שתף קטע נבחר

'אגדת האחים קריי': שני טום הארדי לא מספיק

השחקן הבריטי טום הארדי מגלם בתפקיד כפול את הפושעים התאומים רוני ורג'י קריי, שהטילו אימה על לונדון בשנות ה-60. הופעתו כפולה ומצוינת כרגיל, אבל הדרמה "אגדת האחים קריי" לוקה בתסריט שלה, וקצת משעממת

"אגדת האחים קריי" ("Legend") הוא סרט שבמרכזו זוג תאומים צבעוני במיוחד, אך הוא לא מצליח לממש את הפוטנציאל הגלום בו. הוא עוסק במעלליהם של זוג האחים הידוע לשמצה רונלד (רוני) ורג'ינלד (רג'י) קריי, מלכי העולם התחתון באיסט אנד של לונדון. השניים, שהתפרסמו בנטייתם להתנהגות לא יציבה וסדיזם אכזרי, שלטו על מועדוני הימורים, גבו פרוטקשן, ביצעו שלל מעשי מרמה, והתערבבו עם פוליטיקאים, אנשי עסקים, ואנשי תרבות ובידור ב"סווינגינג לונדון" של שנות ה-60. אין פלא שהם הונצחו בחליפות המהודרות שלהם בצילומיו של דיוויד ביילי, מתעד הסלבריטאים הבכיר של התקופה.

 

עוד ביקורות במדור הקולנוע של ynet:

על חבל דק

המתמחה

 

המילה "אגדה" בשם הסרט מרמזת על המעמד התרבותי המצטבר של האחים. הם היו הנושא של כמה וכמה סרטים תיעודיים, וגם כמה סרטים עלילתיים. ביניהם "The Krays", בבימויו של פיטר מאדק, שהשתמש באחים מרטין וגארי קמפ (חברי להקת שפנדאו בלט), וחתר לעיצובו של דיוקן פסיכולוגי ומיתי שבו האחים עוצבו תחת ידיה של אם דומיננטית.

 

בסרט הנוכחי דמותה של האם נוכחת לדקות ספורות והיא כמעט נטולת משמעות. השנה יצא סרט נוסף "עלייתם של (האחים) קריי" של הבמאי זאקרי אדלר, שבהמשך יוציא גם את "נפילתם של (האחים) קריי" - שתי הפקות בתקציב נמוך. החלק הראשון הוא לא יותר מחלטורה, והשני לא צפוי להיות טוב יותר.  

 

תנאי הפתיחה של "אגדת האחים קריי" מעוררים תקווה לגרסא דפיניטיבית לעלילות האחים. בתפקיד הראשי והכפול נמצא אחד השחקנים המרשימים בקולנוע העכשווי - טום הארדי. הוא אינו זר לתפקידים מאתגרים (ב"לוק" מ-2014 הוא היה שחקן יחידי), וכבר הצליח לגלם כמה דמויות מרשימות בנוכחות הפיזית המאיימת שלהם: העבריין הצבעוני והמופרע ב"ברונסון" של ניקולס ווינדינג רפן, מתאבק MMA ב"לוחם", והגיבור הנוהם של "מקס הזועם: כביש הזעם". רק המסיכה המעצבנת על פניו של ביין ב"עלייתו של האביר האפל" (2012) הכריעה את כישורי המשחק שלו.

 

הפעם אין מסיכה, אלא פנים גלויות לחלוטין. אמנם יש קצת תוספות לא אמינות מבחינת איפור, אך להארדי יש אפשרות לא מבוטלות להוכיח את כישוריו ב-130 הדקות של הסרט - כפול שתי הדמויות. לא רק שהארדי שחקן טוב בהרבה מהאחים קמפ, הסרט מציג שיחזור תקופתי עשיר יותר ומפגין מידה רבה יותר של ליטוש טכני. ובכל זאת, הגרסה הקולנועית המוקדמת עדיפה. האשם הוא בתסריט של הסרט הנוכחי.

 

טום הארדי כרוני ורג'י קריי ()
טום הארדי כרוני ורג'י קריי
 

הבמאי והתסריטאי של "אגדת האחים קריי" הוא בריאן הלגלנד. בעברו המקצועי כתסריטאי יש כמה עבודות מצוינות - "סודות אל.איי." של קרטיס הנסון (1997), "מיסטיק ריבר" של קלינט איסטווד (2003), אך הסרטים שאותם הוא גם ביים ("פייבאק", "סיפורו של אביר") היו בינוניים. הפעם זה התסריט השאפתני ביותר שאותו הוא גם ביים, אך נדמה כי הבחירות העקרוניות לגבי אופן הצגת הדמויות פגעו באופן ניכר בתוצאה הסופית.

 

הסרט סובל משני כשלים. הראשון, הוא ההחלטה להדגיש את השוני בין שני האחים. רוני כפסיכופט (הוא אכן אובחן ואף היה מאושפז כחולה נפש) והומוסקסואל המוצהר, ורג'י כמתון והשפוי, ואפילו מי שמתאהב ומתנהג באבירות כלפי מושא החיזור - פרנסס שיאה (אמילי בראונינג) שאף תהפוך להיות אשתו. בפועל שני האחים היו דומים יותר הן במזגם והן בנטיותיהם המיניות.

 

טום הארדי ב"אגדת האחים קריי" ()
טום הארדי ב"אגדת האחים קריי"
 

הבחירה של הלגלנד היא בעייתית מכיוון שהיא "מנרמלת" את הדינמיקה בין האחים, מציירת את רג'י באור מחמיא מכפי שמגיע לו, ונאלצת לייצר תפניות חדות באפיון הדמות כדי לא לאבד קשר עם האירועים בכרוניקה של שלב הנפילה. הסיפור האמיתי של האחים קריי מוזר עוד יותר מכפי שמוצג בסרט, וההחלטה לייצר דיכוטומיה בין האחים מובילה לוויתור על אירועים שהיו יכולים להוליד סצנות מצוינות.

 

הבעיה השניה היא היכולת להכניס את הסיפור לתוך מבנה בעל ערך. בסרטו של מאדק היתה מסגרת מיתית שהקנתה משמעות לתהליך.

בסרט הנוכחי יש הצגה של אירועים בכרוניקה של הפשע, אך אירועים אלו מפוזרים ולא ממוקדים. המהלך המשמעותי הוא מערכת היחסים בין רג'י ופרנסס, אך בגלל הסילוף של דמותו של רג'י היא מתפתחת בצורה לא לגמרי קוהרנטית.

 

"אגדת האחים קריי" יכול היה להיות סרט מרתק ומשובח, אבל למרות שהוא דרמה מלוטשת ומשוחקת היטב התוצאה מפוספסת

 

"אגדת האחים קריי" (בריטניה) - במאי: בריאן הלגלנד, שחקנים: טום הארדי, אמילי בראונינג, וכריסטופר אקסלסטון. אורך הסרט: 131 דקות.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים