ביקורת: ברוכים הבאים לצפון

לפני שאתם צופים ב"ברוכים הבאים לצפון", דעו דבר אחד מהותי: הצרפתים באמת חושבים שצפון המדינה שלהם הוא עולם אחר. בעיני הצרפתי הדרומי המצוי, המדינה נחלקת לשנים, וברגע שחוצים את הגבול מחלקה התחתון לחלקה העליון – כאילו הגיעו לעולם אחר.

כמובן שבשם הקומדיה, "ברוכים הבאים לצפון" מקצין את חוויותיו האישיות של הבמאי דני בון, הוגה הרעיון לסרט. בון – תושב צפון צרפת במקור הבולט יותר כשחקן וכבדרן כבר מספר שנים – החליט ללעוג לכל הצרפתים הדרומיים בעלי הדעות המופרכות על צפון מדינתם. על כן, אילולא הייתם קוראים שורות אלו, גם לכם היה קשה להבין ולהתחבר מיד לסרטו השני כבמאי-תסריטאי של בון, אבל גם אז, ההמתנה שווה.

קאד מיראד מגלם את פיליפ אברמס, גבר נשוי פלוס אחד הנענש בידי מעסיקיו בדואר הצרפתי, ונשלח לצפון המדינה לנהל סניף דואר כלשהו שם. למרות החששות הכבדים מפני הצפון האימתני והמרתיע, היכן שקפוא יותר מבאלסקה והמקומיים מדברים צרפתית משובשת בשם שפת ה"שטי" שאדם רגיל לא יצליח להבין, פיליפ יוצא בגפו לרצות את עונשו הכבד.

למרבה הפליאה, פיליפ מגיע ומגלה שהצפון לא שונה בהרבה מן הדרום. השמש זורחת וחמים למדי בעונה, אנשים לבביים ורוב הזמן ניתן להבינם, ואפילו יש חשמל! פיליפ מתיידד עם כל עובדי הדואר שתחתיו, ובמיוחד עם מחלק הדואר שהכניס אותו לביתו – אנטואן (בון). הוא מוצא את עצמו נהנה כל כך בשונה ממה שציפה, שהוא אפילו לא מצליח לשכנע את אישתו שם בבית בדרום שחייו דווקא לא נוראים, עד כי הוא נאלץ לשקר באשר להנאתו בצפון. אבל שקרים מטבעם בקולנוע – מתגלים לבסוף.

כל הדמויות וכל השחקנים המגלמים אותן בסרט חביבים ומנעימים את הצפיה במסך. כולם מתחברים להרמוניה מצוינת של שעשוע והנאה מן הסרט, בשילוב עם הקצנות קריקטוריסטיות של תפקידיהם שלפעמים מרקיעים לרגעים הטובים והמצחיקים ביותר בסרט.

הסרט גם מוכיח שבפשטות של רעיון וניתוץ מיתוסים בצורה משעשעת, ניתן לעשות קומדיה טובה, רווחית ומצליחה. קומדיה שאין בינה ובין מיניות שום קשר, על אף שבעידן זה לא קל למצוא קומדיות שכאלה. הסרט אגב, כבר נמכר להפקה הוליוודית (לוויל סמית').

בצרפת מדובר בשובר שיאים ענק (שאף טיפח מאד את התיירות לצפון המדינה מתוכה), אך יחד עם זאת אינני צופה הצלחה מזהירה ל"ברוכים הבאים לצפון" גם בארץ. נטייתו לדבר לפלח אוכלוסיה קטן מאד יחסית בישראל, כמו גם ההפצה המצומצמת לה הוא זוכה כאן, לא עושים חסד עם הקומדיה הטובה הזו. אמנם לא מדובר בקומדיה היסטרית שאסור להחמיץ, גם לא מדובר במשהו שכדאי להחמיץ, וראוי אפילו לצפות פעמיים – רק כדי לנסות לשנן את הביטוים מהניב ה"שטי".

דירוג: ★★★½☆

ברוכים הבאים לצפון
צרפת, 2008.
106 דקות.
הפצה: סרטי עדן, החל מה-19.02.2009 בקולנוע.
בימוי:
דני בון
תסריט:
דני בון
פרנק מנייה
אלכסנדר שרלוט
שחקנים:
קאד מיראד
דני בון
אן מריבין
פיליפ דוקוסן
זואי פליקס
לין רנו

סיקור טוב, עושה חשק לצפות בסרט למרות שזה לא סרט הוליוודי

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?