינות ואי המקוריות גולשים גם למחלקת הסטיילינג בסרט, שכשלה לשכפל כהלכה את הגלאם וה"וואן פיסים" של הסרט המצליח ההוא בכיכובה של מריל סטריפ.

 

עוד ביקורות סרטים בערוץ הקולנוע:

 

כיאה לסרט שעוסק בתעשיית אופנה, הגרדרובה ב"סינדרלה והעיר הגדולה" ממש לא מרהיבה או מנקרת עיניים כמו שהיינו מצפים. היא אפילו לא בטעם רע (להוציא את קולקציית הסתיו המשעשעת בצבע ירוק רעל). העיצובים של קייט-נייט, שנתפשת כמי שאמורה להשיב לחברה את ניצוץ העבר, הם בלה אחד גדול - מתמצים בתפירת כפתורים לשמלות ובהצעדת דוגמניות כשלגופן קולקציית יוניסקס בהשראת הסיקסטיז שראינו כבר לאורך שנות התשעים.

 

ועדיין, על אף שהוא לא יושב בול על הגוף ועל תבניות הסיפור בהשראתן נוצר, מצליח "סינדרלה והעיר הגדולה" לפרקים להיות משעשע וחמוד. אי הדיוקים דווקא מהלכים קסם גמלוני על הסרט. בעוד שנטייתה של קייטי לסלפסטיק ונפילותיה התכופות - להלן הטריגר לכמעט כל הסיטואציות הרומנטיות עם הפרינס צ'ארמינג המיועד - מצליחים בשלב די מוקדם בסרט להביא את הקריזה, דווקא דמויות המשנה המוצלחות מצילות אותה מהתרסקות מוחלטת.

 

 

המעצב-החבר מארק (דיוויד מישל) וריצ'ארד (קרלו רוטה), ידידה של בלה ומי שהוגה את רעיון ההתחזות לנייט, מדגימים לב גדול, מניעים קצת עלילה ובעיקר מצליחים שלא להיות קלישאת הומוסקסואל מהלכת. עוד מתבלטות לטובה ולרגעים משעשים בהחלט הן האחיות הטראשיות טניס וסימון. אלו יוצאות למסע בלשי-נקמני כתוב בשנינות עכשווית שמטרתו להפיל את קייטי. בסוף הן נופלות בעצמן, אלא מה?

 

אחת השאלות שעולות אחר צפייה בסרט היא מה לסינדרלה הזאת ולעיר הגדולה? ובכן, התשובה היא לא הרבה, שהרי היא עוזבת את העיר הגדולה באמת על מנת לעבוד בתעשיית האופנה הקטנה שבמונטריאול. הגרסה העברית לשמו של הסרט היא שרירותית לכל הדעות, ונובעת בעיקר מנוכחותו של נות'. השחקן בן ה-60 אמנם לא זהר מעולם בשמי הוליווד לצד הסטארים הגדולים באמת, אבל הוא המזוהה ביותר מכל חברי הקאסט. ניכר היטב שהמפיצים המקומיים התלבטו איך לשווק את הסרט בישראל והלכו על משחק אסוציאציות המשלב בין מיסטר ביג, "סקס והעיר הגדולה", ו...כן, סינדלה. 

 

כריס נות' הלא הוא מיסטר ביג, ולורן הולי ב"סינדרלה והעיר הגדולה" ()
כריס נות' הלא הוא מיסטר ביג, ולורן הולי ב"סינדרלה והעיר הגדולה"

 

אותה ארשת אי חשיבות אגבית, מתוקפה זכה הסרט כאן אצלנו בשם הרופף (שבאותה מידה היה יכול להיות "סינדרלה קטלנית"), היא הנכונה להתבוננות הכוללת בסרט. מדובר בעוד יצירה קולנועית במשקל נוצה שדינה שכחה, מזן אלו שיכולנו למצוא פעם בשעות ערביים בערוץ 4 בכבלים. ועדיין, כמו בסיפור הפנטזיה מְלא הפגמים שמסרב להישכח, קיימות ב"סינדרלה והעיר הגדולה" דקות של חסד, שמהלכות על צופיו כמה קסמים נעימים לצפייה.

 

"סינדרלה והעיר הגדולה" (ארצות הברית) - במאי: שון גריטי, שחקנים ראשיים: פורשיה דאבלדיי, מארק-אנדרה גרונדין, כריס נות', לורן הולי, נטלי קריל, אנה הופקינס ודיוויד מישל. אורך הסרט: 101 דקות.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פורשיה דבאלדיי ומימי קוזיק ב"סינדרלה והעיר הגדולה"
לאתר ההטבות
מומלצים