שתף קטע נבחר

"רוק בקסבה": אבודים באפגניסטן

אחרי שהסתבך בנופיה האורבניים של טוקיו, חוזר ביל מארי למזרח אסיה - הפעם לערבות הצחיחות של אפגניסטן, והוא לא יוצא מזה טוב. זו אמורה להיות קומדיה סאטירית מהזן של "בוקר טוב וייטנאם", אבל תסריט משובש, ופוקוס גדול מדי על הקומיקאי הוותיק, מניבים תוצאה מאכזבת ולא מצחיקה

"רוק בקסבה" ("Rock the Kasbah") שאב את שמו מהלהיט הפאנק רוק המפורסם של להקת הקלאש. השיר עסק במהומה המתפתחת בקסבה סביב הניסיון לאסור נגינת מוזיקה מערבית. זוהי גם נקודת המוצא לעלילת הסרט.  

 

אמנם האירועים מתרחשים בקאבול באפגניסטן ולא בקסבה צפון אפריקאית, והמוזיקה אינה רוק סוחף אלא שייכת יותר לסוג החנפני המיועד לגרסה האפגנית של "אמריקן איידול". אך ההבדל המשמעותי ביותר הוא ששמו של השיר הפרוע הושאל לסרט עייף, לא ממוקד, הכושל הן בקומדיה, והן ברגעיו הדרמטיים.  

 

עוד ביקורות במדור הקולנוע של ynet:

 

על התשישות אחראים שלושה - השחקן ביל מארי, התסריטאי מיטץ' גלזר והבמאי בארי לוינסון. מארי מפגין כרגיל את השטיקים של הומור-הפנים-החתומות שהפכו אותו לאחד הקומיקאים האהובים. הפעם, ללא תסריט הגיוני, ובתת ניצול משווע של שחקני המשנה - זה לא עובד.

 

התסריטאי גלזר, שכבר נמצא הרבה שנים בשטח, עבד עם מארי בעבר ב''מארח השדים'' (1988), העיבוד המשעשע ל"מזמור חג המולד" של דיקנס. בפעם השניה הם נפגשו כשגלזר כתב וביים את "Passion Play" מ-2010 - סרט סהרורי במובן הרע של המילה שבו מארי שיחק לצד מיקי רורק ומייגן פוקס. החוויה הזו היתה אמורה ללמד את מארי להיזהר מכל שיתוף פעולה עתידי עם גלזר.

 

לוינסון נחשב למשך ארבע שנים (בין "בוקר טוב וייטנאם" מ-1987 עד "באגסי" ב-1991) לאחד הבמאים המצליחים בהוליווד. אך אחרי תקופת שיא קצרה זו, מעט מאוד מסרטיו משכו תשומת לב או זכו להערכה ביקורתית. "רוק בקסבה" מחזיר אותו לנושאים של סרט הפריצה "בוקר טוב וייטנאם" - אמריקאי בעל אופי לא מיושב המוצא עצמו באיזור מלחמה. בסרט המוקדם הגיבור היה שדר רדיו (בגילומו של רובין וויליאמס), וכאן הוא אמרגן של זמרים. כמו שם, כך גם כאן, זוהי קומדיה (עם אלמנטים סאטיריים) שנמהלת בדרמה. שילוב שעבר באופן נסבל בזמנו ונכשל לחלוטין בסרט הנוכחי.

 

דני מקברייד וסקוט קאן וביל מארי ביניהם ב"רוק בקסבה" ()
דני מקברייד וסקוט קאן וביל מארי ביניהם ב"רוק בקסבה"

 

ריצ'י לאנס (מארי) הוא אמרגן שכבר התרחק מאוד מימי התהילה המקצועיים שלו. יש לו רק לקוחה אחת (המשמשת גם כמזכירה שלו) המסוגלת לשיר בדרך נסבלת. רוני (זואי דשאנל) הנוירוטית מופיעה במועדון לילה עלוב ומצליחה להלהיב אורח שתפקידו להזמין זמרים להופעות בפני החיילים האמריקאיים המוצבים באפגניסטן. ההבטחה לתשלום מכובד מציבה את האמרגן ולקוחתו על המטוס לקאבול.

 

עצביה המרוטים של רוני לא מחזיקים מעמד והיא נמלטת. תהיה זו הראשונה בסדרה של הופעות והיעלמויות של דמויות לאורך הסרט. כשהן נעלמות, לא לגמרי ברור מדוע. וכשהן חוזרות, הדבר נעשה מבלי לטרוח להסביר מה קרה בינתיים וכיצד הן חזרו. אין מדובר בטכניקה תסריטאית שנונה להמחיש את אי הודאות וחוסר ההיגיון באפגניסטן. התחושה שמדובר בטיוטה ראשונית של תסריט שבהעדר שיקול דעת, החליטו לצאת איתה לצילומים.

 

זואי דשאנל ב"רוק בקסבה" ()
זואי דשאנל ב"רוק בקסבה"
 

לאחר ביטול ההופעה, לאנס מוצא עצמו תקוע באפגניסטן ללא דרכון או כסף. הוא מתיידד עם זונה אמריקאית בשם מארסי (קייט האדסון). ביניהם אמור להירקם סוג של קשר קרוב, שנראה מפוקפק למדי בהתחשב בהפרש הגילאים של 29 שנים בין מארי להדסון. הוא גם יוצא לבילוי לילי עם זוג סוחרי נשק אמריקאים פרועים (סקוט קאן ודני מקברייד).

 

בהמשך, הוא יוצא מקאבול בשליחותם ובליווי של שכיר נשק בשם בומביי (ברוס וויליס) בכדי לבצע עסקת אספקה של תחמושת לכפר אפגני. בכפר הוא זוכה לשמוח את קולה של סלימה (לים לובאני) - השרה באנגלית מושלמת ובקול רב עוצמה, וניחנה במראה שיכול להשיק אלף הופעות באצטדיונים.

 

ברוס וויליס ב"רוק בקסבה" ()
ברוס וויליס ב"רוק בקסבה"
 

אך סלימה גדלה בחברה דתית ושמרנית באופן קיצוני. החוקים השבטיים, שבאופן בסיסי מוסברים בסרט כציווי להרוג כל מי שסוטה מהם, הופכים את הקריירה הפוטנציאלית לסכנת חיים. האתגר של לאנס הוא להביא את סלימה לקאבול, ולשלב אותה כמתחרה הנשית הראשונה בתוכנית "Afghan Star".

 

העלילה נכתבה בהשראת סיפור אמיתי של המתחרה הראשונה בתוכנית. אך קשה מאוד לחשוב כי הסרט הזה מכבד את האומץ המשמעותי הנדרש מאישה בחברה האפגנית לאתגר את העמדות השמרניות של הגברים. זה אינו סרט המציג באופן מעניין את המתחים בחברה השמרנית והמשוסעת הזו, כפי שהם עולים היחס לעצם קיומה של תחרות זימרה טלוויזיוני בפורמט מערבי (סרט תיעודי בשם "Afghan Star" מ-2009 עסק בדיוק בכך ובאופן מוצלח למדי).  

 

ביל מארי ולים לובאני ב"רוק בקסבה" ()
ביל מארי ולים לובאני ב"רוק בקסבה"
 

"רוק בקסבה" אינו מתעניין, ולו במידה מועטה, בחברה השבטית, באורחות המסורת, או בדמויות שאינן זו המגולמת על ידי ביל מארי. העובדה שכל הפוקוס על השחקן האהוב אינה עובדת לטובתו. היא רק מדגישה עד כמה שחקן, מוכשר ככל שיהיה, זקוק לתסריט, בימוי, ואינטראקציה עם דמויות בעלות נפח כדי להוציא מעצמו את המיטב.

 

"רוק בקאסבה" (ארצות הברית) - במאי: ברי לוינסון, שחקנים ראשיים: ביל מארי, ברוס וויליס, קייט האדסון, זואי דשאנל, לים לובאני ודני מקברייד. אורך הסרט: 106 דקות.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים